مجموعه بازار قدیمی ارومیه با پلانی به‌ شکل مستطیل ناقص در مرکز شهر و در بین خیابان‌های امام، بعثت، اقبال و منتظری محصور است.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مجموعه بازار قدیمی ارومیه به طور تقریبی دارای ۸۰ هزارمترمربع مساحت بوده که وضع موجود با مساحت ۵۰ هزارمترمربع تحت مراقبت و بهسازی است؛ بازار قدیمی ارومیه هم‌اکنون شامل ۱۵۷۶ باب مغازه، چهار تیمچه وسرای نسبتاً بزرگ، چهار حمام قدیمی و یک باب مسجد جامع و دیگر واحد‌های مربوطه به مشاغل گوناگون است که قدمت آن‌ها به دوره‌های سلجوقی، صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه می‌رسد.

به علت توسعه شهر به ویژه در اوایل قرن ۱۴ بخش‌های قابل‌توجهی از بافت قدیمی بازار ارومیه تخریب و یا اتصال آن‌ها از هسته مرکزی از هم گسسته‌است به طوریکه در حد فاصل بازار و خیابان‌های احداثی هنوز بقایای آثار و ابنیه قدیمی مانند حمام اتحادیه، دوشابچی بازار، گرمابه علی مصطفی، راسته غلام خان، بازار نجاران و ... باقیمانده است.

برای حفاظت از بازار قدیمی ارومیه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از جمله مرمت دو راسته آجیل‌فروشان و پنیرفروشان انجام شده‌است.بازار قدیمی ارومیه در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است.

منبع: شهروندخبرنگار - ارومیه


بیشتر بخوانید:

برای آموزش اصول تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار