دانشگاه تهران به جمع پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه نوآوری، طراحی و آزمون انواع قوای محرکه پیوست.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در آئین رونمایی از طرح‌های ملی دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور برگزار شد، «آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته دانشگاه تهران» به بهره‌برداری رسید.

 وحید اصفهانیان، استاد دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در مورد اهمیت ساخت این آزمایشگاه می‌گوید: «این آزمایشگاه با تکیه بر تخصص، همت و کوشش متخصصان کشور به بهره‌برداری رسیده است. یکی از موارد حائز اهمیت این طرح کلان ملی، برقراری ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت جهت رفع نیاز‌های یکدیگر است. با احداث آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته، نیاز شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به‌عنوان تولیدکننده موتور‌های پرقدرت کم‌مصرف با استاندارد یورو ۶ جهت تست و دریافت تأییدیه‌های لازم برطرف خواهد شد».

او افزود: «درصورتی‌که قبل از احداث این آزمایشگاه مرجع، تولیدکنندگان می‌بایست محصولات خود را جهت تست به کشور‌های عموماً اروپایی ارسال می‌کردند که با عنایت به شرایط تحریمی، این فرآیند، هزینه‌بر (ارز بر) و زمان‌بر بوده‌است. البته آزمایشگاه نیز به‌عنوان بخش تست، تحقیق، توسعه و نوآوری باید همواره خود را با فناوری‌های روز دنیا و نیاز‌های تولیدکنندگان همراه سازد».

اصفهانیان با بیان اینکه آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته با تجهیزاتی به ارزش ۲/۶ میلیون یورو با زیربنای ۴۵۰ مترمربع در محل پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران راه‌اندازی شده‌است، تصریح کرد: «با احداث این آزمایشگاه، دانشگاه تهران به جمع پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه نوآوری، طراحی و آزمون انواع قوای محرکه (احتراق داخلی، هیبریدی و برقی) پیوسته و گامی بلند در مسیر ارتقا دانشگاه تهران، به دانشگاهی نوآور و خلاق، با قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالا، کارآفرین و حافظ نیروی انسانی نخبه برداشته شده‌است. انجام انواع آزمون‌های عملکردی، توسعه‌ای، دوام، نگاشت، مصرف سوخت و آلایندگیِ (تا سطح یورو ۶) قوای محرکه انواع خودرو‌های سبک و سنگین برای اولین بار در کشور، با راه‌اندازی این آزمایشگاه میسر شده است».

استاد دانشکده مهندسی مکانیک در ادامه اظهار کرد: «این آزمایشگاه، اولین آزمایشگاه کشور خواهد بود که قابلیت تست موتور خودرو‌های سنگین (اتوبوس، کامیون و تریلی) تا سطح استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارا است، با راه‌اندازی این آزمایشگاه از خروج مقدار قابل توجهی ارز بابت انجام تست‌های مربوط در خارج از کشور جلوگیری می‌شود».

او با اظهار اینکه این آزمایشگاه دارای پنج سلول تست است، تصریح کرد: «آزمایشگاه موتور ۱۶۰ کیلووات آسنکرون (AC)، آزمایشگاه موتور ۱۶۰ کیلووات ادی کارنت (EC)، آزمایشگاه موتور سنگین ۴۴۰ کیلووات آسنکرون (Heavy Duty)، آزمایشگاه سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (Energy Storage Lab) آزمایشگاه موتور تحقیقاتی تک سیلندر (Research Single Cylinder Engine Test Bed)، سلول‌های تست این آزمایشگاه را تشکیل می‌دهند».

اصفهانیان در پایان گفت: «این طرح بزرگ ملی، با سرمایه‌گذاری مشترک پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط‌زیست دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است».

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
چرا الکی دروغ میگید، مردم دیگه سواد دارن میفهمن
Germany
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
مملکت به جایی رسیده که یک حجمی از دروغ لازمه بگن تا خواب‌شون ببره.‌
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۱۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چرت و پرت!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۳۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
یادتون رفته هزار رو بنویسید.درستش اینه دانشگاه تهران به 5 هزار دانشگاه برتر دنیا پیوست.
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۴:۱۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
امیدوارم باعث بشه توی روزگاری که همه کشورها در حال تولید ماشینهای برقی هستن ما از پراید و پژو عبور کرده و به خودرو هایی باکیفیت تر و ملی تر برسیم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
اگه تونستید یجوری دانشگاه ازاد را بعنوان دانشگاه برتر بکنید تو پاچه خارجی ها // یه افرین از من طلب دارید ؟؟
-
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
امیدوارم خروجی این دانشگاه در زمینه قوای محرکه باعث خود کفایی و طرح های جدید در این زمینه شود