یکی از سران برجسته ضد کودتا در میانمار ازسوی نیرو‌های امنیتی این کشور دستگیر شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای امنیتی میانمار یکی از سران برجسته ضد کودتا در این کشور را دستگیر کردند.

به گفته دوستان و همراهان "وای مو نایینگ"، یکی از سران اصلی مبارزات علیه حکومت نظامی در این کشور روز پنج شنبه در حالی که با موتور سیکلت برای پیوستن به دیگر تظاهرکنندگان در حرکت بود، ازسوی نیروهای امنیتی میانمار بازداشت شد.

دوستان او گفتند: نیروهای امنیتی با اتومبیل به طرف او حمله و او را با تدابیر امنیتی شدید دستگیر کردند. 

مخالفان کودتای ۱ فوریه که موجب براندازی دولت آنگ سان سوچی شد، مدت‌ها است که مبارزات خود را علیه ارتش با راهپیمایی‌ها و اعتراضات ادامه می‌دهند.

 وین زاو خیانگ، از اعضای گروه‌های برپاکننده تظاهرات، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردک  برادر ما وای مو نایینگ دستگیر شد و موتور وی توسط یک ماشین شخصی پلیس مورد اصابت قرار گرفت.

وای مو نایینگ، ۲۵ ساله، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین رهبران مخالفت با کودتا ظاهر شده است.

پیش از اینکه وای مو نایینگ، بازداشت شود، رویترز هنگام عزیمت او به سمت راهپیمایی در شهر مونیوا، با وی تلفنی صحبت کرد.

مونیوا، با گردهمایی‌‌های بزرگ و سرکوب‌های مکرر نیروهای امنیتی یکی از مراکز اصلی مبارزات دموکراسی خواهی بوده است.

سفارت سوئد اعلام کرد که پرونده وی را دنبال می‌کند و خواستار آن است که به همه بازداشت شدگان اجازه مراقبت بهداشتی مناسب داده و حقوق آن‌ها رعایت شود.

یکی از گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر که از نزدیک تحولات میدانی را در میانمار پایش می‌کند اعلام کرده است بیش از ۶۰۰ نفر در دو ماه گذشته در این کشور کشته شده اند. در میان این کشته شدگان بیش از ۴۰ کودک و نوجوان دیده می‌شود. حدود ۳ هزار نفر نیز بازداشت شده اند. یکی از مقامات سازمان ملل متحد درباره وقوع حمام خون و حتی جنگ داخلی در این کشور درصورت بهبود نیافتن اوضاع، هشدار داده است.

آنگ سان سوچی، رهبر سابق میانمار که در کودتای یکم فوریه دستگیر شد، چند بار با اتهامات مختلف ازجمله رعایت نکردن محدودیت‌های مربوط به مقابله با ویروس کرونا، نقض قانون ارتباطات از راه دور و تحریک اغتشاشات عمومی و فساد مالی روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار