سند همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و صربستان ٢٨ فروردین با وزیر خارجه کشورمان و همتای صرب او امضا شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «نیکلا ساکوویچ» وزیر خارجه صربستان که به تهران سفر کرده بود، عصر شنبه ٢٨ فروردین با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در سفر وزیر خارجه صربستان به تهران، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه صربستان توسط وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید.

البته پیش از این سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم از سفر «نیکلا ساکوویچ» وزیر امور خارجه صربستان به کشورمان خبر داده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس سابق کشورمان در راس یک هیئت در سپتامبر ۲۰۱۳ به صربستان سفر کرد در این سفر در مورد برنامه‌های زیربنایی برای ارتقای روابط و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و صربستان بحث و تبادل نظر شد، در راستای توسعه روابط ایران و صربستان طی دیدار مجید فهیم‌پور، سفیر ایران در بلگراد با آلکساندار ووچیچ، نخست‌وزیر صربستان در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۵ علاوه بر ابراز علاقه‌مندی دو طرف برای ارتقای همکاری‌های همه‌جانبه، رئیس صرب در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری دو کشور در سطح وزیران نیز تعیین شد و به دنبال آن یک هیئت پنج نفره صربستان به تهران رفت.

سال ۲۰۱۶ هم لاریجانی در سفر به صربستان با رئیس‌جمهور، با تومیسلاو نیکولیچ رئیس‌جمهور صربستان دیدار و گفت‌وگو داشت. در این سفر نیکولیچ گفت که تلاش ما ایجاد روابط قوی با دوستانمان و منجمله ایران است. در ۲ اوت ۲۰۱۵ وزیر خارجه صربستان ایویتسا داچیچ در رأس یک هیئت سیاسی به تهران سفر کرد و طی آن با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. در این سفر بررسی مناسبات سیاسی، بررسی وضعیت کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، برگزاری اجلاس آتی وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

دیدار وزیر خارجه صربستان با رئیس جمهور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور یکشنبه در دیدار با "نیکلا ساکوویچ" وزیر امور خارجه صربستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از وحدت ملی صربستان حمایت کرده است، ضرورت تقویت همکاری‌های بین‌المللی تهران و بلگراد را مورد تاکید قرار داد. روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد به ضرورت حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه بالکان و همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام و نژاد‌ها است، گفت: مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات و امنیت مستلزم همکاری و تلاش همه‌جانبه کشور‌ها است.

توافق ایران و صربستان؛ یخ روابط ذوب می شود؟

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران و صربستان، آمادگی کشورمان برای مشارکت و همکاری‌های علمی و تخصصی با صربستان را در زمینه مبارزه با کرونا، اعلام کرد. روحانی در این گفت‌وگو همچنین با اشاره به اعمال تحریم‌های غیرقانونی و جنگ اقتصادی سه ساله آمریکا علیه ملت ایران، اظهار کرد: با تغییرات ایجاد شده در عرصه بین‌المللی و ابراز تمایل دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، با لغو کامل تحریم‌های این کشور، فضای جدیدی برای همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی ایران با جهان ایجاد خواهد شد و بهتر است کشور‌های دوست برای استفاده از این فرصت تلاش کنند.

وزیر امور خارجه صربستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش همواره بر روابط دوستانه با ایران مصمم بوده است، بر توسعه و تعمیق روابط و مناسبات دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه تاکید کرد. نیکلا سلاکوویج همچنین گفت که همواره از برجام و اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت کرده و می‌کنیم و امیدواریم هرچه سریعتر مشکلات مرتبط با این توافق بین‌المللی رفع شود.

دیدار نیکلا ساکوویچ با رئیس مجلس

 وزیر امور خارجه صربستان یکشنبه، ۲۹ فروردین ماه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. در این نشست قالیباف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و صربستان دارای روابط دیرینه هستند، گفت: هر دو کشور در جهت حفظ استقلال خود و مبارزه با یکجانبه گرایی تلاش کرده اند و ارتباط قویتر بین ایران و صربستان می‌تواند به روابط مستحکم در جهت همکاری‌های همه جانبه منتهی شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور، افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و صربستان در حد ظرفیت‌های موجود و متناسب با سطح مناسبات سیاسی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و مباحث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و افزود: ایران و صربستان، هر دو تجربه ایستادگی در مقابل فشار‌های آمریکا در حوزه اقتصادی و سیاسی را دارند.

وی با بیان این که امروز بهترین شرایط برای عمق بخشیدن به مناسبات دو کشور ایجاد شده است، گفت: ما معتقدیم می‌توان حجم مبادلات را به چند برابر افزایش داد. قالیباف با اشاره به سابقه همکاری پارلمانی مطلوب بین ایران و صربستان، از اعلام آمادگی مجلس یازدهم برای گسترش روابط پارلمانی بین این دو کشور و نقش مهم گروه‌های دوستی- پارلمانی و همکاری کمیسیون‌های تخصصی پارلمانی خبر داد.

توافق ایران و صربستان؛ یخ روابط ذوب می شود؟

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان با اشاره به اهمیت دیپلماسی پارلمانی، از رئیس پارلمان صربستان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آورد. در ادامه این نشست نیکلا ساکوویچ وزیر خارجه صربستان با اشاره به اینکه ایران کشور مهمی است و صربستان برای رابطه با ایران اهمیت قائل است، افزود: مردم جمهوری صربستان احترام زیادی برای تلاش موفق ایران در حفظ استقلال و آزادی قائل هستند. ما شرایط ایران را به خوبی درک می‌کنیم و معتقدیم با درایت مقامات ایران، این شرایط سپری خواهد شد، اما آن را فرصتی می‌دانیم که می‌توان دوستان حقیقی روز‌های سخت را شناخت. وی در ادامه از حمایت همه جانبه ایران از حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت صربستان قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه صربستان یادآور شد: ما معتقدیم که باید از طریق روابط سیاسی برای بهبود روابط اقتصادی و سیاسی بین کشور‌ها اقدام کرد؛ ضمن اینکه آماده هستیم از فرصت ایجاد شده برای ارتقای هرچه بیشتر مناسبات پارلمانی استفاده کنیم. ما آماده همکاری با ایران در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و بهداشتی هستیم، ضمن اینکه باتوجه به توان ایران در تولید دارو و واکسن، لازم است در این زمینه‌ها و به منظور مبارزه با ویروس کرونا به تبادل تجربیات خود بپردازیم.

ساکوویچ تاکید کرد: در شرایط دشوار کنونی که با همه گیری بیماری کرونا مواجه هستیم حتی یک صحبت دوستانه با هدف تبادل تجربیات می‌تواند نتایج مثبتی از نظر اقتصادی و تجاری به همراه داشته باشد.

توافقنامه ایران و صربستان در مورد چیست؟

این تفاهم نامه در خصوص توسعه دوستی و همکاری بین طرفین، بر پایه اصول برابری، حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، احترام متقابل و منافع مشترک است. برگزاری جلسات ادواری، رایزنی‌های دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و نیز تاکید بر لزوم حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی از طریق سیاسی، مسالمت آمیز و دیپلماتیک از جمله نکات مندرج در این سند است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سند همکاری ایران و صربستان، گفت که سفر وزیر خارجه صربستان به ایران در چارچوب مناسبات بین دو کشور قابل تجزیه و تحلیل است، صربستان یکی از کشور‌هایی است که در سیاست خارجی بیشتر یک نگرش به سمت اروپا و شرق اروپا دارد و کمتر به مسائل مربوط به غرب و شرق آسیا توجه داشته است، اما از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کریدور مهم جنوب شرق و غرب آسیا تلقی می‌شود، لذا صربستان در نظر دارد که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار اقتصادی و سیاسی این کشور استفاده کند و روابط خود را در سطح بسیار بالایی به لحاظ سیاسی و اقتصادی ارتقاء ببخشد.

او همچنین ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و اینکه صربستان نیازمند همکاری اقتصادی با ایران است، سفر وزیر خارجه صربستان به ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌های مشترک ایران و صربستان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تلقی شود و این سفر که منجر به امضای یک توافقنامه شده از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگاه ایران را در بخشی از جهان ارتقا ببخشد و شرایط را برای گسترش همکاری‌های ایران و سایر کشور‌های یوگسلاوی سابق گسترش دهد.

توافق ایران و صربستان؛ یخ روابط ذوب می شود؟

هانی زاده درباره جزئیات توافقنامه ایران و صربستان، تصریح کرد: هنوز جزئیات این توافقنامه منتشر نشده است، ولی این توافقنامه بیشتر جنبه راهبردی و اقتصادی دارد و می‌تواند به عنوان یک بلوک اقتصادی جدید بین ایران و سایر کشور‌های شرق اروپا تلقی شود. قرارداد‌های مشابهی هم در گذشته بین ایران و صربستان بوده، اما تاثیر زیادی نداشته و هنوز اجرایی نشده است. به نظر می‌رسد این توافقنامه از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به توافقنامه‌های سابق برخوردار است.

او با اشاره به تاثیرگذاری قرارداد‌های بلند مدت ایران با چین و روسیه بر سوق دادن کشور‌ها به سمت ایران، اظهار کرد: ایران یک سری همکاری‌ها با کشور‌های بزرگ جهان از جمله چین و روسیه دارد، طبیعتا این همکاری‌ها می‌تواند به شکل گیری یک بلوک بزرگ مشترک اقتصادی منجر شود، همکاری ایران با دو قدرت بزرگ روسیه و چین موجب می‌شود که برخی از کشور‌های همسو با این دو کشور هم به این توافقنامه‌ها بپیوندند و شرایطی فراهم شود که یک مجموعه مشترک اقتصادی بین ایران، چین، روسیه و سایر کشور‌های همسو با روسیه و چین تشکیل شود و شکل گیری این مجموعه می‌تواند نقش تخریبی آمریکا و غرب علیه چین، روسیه و ایران را کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناسم
۰۸:۲۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
صرب ها برن همون جنایتی را که سر مسلمونان بوسنی اوردند جواب بدهند چرا با هرچی جنایت کار میری میشینید چرا با سوریه تابهحال نرفتید
آخرین اخبار