دبیر کمیته هسته‌ای مجلس و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره موضوعات روز هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش حوزه مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام محمود نبویان دبیر کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی و رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با حضور در برنامه رینگ (۲) به گفت‌وگو و مناظره پرداختند.

در ابتدای این برنامه، نبویان عنوان کرد: یکبار که آقای روحانی و آقای ظریف مذاکره کردند و به نفع ملت ایران بود را به ما نشان بدهند.

نباید حقمان را با التماس به دست بیاوریم

وی افزود: با صراحت می‌گویم این دولت برای بحث‌های انتخاباتی و سیاسی نیاز دارد و اگر واضح‌تر بخواهم بگویم ما معتقدیم حق‌مان را نباید با التماس به دست بیاوریم، دیپلماسی حاکم بر این دولت و آقای ظریف، دیپلماسی التماسی است، مثلاً اگر نطنز را زدند می‌گویند دام است و جواب ندهید! حاج‌قاسم را زدند، نه هیچ کاری انجام ندهید! فخری زاده، نطنز ۱ را زدند، کشتی ما را زدند، نه جواب ندهید! این تفکر اصلاً تفکر خوبی نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ملت ایران ملت مقتدری است، اما متاسفانه دولتی‌ها دنبال این هستند که در انتخابات و برجام هم عین جمله آقای ظریف است عمل کنند یعنی «هرگونه توافقی بهتر از توافق نکردن است»؛ این جمله یعنی اگر شد درِ فردو تخته شود!

در نطنز غنی‌سازی ۲۰ درصد را به ۶۷/۳ درصد رساندند

وی در همین راستا بیان کرد: من هم مطالعه متنی و هم میدانی دارم که گفتند درِ فردو را تخته کنید و غنی‌سازی ممنوع است، در نطنز غنی‌سازی ۲۰ درصد داشتیم به ۶۷/۳ درصد رساندند، ما سانتریفیوژ نسل ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۸ داشتیم گفتند کلاً در انبار بریزید فقط نسل ۱ باشد، حدود ۱۵، ۱۶ هزار نسل یک داشتیم گفتند ۵۰، ۶۰ هزار تا، همه را قبول کردیم، اراک را بتن‌ریزی کنید، چرا بتن‌ریزی کردند؟ این قسمت آن دردناک است، چرا اسرائیل به ما حمله نمی‌کرد؟ یک عامل هسته‌ای آن را بگویم، ما یک راکتور در اراک به وجود آوردیم که اگر این راکتور شروع به کار می‌کرد سالانه ۹ کیلو پلوتونیم به ما می‌داد، یک مصرف پلوتونیم بمب است و یک مصرف آن سوخت‌های ترکیبی است، چون معادن اورانیوم کم است الان ژاپن و آمریکا اورانیوم و پلوتونیم برای تولید برق، صد و خرده‌ای راکتور دارند، ما یک راکتور داشتیم، چون برای تولید برق باید به سمت هسته‌ای برویم و نمی‌شود به سمت آب برویم، سوخت ترکیبی برای پیشران‌ها و سفینه‌های فضای و چیز‌های دیگر می‌سازند، با ۳ کیلو تا ۷ کیلو بستگی به تکنولوژی کشور‌ها می‌َشود پمپ پلوتونیمی تولید کرد.

دبیر کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به فتوای مقام معظم رهبری حرام است که بمب تولید کنیم، اما اسرائیل که فتوا نمی‌فهمد، داشتن این راکتور این پیام را به اسرائیل می‌داد اگر دست از پا خطا کردی ما داریم، این یعنی ضریب امنیت ملت ایران را بالا می‌برد و بازدارندگی دارد و برای اینکه خاطر اسرائیل جمع شود.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا غلیظ‌ترین تعهدی که از ما گرفته اینکه این راکتور را بتن‌ریزی کنیم و تحلیل‌هایی می‌کردند من متن برجام را نشان دادم و بعد عذرخواهی کردند، به معاون آقای صالحی گفتم چرا اینطوری تفسیر می‌کنید، چه قسمتی از برجام این را دارد؟

روحیه خوشبینی روحانی به آمریکا به ما ضرر می‌زند

نبویان تصریح کرد: بتن‌ریزی را گفتند ما گوش کردیم، اصلاً تولید سانتریفیوژ‌ها کاملاً ممنوع شده بود و ما چه دستاوردی داشتیم؟ یک واژه «روز اجرا» در برجام داریم، روز اجرا یعنی اول از ما تعهد گرفتند که اول شما باید کل تعهدات‌تان را انجام بدهید! چرا ما همیشه بدهکاریم؟! اتفاقاً همان زمان آقا فرمودند گام به گام انجام بدهید، باشد اول، ابتدا در فردو را تخته می‌کنیم، اما مشروط به اینکه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برداشته شود، دست نگه دارید، اگر برداشته شد سراغ نطنز بروید، بگویید ما نطنز را برمی‌داریم تحریم‌های یکجانبه آمریکا برداشته شود، بعد سراغ اراک بروید، ولی آقایان با اعتماد کامل اینکه امضای جان کری تضمین است، الان آقای روحانی گفته آمریکا توبه کرده است! این روحیۀ خوشبینی به ما ضرر می‌زند و با اعتماد تمام که هرگونه توافقی بهتر از توافق نکردن است، چون سال ۹۶ نیاز داشتیم الان به این کار نیاز داشتند.

در ادامه مهمانپرست تصریح کرد: اگر درباره مذاکرات بخواهیم صحبت کنیم مجبور هستیم که موضوعات کلی‌تری را در کنار هم بیاوریم و آن‌ها را بررسی کنیم و بعد ببینیم مذاکرات کنونی به چه دلیلی دارد صورت می‌گیرد؟

وی افزود: از وقتی که انقلاب در کشور ما پیروز شد بحث این بود که می‌خواهیم استقلال داشته باشیم، به قدرت‌ها وابستگی نداشته باشیم و آن چیزی که برای کشور ما درست است را انتخاب کنیم و از همین جا زاویه با آمریکا و قدرت‌های دیگر به وجود آمد، چون منافع‌شان را درخطر می‌دیدند و بحث هسته‌ای یکی از موضوعاتی است که در ۱۰، ۱۵ سال گذشته مطرح شد، ولی شما می‌بینید که برخورد آمریکایی‌ها با ما و تحریم‌ها و انزوای سیاسی و فشار‌ها یکی دو سال بعد از انقلاب شروع شد و آن زمان که ما اصلاً بحث هسته‌ای نداشتیم، یعنی اگر آمریکایی‌ها و دوستان‌شان تبلیغ می‌کنند که ما یک عنصر غیرقابل‌اعتماد و خطرناک هستیم و به سمت جنگ‌افروزی می‌خواهیم برویم، الان بهانه می‌کند که ما صنعت هسته‌ای داریم و آن زمان که اصلاً بحث هسته‌ای مطرح نبود، اصلاً در زمان پهلوی با مشورت و نظر آمریکایی‌ها صنعت هسته‌ای را وارد ایران کردند، اگر الان می‌گویند شما نفت و گاز دارید و به صنعت هسته‌ای نیاز ندارید، در گذشته هم که می‌دانستند ما نفت و گاز داریم، خودشان پیشگام شدند.

اساس مخالفت آمریکا این است که جمهوری اسلامی مستقل نمی‌خواهد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه بیان کرد: اساس مخالفت آمریکایی‌ها و کسانی که با آمریکا همراه هستند این است که یک جمهوری اسلامی مستقل را نمی‌خواهند. من زمانی که سخنگو بودم وقتی با سوال بعضی از مردم مواجه می‌شدم که احساس می‌کردند این تبلیغات روی آن‌ها اثر می‌گذارد، می‌گفتند چرا شما اینقدر روی هسته‌ای فشار می‌آورید وقتی می‌ّبینید شرایط ما سخت شده و معیشت مردم دچار سختی شده است؟ من می‌گفتم شما فرض کنید ما کلاً صنعت هسته‌ای را کنار بگذاریم، واقعاً دغدغه‌ای که آن‌ها به دروغ می‌گویند صنعت هسته‌ای ما خطرناک است درحالی که همه می‌دانند این صنعت صلح‌آمیز است به ویژه در این مدتی که ما برجام را امضاء کردیم حدود ۱۷ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد تمام فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است، واقعاً دشمنی آمریکا با ما تمام می‌شود؟ بعد بحث حقوق‌بشر را مطرح می‌کنند، اصلاً حقوق‌بشر را هم بگوییم هر چه شما گفتید ما انجام می‌دهیم، می‌گویند صنایع موشکی شما هم مشکل دارد! [با خنده]یعنی هر چه عقب‌نشینی بکنیم ذات استکبار این است که به شما حمله می‌کند و قدم‌های دیگری را برمی‌دارند.

مهمانپرست تصریح کرد: ما می‌خواهیم به عنوان یک عضو بین‌الملل در این دنیای امروز زندگی کنیم و نمی‌خواهیم مردم کشور ما هم به سختی بیفتند، چه باید بکنیم؟ راهش این است که زبان قدرت‌های دنیای امروز که فشار می‌آورند و فعالیت می‌کنند، زبانِ اقتدار است، یعنی اگر شما از موضع اقتدار در هر موضوعی وارد شوید امکان اینکه از منافع ملتی‌تان دفاع کنید به وجود می‌آید، ولی اگر از موضع ضعف باشید طبیعتاً طرف مقابل شما آن موضوعاتی را که می‌خواهد به شما تحمیل می‌کند.

اولین شاخصه اقتدار انسجام است

وی ادامه داد: اقتدار شاخصه دارد، اولین موضوع در بحث اقتدار این است که شما انسجام و وحدت ملی داشته باشید، مردم شما همه‌جوره پای اهداف و آرمان‌های شما بایستند یعنی همان شاخصه‌هایی که ما را در انقلاب به پیروزی رساند، دومین شاخصه وحدت فرماندهی است که بعد از انقلاب بحث ولایت‌فقیه مطرح بود، رهبری بسیار قاطعانه حضرت امام و بعد از آن حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مطرح بود که با همان اقتدار فرماندهی را داشتند؛ بحث سوم آن اهداف و دستورالعمل‌هایی بود که ما به عنوان شعار‌های انقلاب انتخاب کرده بودیم و پای آن ایستاده بودیم، آن شرایط ما را در آن زمان به جواب رساند و الان معنی اقتدار این است که ما بتوانیم از کشورمان دفاع بکنیم یعنی باید در زمینه دفاعی توانایی دفاع از مرزهایمان را داشته باشیم، چون دیدیم اوایل انقلاب همین کشور‌ها وقتی دیدند تازه انقلاب شده و ما ارتش منسجمی نداریم، صدام را تحریک کردند و یک جنگ ۸ ساله را به ما تحمیل کردند و این همه جنایت کردند، چون قدرت دفاع از خودمان را نداشتیم.

 هیچ تفاوتی هم بین بایدن و ترامپ وجود ندارد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اکنون برخی اعتراض می‌کنند که آمریکا فشار می‌آورد و می‌گوید بحث موشکی شما مساله دارد! برای آن‌ها خیلی مهم شده، هیچ تفاوتی هم بین بایدن و ترامپ و یا دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد، چون راهبرد کلی آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی تغییر می‌کند فقط شیوه‌ها و تاکتیک‌های آن‌ها تغییر می‌کند؛ آقای ترامپ می‌گفت من برجام را قبول ندارم و آن را پاره می‌کنم و دوباره مذاکره کنید و در آن بحث موشکی و حضور منطقه‌ای ایران هم باشد، آقای بایدن می‌گفت ما برجام را قبول داریم به برجام بازمی‌گردیم، ولی کامل نیست، ولی بحث موشکی و حضور منطقه‌ای ایران را هم به آن اضافه کنید؛ هر دو یک حرف می‌زنند فقط تاکتیک‌های آن‌ها متفاوت است.

مهمانپرست در ادامه اظهار داشت: چرا بحث موشکی برای آن‌ها اینقدر مهم است؟ برای اینکه شما اگر قدرت دفاع از خودتان را داشته باشید و یک کشوری بخواهید به شما تعرض کند و شما بتوانید مقابله کنید و هزینه‌های آن کشور را بالا ببرید، آن طرف مقابل محاسبه می‌کند و می‌بیند اگر به شما حمله کرد سود بیشتری می‌برد یا خسارت بیشتری می‌بیند؟ اگر خسارت بیشتری ببیند جلو نمی‌آید یعنی قدرت دفاعی شما جنبه بازدارندگی پیدا می‌کند و ضامن ثبات امنیت شما و منطقه می‌َشود؛ می‌گویند ما باید این را از شما بگیریم، چون اگر شما قدرت دفاعی داشته باشید رژیم صهیونیستی نمی‌تواند هر کاری که دلش می‌خواهد را در منطقه بکند، آمریکا و عواملش نمی‌توانند هر نقشه‌ای را در منطقه پیاده بکنند؛ پس قدرت دفاعی حتماً باید باشد و یکی از شاخصه‌های اقتدار برای ما است، اما آیا کافی است؟ نه کافی نیست شما باید مردم را هم داشته باشید و مردم پشتوانه اصلی نظام هستند، اگر مردم ناراضی باشند و شرایط معیشتی سختی داشته باشند و حاضر نباشند در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند، این نظام اگر نتواند حمایت مردم را داشته باشد نمی‌تواند با قدرت در صحنه‌های مختلف حاضر شود. الان مردم به لحاظ اقتصادی در فشار هستند، این فشار نتیجۀ چه چیزی بوده است؟ اینجا اختلاف وجود دارد یکسری از دوستان می‌گویند ریشۀ تمام مشکلات ما در تحریم‌ها است و آن چیزی است که آمریکایی‌ها و دوستانش به ما تحمیل کردند، در مقابل یک عده‌ای می‌گویند تحریم‌ها اثر دارد، ولی یک بخشی از مشکلات مربوط به تحریم‌ها است و بخش اعظم مشکلات به داخل، سوءمدیریت‌ها، ساختار‌های غلط، عدم متخصص بودن مدیران و سالم نبودن مدیران و عدم انگیزه و خلاقیت مدیران برمی‌گردد.

تحریم حداکثر ۲۰ درصد در مشکلات فعلی ما تاثیر دارد

وی تاکید کرد: ما معتقدیم تحریم حداکثر ۲۰ درصد در مشکلات فعلی ما تاثیر دارد، مشکل اصلی ما به ریشه‌هایی برمی‌گردد که در ساختار‌های غلط ما بوده و این ساختار‌ها به جناح و دولت خاصی هم ربط ندارد.

اصولگرایان و اصلاح طلبان به یک اندازه در ایجاد وضع موجود شریکند

مهمانپرست تصریح کرد: همۀ دولت‌هایی که بعد از انقلاب با گرایشات مختلف اصلاح‌طلبی، اصولگرایی، میانه‌رو و تندرو روی کار آمدند، در اینکه نتوانستند این ساختار را اصلاح کنند، به یک اندازه شریک هستند، شاید حتی این ساختار قبل از انقلاب هم این مشکل را داشته منتها جمعیت کشور ما آن زمان کمتر بود و درآمد‌های نفتی ما یکدفعه افزایش پیدا کرد و حس نمی‌شد.

ساختار غلط در کشور باعث شده که ما ۴ میلیون کارمند دولت و ۵/۴ میلیون بازنشسته داریم یعنی ۱۰ برابر از نرم بین‌المللی بزرگتر، یک دولت سنگین‌وزن داریم، وقتی اقتصاد دولتی شد یعنی بخش خصوصی ضعیف می‌شود و در اقتصاد دولتی رانت و فساد و تبعیض زمینۀ اولیۀ هر نوع کاری است.

نگران عدم تحقق بودجه ۱۴۰۰ هستیم

این دیپلمات ارشد همپنین بیان کردک اگر مدیران انگیزۀ سلامت و خلاقیت نداشته باشند آلوده می‌شوند. بودجه عمومی دولت در سال ۹۸، ۵۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و بودجه شرکت‌های دولتی ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار میلیارد تومان، ۵/۲ برابر آن، در سال ۹۹ بودجه عمومی دولت ۴۸۰ هزار میلیارد تومان، بودجه شرکت‌های دولتی، ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان و سه برابر شده است و سال ۱۴۰۰ که خیلی ما نگران هستیم، چون این بودجه محقق نمی‌شود ردیف بودجه عمومی دولت را ۸۰۰ هزار میلیارد تومان قرار دادند و بودجه شرکت‌های دولتی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است! معنی آن این است که همه شرکت‌های دولتی زیان‌ده که مشخص نیست در آن‌ها چه می‌گذرد، همه رانت‌ها و فساد‌ها و حقوق‌های نجومی در دل آن‌ها است، دو برابر بودجه عمومی دولت است! در چنین شرایطی نمی‌توانید بودجه بدون نفت را محقق کنید، وقتی شما نمی‌توانید بودجه بدون نفت را محقق کنید محتاج این هستید که نفت بفروشید و از پول نفت هزینه حقوق‌ها و مسائل ریالی را تامین کنید و این یک ضعف و وابستگی می‌شود.

وی افزود: دشمن می‌بیند ما به نفت وابسته هستیم و اولین کاری که می‌کند نفت ما را تحریم می‌کند و بهانه‌اش هسته‌ای، حقو‌ق‌بشر، دموکراسی و صنعت موشکی و ... است.

پس ریشه تحریم این است که نقطه‌ضعف ما را می‌دانند و به ما فشار می‌آورند. الان ما را تحت فشار قرار دادند و ما مجبور شدیم یک بودجه‌ای ببندیم که امکان اینکه ما روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم وجود ندارد با این شرایطی که در وضعیت بین‌المللی و تحریم‌ها وجود دارد. بخش دوم مالیات ـ بودجه است، مالیات را یا باید بخش خصوصی یا شرکت‌های دولتی باید بدهند، مالیات شرکت‌های دولتی که به خزانه برنمی‌گردد، صرف هزینه‌های خودشان می‌شود پس بخش خصوصی باید مالیات بدهد، الان هم که مجلس سعی کرد وابستگی بودجه را به نفت کم بکند، چون منبع دیگری نداشت روی مالیات فشار آورد، مالیات را هم بخش خصوصی باید بدهد و بخش خصوصی مگر چقدر توان پرداخت مالیات دارد؟ چرا ما باید روی جایی که درآمدی ندارد فشار می‌آوریم تا مالیات بیشتری بدهد؟ پس مالیات هم محقق نخواهد شد. بودجه یک راه سوم به نام چاپ اسکناس دارد که نام آن اوراق مشارکت یا پیش‌فروش بعضی از اقلام بگذاریم مانند فروش خودرو، الان پول بگیریم و دولت بعدی جواب بده.

دولت بعدی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است

مهمانپرست خاطرنشان کرد: همین الان دولت بعدی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است و ۶۷۰ هزار تومان هم پروژه نیمه‌تمام داریم که این یک تورم وحشتناکی است! یعنی ما امسال نسبت به سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد تورم داریم یعنی انتظار داشته باشیم مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان شود.

وی همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری دو را پیشروی ما گذاشتند یکی لغو تحریم و یکی خنثی‌سازی تحریم، گفتند اگر امکان لغو تحریم‌ها به وجود بیاید یک ساعت هم نباید درنگ کرد و مردم نباید در فشار باشند، یعنی آمریکایی‌ها گفتند ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و این بحران را از طریق دیپلماتیک حل کنیم، باشد شما همه تحریم‌ها را لغو کنید و در عمل ثابت شود این تحریم‌ها لغو شود، یکی از مسائلی که افکار عمومی را فریب می‌دهند اینجا است ما در زمان دموکرات‌ها برجام را امضاء کنیم، زمانی که آقای اوباما و جان کری، به ظاهر دوستان ایران بودند، خوش‌سیماترین چهره‌هایی که در دنیا تبلیغ می‌کردند، بیشترین تحریم در زمان آقای اوباما علیه ما تصویب شد و بیشترین انسجام در متحد کردن کشورها، برای اینکه حلقه تحریم‌ها را علیه ما تنگ‌تر بکنند، زمان آقای اوباما بود، زمان برجام من سفیر لهستان بودم، همه خوشحال بودند که تحریم‌ها برداشته شده و کشور‌ها و شرکت‌های خارجی می‌توانند با ما کار بکنند، همۀ کار‌ها انجام می‌شد به مرحله فاینانس که می‌رسید می‌گفتند نمی‌توانیم کاری بکنیم، چون آمریکا تحت بهانه‌های دیگری هم ایران را تحریم کردند؛ بنابراین حتی در زمان آقای اوباما برجام خاصیت اقتصادی برای ما نداشت.

بسیاری از اقدامات ارتباطی به بیرون ندارد و سوءمدیریت‌های داخلی است

وی عنوان کرد: الان یکی از مهمترین کار‌هایی که باید انجام بدهیم باید نقاط ضعف اقتصادی را برطرف کنیم، چون مردم دارند از بین می‌روند، ما برای صادرات قانون تصویب کردیم که اگر کسی صادرات کرد، به عنوان یک مشوق مالیات بر ارزش‌افزوده را برمی‌گردانیم، بعد باید ۴۵ روزه برگردانیم، ولی بعضی شرکت‌ها ۴ سال طول می‌کشد تا پول برگردد، شما باید اصلاً این مالیات بر ارزش‌افزوده را بردارید و بگویید از تولیدکننده‌هایی که صادرات دارند، مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌گیریم. خیلی از اقدامات ارتباطی به بیرون ندارد و سوءمدیریت‌های داخلی است که باید برای آن فکری کنیم.
مهمانپرست در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه نظر شما درباره مذاکرات فعلی چیست، گفت: اولاً مذاکره اینکه راجع به همۀ موضوعات بحث کنیم نداریم، ما با آمریکا و حتی ۱+۴ هم مذاکره‌ای نداریم، ما عضو برجام بودیم و پای تعهدات ایستادیم و کسی که برجام و قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است آمریکایی‌ها بودند و به ما خسارت هم وارد کردند، حالا می‌خواهند برگردند چارچوب مشخص است تمام تحریم‌هایی که به برجام برمی گشته و در دوران آقای ترامپ صورت گرفته باید برگردد و تا عمل نبینیم سیستم ارتباطیِ دنیا که می‌خواهد با ما کار کند به شکل طبیعی درآمده، قبول نمی‌کنیم.

اگر همه تحریم‌ها را برداشتند ما هم به تعهداتمان باز می‌گردیم

وی افزود: پس اگر راستی‌آزمایی شد و همۀ تحریم‌ها را برداشتند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم. نکتۀ دوم اینکه اصلاً قرار نیست مرحله به مرحله باشد؛ حتی آمریکایی‌ها در ابتدا می‌گفتند یک قدم شما بردارید، یک قدم هم ما برمی‌داریم، چارچوب ما این است احساس می‌کنیم اگر بخواهد در این مسیر بیفتد این‌ها بهانه می‌کنند و آنقدر مسیر را دور می‌کنند و معطل می‌کنند که به آن هدف نمی‌رسیم یا آن‌ها تحریم‌ها را یکجا لغو می‌کنند یا نمی‌کنند؟ دو کارگروه تشکیل شده است، در یک کارگروه دارند طراحی می‌کنند که آمریکایی‌ها چگونه به لغو تحریم و شرایط قبل برسند و در یک کارگروه بحث می‌کنند ما چگونه مجدداً به تعهدات خود برگردیم. طبیعی است بعضی از تحریم‌ها را سریع می‌شود برداشت و بعضی‌ها زمان‌بر است، به هر صورت اگر در آن کارگروه همه را تصویب کردند که آمریکایی‌ها در چه زمانی می‌توانند تمام تحریم‌ها را بردارند و راستی‌آزمایی شد، بعد ما این کار را انجام خواهیم داد.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: به نظرم مذاکره مفید است و مردم انتظار دارند و فکر می‌کنند این گِره‌ای از مشکلات را باز کند، اگر بگوییم مذاکره نمی‌کنیم ما را متهم می‌کنند که ما می‌خواستیم به برجام برگردیم و مشکل را حل کنیم، ولی ایران همکاری نکرد. ما حسن‌نیت نشان دادیم و می‌گوییم بازگردید، مجلس قانونی را تصویب کرد و یک قانونی تصویب کرد و گفت اگر در این مدت مشخص‌شده اگر تحریم‌ها را لغو نکنید ما پروتکل‌الحاقی را دیگر اجرا نمی‌کنیم. ممکن است آن‌ها بهانه کنند که ما می‌خواستیم اقدام کنیم، ولی شما زمان را کوتاه کردید امکان عملی کردن آن وجود نداشت، آمدند یک تفاهم کردند گفتند ما تا سه ماه دوربین‌ها را می‌گذاریم نظارت بکند، ولی محتوای آن را به شما نمی‌دهیم اگر در این ۳ ماه تحریم‌ها را لغو کردید دوربین‌ها را در اختیارتان می‌گذاریم و اگر نکردید از زمانی که شما را محدود کردیم ادامه می‌دهیم.

 آمریکا اعلام کرده من ۷۵ درصد تحریم‌های ایران را برنمی‌دارد

در بخش دیگری از این برنامه نبویان عنوان کرد: تمام حرف ما در مجلس این بود، ۱۵ بار آژانس تایید کرد ملت ایران تمام تعهداتش را انجام داده است، قرار بود ۲۷ دی ۹۵، آقای اوباما تحریم‌های بانکی را بردارد، اینجا خیلی دردناک است که آمریکا اعلام کرده من ۷۵ درصد تحریم‌های شما را برنمی‌دارم و آقای ظریف در برجام تعهد داد که بگذارید باشد! این ۷۵ درصد را از کجا به دست آوردند؟

۱۵ بار آژانس تایید کرد ایران تمام تعهداتش را انجام داده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به ۴ بهانه تحریم شدیم، هسته‌ای، موشکی، منطقه تروریست، حاج‌قاسم که تروریست و، ما حقوق‌بشر را رعایت نمی‌کنیم، عربستان این همه مردم کشور‌های دیگر را می‌کشد حقوق‌بشر را رعایت می‌کند؟! به همین دلیل مسئول حقوق‌بشر سازمان ملل است، دنیا بر مدار قانون نیست بر مدار قدرت است.

وی در همین راستا اضافه کرد: گفتند سه چهارم تحریم‌ها باید کاملاً بماند تحریم هسته‌ای، موشکی، منطقه و حقوق‌بشر، آقایان تعهد دادند، فقط من در جلسات کمیسیون بررسی برجام در چشم عراقچی نگاه می‌کردم و می‌گفتم مگر نمی‌گویید برد ـ برد، عامل امتیاز ما هسته‌ای و عامل امتیاز آن‌ها تحریم بود، چرا فقط روی هسته‌ای حرف می‌زنید؟

نبویان خاطرنشان کرد: هسته‌ای شامل ۴ دسته است، اول تجارت، دوم آموزش مثلاً بچه‌ها بروند خارج هسته‌ای بخوانند که بعد از برجام آن‌ها را اخراج کردند، سوم نفت صادرات انرژی و چهارم بانکی از این ۲۰ درصد که ۴ دسته بود، آمریکا تعهد داد ۴ تحریم یعنی ۲۵ درصد را برمی‌دارد، دو سال مذاکره کردند از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۲۳ تیر ۹۴ و به برجام رسیدیم، چه شده؟ گفتند از این ۴ تحریم هم ۲ تحریم را برمی‌داریم! ۷۵ درصد آنجا، ۵/۱۲ درصد هم اینجا، یعنی آقای ظریف تعهد داد که تحریم ۵/۸۷ درصد بماند، شما چرا صادقانه با مردم برخورد نمی‌کنید؟

نبویان ادامه داد: پس تحریم‌های بانکی و نفتی شد، ابتدا قرار شد ما تعهدات را انجام بدهیم و ما انجام دادیم، دوم ما به شما اطمینان نداریم آژانس باید راستی‌آزمایی کند، آژانس هم انجام داد روز اجرا رسید، قرار شد تحریم‌های بانکی برداشته شود، ۲۷/۴/۹۴، این صحنه را یادم است که آن زمان در روی روزنامه‌های دکه‌های روزنامه فروشی پر شده بود ایران بدون تحریم! صبح بدون تحریم! کاسبان تحریم ناراحت هستید تحریم‌ها می‌خواهد برداشته شود، چه شد؟! ترامپ بود! عراقچی هفته قبل گفت ۱۶۰۰ تحریم داریم، کلاً جاده یک‌طرفه است، از سال ۹۴ تا ۹۹ ملت ایران تعهداتش را انجام می‌دهد، اما آن‌ها تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند! این حالت ذلت‌آمیز تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ گفتیم برگردید ما همان برجام خسارت‌بار را برمی‌گردیم، اما مشروط به اینکه تمام تحریم‌ها را بردارید و فقط روی کاغذ هم نباشد باید راستی‌آزمایی کنیم.

دبیر کمیته برجام مجلس یازدهم اظهار داشت: در برجام ۴، ۵ جا مورد را به آقای ظریف نشان می‌دادم، یک هفته بعد از برجام آمدند مجلس گفتند ما گفتیم باید همه تحریم‌ها لغو شود اصلاً تعلیق نداریم، من صحبتش را خوانده بودم، گفت او چه می‌گوید؟! ما رفتیم به او نشان دادیم ۴ جا آمده است (suspend) تعلیق، تعلیق، تعلیق، تعلیق! برگشت گفت من اصلاً این‌ها را ندیده بودم! من می‌گویم آقای ظریف راست می‌گویی که ندیدی یا دروغ می‌گویی؟! اگر دروغ می‌گوید که واویلا است! و اگر راست می‌گوید واویلاتر است، چون شما یکبار هم برجام را دقت نخواندید.

نبویان ادامه داد: آقای کمال‌وندی می‌گوید یکبار واژه نظامی military نیامده است، من نشان دادم این واژه نظامی (military)، دسترسی به اماکن نظامی، دسترسی به اماکن نظامی می‌خواهند. ابتدا شروع کرد حرف‌های تند به من زد و بعد گفت حاج‌آقا شما به چه حقی انگلیسی می‌خوانید؟

یک تحریم نفتی با ۱۰ تحریم نفتی دیگر زنجیره وار وصل است

وی بیان کرد: متاسفانه آقایان ما در این بحث‌ها اشراف لازم را ندارند، شما می‌گویید تحریم‌های نفتی لغو، می‌گوید باشد نفت بفروشید، اما این تحریم نفتی با ۱۰ تحریم نفتی دیگر زنجیره است، حالا تحریم بانکی را هم برمی‌دارم، نگفتم بیمه می‌کنم! آن زمان عراقچی گفته می‌خواهند هواپیما بفروشند، بعد از مدتی نفروختند، ما به او گفتیم مگر قرار نبود بفروشند؟ گفت آن‌ها البته تحریم‌ها را برداشتند و صادق بودند، این‌ها که اختیار شرکت‌های خصوصی را ندارند و شرکت‌های خصوصی می‌گویند ما نمی‌فروشیم! و همیشه هم از آن‌ها دفاع می‌کرد. راستی‌آزمایی یعنی این، یعنی ما دیگر روی کاغذ قبول نمی‌کنیم، حقوقی بردارید فایده ندارد، مذاکره هم نمی‌خواهد، مگر آقای ترامپ از برجام خارج شد مذاکره کرد؟ حالا هم برگردند.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما گفتیم ۵ اسفند کل تحریم‌ها باید برداشته شود، دولت سه ماه دیگر مهلت داد، این جمله یعنی آمریکا سه ماه دیگر هم می‌توانی به تحریم‌ها ادامه بدهی! ما می‌گوییم چرا مدام مجال می‌دهید که آمریکا علیه ما تحریم کند؟ چرا صادق نیستید؟! آقای ظریف و آقای روحانی چرا مانع می‌شوید که این‌ها ملزم شوند تحریم‌ها را بردارند؟ چرا مدام مهلت می‌دهید؟! الان دارند طرح‌های گام به گام را دارند مطرح می‌کنند معنی آن این است که لازم نیست تحریم‌ها را یکجا بردارید! ما می‌گوییم تحریم‌ها باید کامل برداشته شود.

در این دو سه ماهه اگر بخواهند، می‌توانند تحریم‌ها را بردارند

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: به نظر من در این دو سه ماهه اگر بخواهند تحریم‌ها را بردارند می‌توانند بردارند، در مذاکرات هفته قبل عراقچی گفته است آمریکا گفته ۱۵۰۰ تحریم را برمی‌دارم، ولی ۱۰۰ تحریم را برنمی‌دارم، ۱۵۰۰ تا مثلاً من هر کسی را ممنوع کردم که سفر خارجی برود را برمی‌دارم، اما ۱۰۰ تا تحریم دیگر که برنمی‌دارد تحریم‌های اصلی و بانکی هستند! من می‌گویم دوستان اشراف کافی بر این مباحث ندارند، اما یک پیش‌فرض دیگر داریم و آن این است که آیا صددرصد مشکلات مردم تحریم است؟ دوم تحریم هم فقط با مذاکره لغو خواهد شد؟ سوم مذاکره هم فقط با غرب، اصلاً با چین و روسیه کاری نداریم نباید با این دو کشور توافق کنیم. آقای روحانی می‌گوید همۀ مشکلات به خاطر تحریم‌ها نیست، ولی چرا تمام تمرکز به سمت مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها رفته است، شما مشکلات داخلی کشور را که می‌توانید حل کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
حالا چرا در دقیقه 90 میخواهند گل بکارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مشکل ما، صادق نبودن و متعهد نبودن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من نمیدونم چرا روحانی موضع ما رو تو بحث هسته ای تضعیف میکنه و نمیذاره از ما حساب ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
روحیه غرب پرستی روحانی به ما ضرر میزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
رویای مذاکره و برداشته شدن تحریم آقای روحانی رو بیمار کرده
Iran (Islamic Republic of)
اهل تبریز
۰۲:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چند ماه است کل ملت ایران از کارکرد دولت محترم کشورمان بشدت ناراضی هستند . می گوییم دولتی که نتواند مرغ را مدیریت کند ، نمی تواند حق ملت را در مذاکرات برجام بدست بیاورد . چرا مجلس راضی شد عراقچی دوباره به این کار برود ؟؟؟؟؟ .چرا ؟ . اصلا چرا و چرا دولت را در مجلس استیضاح نکردند ؟؟؟؟ چرا ؟ . اینها که هر عملشان ضرر برای کشور است چرا تا آخرین روز باید باشند ؟؟؟؟؟؟؟ چرا چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۰۲:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
منظور از غنی سازی 67/3 درصد در واقع 3.67 درصد است که در تایپ اشتباه خورده.
ما تاکنون غنی سازی بیش از 20 درصد نداشته ایم!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
به به این رئیس جمهور ماست که طرف اوناست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سره مبارکه بقره آیه ۱۱و۱۲:
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده ایم‏‪.
أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِن لَّا يَشْعُرُونَ

آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند.
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
تحریمها برای شما نعمت است زیرا اگر نباشد شما برای ناتوانیهای وافر خود دیگر توجیهی ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام بله واقعا که دولت برای ناتوانایی هایش فقط تحریم رو علم میکنه. کار دیگه ای بلد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
تمام کشورهای دنیا به دنبال رابطه با آمریکا هستن جز ما و عقب مانده‌ای به نام کره شمالی.
حالا اگه یه کشور بودیم ‌مثل کره جنوبی یا ژاپن یه حرفی .‌اخه ما که تو مایحتاج اولیه خودمون موندیم و فقط دروغ می شنویم دیگه کری خوندنا چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اگه یه کم عقلتو کار بندازی میفهمی که ایران هیچ موقع زیر بار ذلت و منت نمیره ؟؟؟ همون نمونه اش تو برجام آشکار بود؟؟ کشورایی که با آمریکا هستن همشون زیر بار ذلتن و تو سریخور آمریکا؟// و خیلی حرفا..... واقعا به افکارتون متاسفم /
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
اگر تمام دنیا با ما قطع رابطه می کرد وضعیت اقتصادی ما به این افتضاحی نبود ، قابل توجه آقایون عشق مذاکره...
اونم مذاکره باخت_باخت ولی در توهم برد_برد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
جانا سخن از زبان ما میگویی
کاش مردم بدانند
متوجه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
شما که مشکلی ندارید بیچاره مردم دارن له میشن.اگرچه چه با تحریم یا بی تحریم فرقی نداره.مشکل ما سوء مدیریت هست
Canada
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سیاست مدار باید دو رویه سکه را ببیند
اگر مثل روحانی خیلی خوشبین به west. باشد
سرش کلاه بزرگی میرود
باید تمام جوانب یک تصیمیم را ببیند و تاثیر ان بر اینده
Canada
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
خدایا دوران این دولت را هر چه زودتر بسر برسان
تا از این بیشتر خیانت نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
آقای نبویان درست می گوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
خدایا ریشه ظلم و خائنین و منافقین را از همه دنیا مخصوصا از ایران اسلامی برانداز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ما نباید در مبحث هسته ایی به هیچ عنوان کوتاه بیاییم چرا باید رآکتور اراک بتون ریزی بشه وقتی میدونیم آمریکا تمام حرفش این است که ایران را زمین بکوبد چرا باید رآکتور نسل بالا رو از چرخه خارج کنیم وقتی میدانیم آمریکا فقط حرف مفت میزند ای کاش این سیاسیون یکم غیرت سپاهی و ارتشی تو رگ هاشون داشتند
آخرین اخبار