استان ایلام با دارا بودن یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی، رویشگاه انواع گیاهان دارویی و خوراکی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، استان ایلام با قرار گرفتن در غرب کشور و در بین سلسله جبال زاگرس از طبیعت بکر و اکوسیستم منحصر به فردی برخوردار است به گونه‌ای که آب و هوای این منطقه چهار فصل و طبیعت آن زیست بوم انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است.

این استان با دارا بودن یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی، رویشگاه انواع گیاهان دارویی و خوراکی است که همه‌ساله جوامع محلی را برای برداشت و چیدن این گیاهان در ایام بهار و نوروز به دامنه کوه‌ها می‌کشاند.

طبق آمار‌های ارائه‌ شده از سوی مسئولان منابع طبیعی استان ایلام بیش از یک هزار گونه گیاهی در ایلام شناسایی‌شده که خاصیت درمانی، خوراکی و صنعتی ۳۰ درصد از آن‌ها به‌ صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده است.

با گیاهان دارویی، خوراکی ایلام آشنا شوید

گل سازویی میمونی (تشنه داری)، پنیرک (تولیه)، آویشن (ازبوه)، گل گاوزبان، کنگر، پاغازه، ونگی (کرفس کوهی)، گل‌گاوزبان، پینه و پیاز کوهی، ... تنها بخشی از این گیاهان هستند که در طبیعت این استان به وفور یافت می شود.

تنوع گونه‌های مختلف این محصولات در جغرافیای استان، قابلیت مصرف در فصول مختلف از طریق خشک کردن و خواص دارویی و خوراکی از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این گیاهان است.

ایلام معدن گیاهان دارویی/ آنچه بهار طبیعت به ایلامیان هدیه می دهد

۱۰۶۰ گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شد

علی احمد محمودی مدیر منابع طبیعی شهرستان ایلام با اشاره به تنوع گیاهان در استان گفت: تا به امروز ۱۰۶۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است که حدود ۳۰ درصد آن‌ها خاصیت دارویی و خوراکی دارند.

او ادامه داد: با هدف حفاظت از عرصه‌های طبیعی برنامه‌های متنوعی در جهت حفظ و تداوم گونه‌های گیاهی در استان اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کاشت ۳۵۰ هکتار گل محمدی و گل نرگس، کاشت ۲ هکتار کرفس در عرصه‌های طبیعی و تولید آویشن و گل محمدی در نهالستان‌های استان اشاره کرد.

محمودی اظهار کرد: گیاهان دارویی به‌ عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی یکی از مهم‌ترین تولیدات بخش کشاورزی ایلام به شمار می‌رود که فراوری آن‌ها در صنایع شیمیایی، دارویی، ارزش اقتصادی این محصولات را دو چندان می‌کند.

ایلام معدن گیاهان دارویی/ آنچه بهار طبیعت به ایلامیان هدیه می دهد

حفظ گیاهان نیارمند مشارکت همه جانبه

ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری از یک طرف و گسترش استفاده از گیاهان دارویی و رونق اقتصادی در این حوزه از طرفی دیگر باعث می شود که این ثروت‌های ملی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یکی از فعالان و دوستداران محیط زیست در این باره گفت: عواملی همچون برداشت بی رویه و ایجاد بازار‌های سیاه، چیدن غیراستاندارد، بی اطلاع بودن از نحوه چیدن اصولی باعث می‌شود تا رویشگاه طبیعی این گیاهان در معرض خطر بیافتد.

او ادامه داد: جلوگیری از برداشت بی رویه و ترویج بیش‌تر کشت گیاهان دارویی سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه از راهکار‌های حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن است.

سفره سخاوتمند طبیعت ایلام در فصل بهار

رضا از جوانان ساکن در حاشیه شهر ایلام با اشاره به فصلی بودن بازار فروش گیاهان خوراکی در استان گفت: سفره سخاوت و بخشش خداوند در همه جا گسترده شده است، نمونه اش همین گیاهان دارویی که بدون هیچ گونه هزینه‌ای در استان رویش پیدا می کنند.

او اظهار کرد: در جست و جوی رزق و روزی حلال هستم از این رو در فصول رویش این گیاهان به دامان طبیعت می‌روم و این محصول را به صورت اولیه در بازار‌های محلی شهر به فروش می‌رسانم.

برند سازی گیاهان دارویی، خوراکی عامل مهم توسعه‌ای

این جوان ایلامی ادامه داد: همانند من افراد زیادی هستند که این کار را برای درآمد اقتصادی آن انجام می‌دهند که البته ممکن است با درآمد کمتری همراه باشد، اما در صورتی که این عمل با ساماندهی و ایجاد صنایع تبدیلی همراه باشد، هم می توان افراد بیشتری را شاغل کرد و هم توجیهه اقتصادی این کار را مقرون به صرفه‌تر می کند.

پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع انبوه، ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به قطب صنعت دارویی و درمانی کشور دارد از این رو کاشت، برداشت و فرآوری گیاهان دارویی در استان توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی خوبی دارد به طوری که فناوری گیاهان دارویی حداقل برای همان تعداد کارگر در مقایسه با روش سنتی اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

ایلام معدن گیاهان دارویی/ آنچه بهار طبیعت به ایلامیان هدیه می دهد

چه باید کرد
به نظر می‌رسد با توجه فارغ التحصیلان این رشته در استان، ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های مدرن و پیشرفته، به‌کارگیری تکنولوژی جدید، مکانیزه کردن مزارع گیاهان دارویی به جای برداشت سنتی و معرفی هرچه بیشتر این ظرفیت به منظور اقناع مدیران کشوری و شناساندن آن در سطح کشور یکی از نیاز‌های بخش گیاهان دارویی در استان است.

گزارش از محمدحمید آغال

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۲:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
استان های کردنشین پایتخت گیاهان دارویی فوق العاده است
هرکسی ایران رو گشته باشه میدونه طبیعت ایلام کرمانشاه و کردستان درجه یک و منحصر به فرد هست در تمامی فصول
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایلام عروس زاگرس و دارای طبیعت بکر و زیبایی است.
متاسفانه جنگل های بلوط و پسته کوهی و ارغوان در سال های گذشته آسیب دیده اند که نیاز به توجه ویژه به منظور حراست از این ثروت خدادادی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ساجدی
۲۲:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیاز کوهی محشره تومنطقه ماهم هست البته امسال بخاطر نبود بارندگی از ان محرومیم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید کشت داروهای گیاهی به صورت انبوه و مکانیزه شود و از برداشت بی رویه و نابودی همه گونه ها و گونه های با ارزش جلوگیری کرد.
ایران ما هر چه ذخیره پر تر و پر بارتری داشته باشد بسیار بهتر از زمانی است که گیاهان دارویی ریشه کن و نابود شوند چه با چراهای بیش از اندازه در مراتع و چه با چیدن و برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب و بدون کشت جایگزین.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شهرستان کاشان ونطنز پایتخت گیاهان داروی هستند
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۲۰:۵۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
انگار هیچ جا نگشتی و از هیچی خبر نداری عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاشان غیر از گل محمدی و گلاب چه دارد؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیشتر گونه های دارویی در مناطق کوهستانی زاگرس هستن که اهمیتی بهشون داده نمی شه ،کاشان فقط زودتر شروع کرده ،وگرنه همه می دونن اسانس گیاهان در آب و هوای کوهستانی بیشتر هست نمونه اش زعفران چهارمحال و بختیاری که خود خراسانی ها اعتراف می کنن عیار زعفران چهارمحال و بختیاری از همه جای ایران بالاتر است.