ایران در جمع ۳ کشور تولید کننده زیست مولکول اتمی

با تولید زیست مولکول ایزوتوپی در خنداب ایران به جمع ۳ کشور تولید کننده این محصول پیوست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  با تولید زیست مولکول اتمی در خنداب و رونمایی از ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی در مجتمع آب سنگین ایران به جمع ۳ کشور تولید کننده این محصول پیوست.

متخصص صنعت هسته‌ای آب سنگین خنداب گفت: زیست مولکول ایزوتوپی که امروز به مناسبت روز ملی فن آوری هسته‌ای رونمایی شد در تولید کیت‌های غربالگری نوزادان کاربرد دارد.

او افزود: با تولید این زیست مولکول‌ها ایران به جمع سه کشور تولید کننده این محصول فن آورانه پیوست.

متخصص هسته‌ای مجتمع آب سنگین خنداب اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر آب سنگین و اکسیژن ۱۸ که از تولیدات اصلی این مجتمع است ۲۰۰ نوع ترکیب نشان دار در این مجتمع تولید می‌شود.

او اضافه کرد: مازاد ترکیب نشان دار هسته‌ای علاوه بر تامین نیاز داخل به این محصول به ۱۱ کشور صنعتی و پیشرفته دنیا صادر می‌شود.

به گفته متخصصان صنعت هسته‌ای در مجتمع هسته‌ای خنداب باکیفیت‌ترین آب سنگین دنیا با حداکثر توان و پویایی در حال انجام است و نو آوری‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

امروز همچنین فاز دوم واحد‌های تولید صنعتی ترکیبات دوتره همراه با اورژانس پرتوی سوانح و سوختگی اراک امروز در مراسمی باحضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد.

اورژانس پرتوی سوانح و سوختگی در اراک و فاز دوم واحد‌های تولید صنعتی ترکیبات دوتره آب سنگین خنداب از جمله ۱۳۳ فعالیت و دست آورد هسته‌ای سراسر کشور هستند که امروز در ارتباط تصویری با رئیس جمهور به بهره برداری رسیدند.


بیستم فروردین در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای ثبت شده است.


شهیدان دانشمند، مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی نژاد و محسن فخری زاده شهدای هسته‌ای کشور ایران هستند که به منظور توقف دانش علمی هسته‌ای ایران مورد هدف تروریستی دشمنان قرار گرفتند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.