تعدادی از کل و بز‌های وحشی منطقه درزو سایبان شهرستان لارستان به خاطر بیماری طاعون تلف شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس اداره محیط زیست لارستان با تایید خبر تلف شدن تعدادی از کل و بز‌های وحشی منطقه درزو سایبان به علت بیماری طاعون، گفت: این مناطق خارج از منطقه حفاظت شده است.

خدانظر انصاری افزود: طاعون، یک بیماری ویروسی با قدرت کشندگی بالاست که علت اصلی شیوع آن با توجه به خشکسالی، استفاده مشترک دام‌های اهلی از چشمه‌ها و آبشخور‌های حیات وحش است.

او با اشاره به اینکه این بیماری از طریق دام اهلی به وحوش منتقل شده است، تصریح کرد: بدلیل اینکه درز و سایبان جزء منطقه آزاد و خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است، امکان تعارض و استفاده مشترک دام اهلی و وحشی زیاد بوده و موجب سرایت بیماری شده است.

رئیس اداره محیط زیست لارستان گفت: خوشبختانه با اقداماتی که تا الان صورت گرفته بخصوص جلوگیری از ورود دام به منطقه حفاظت شده هرمود، پایش، لایه‌روبی و ضدعفونی آبشخورها، پرکردن آبشخور‌ها بیماری طاعون در منطقه حفاظت شده مشاهده نشده است.

انصاری با بیان بر اینکه مقابله با این بیماری دو راه دارد، اضافه کرد: جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به شکارگاه‌ها و زیستگاه حیات وحش و واکسیناسیون کامل دام‌های اهلی می‌تواند موجب کنترل این بیماری شود.

لارستان در جنوب استان فارس واقع است که لار مرکز آن با شیراز حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار