به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی
منم خدای یکتا که هیچ خدایی جز من نیست، پس مرا (به یگانگی) بپرست و نماز را مخصوصا برای یاد من به پادار.
فایل صوتی تلاوت آیه ۱۴ سوره طه
این همان وحی است که در آن نبوت و رسالت حضرت موسی (ع) با هم اعلام مى شود، نبوتش در این آیه و دو آیه بعد، و رسالتش از آیه (و ما تلک بیمینک یا موسى)، تا آیه (اذهب الى فرعون انه طغى) استفاده مى شود، علاوه بر این در آیه (و اذکر فى الکتاب موسى انه کان مخلصا و کان رسولا نبیا) صریحا فرموده که آن جناب، هم رسول بود و هم نبى.
۱-پیامبران، از جانب خداوند منصوب میشوند، نه از طرف مردم. «أَنَا اخْتَرْتُکَ»
۲-باید کلمات وحی را با تمام وجود و با جان ودل شنید. «فَاسْتَمِعْ» نه «فاسمع»
بیشتر بخوانید
۳-از آداب گفتوگو، معرفی خود است. «إِنَّنِی أَنَا اللّهُ»
۴-در نظام الهی، شناخت، اساس عمل است. «إِنَّنِی أَنَا اللّهُ - فَاعْبُدْنِی»
۵-شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدْنِی»، توحید نظری مقدّم بر توحید عملی است. «إِنَّنِی أَنَا اللّهُ - فَاعْبُدْنِی»
۶-عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فَاعْبُدْنِی»
۷-توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاهَ»
۸-نماز، اوّلین دستور کار و برنامه عملی انبیاست. «أَقِمِ الصَّلاهَ»
۹-نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أَقِمِ الصَّلاهَ»
۱۰-هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلکه توجّه به قلب آن، یعنی احساس حضور است. «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی»
انتهای پیام/