به منظور برقراری توازن در بارگذاری جمعیتی و حفظ آبخوان، جهت‌گیری توسعه در مشهد، باید از محور غرب به شرق این کلانشهر تغییر کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نخستین جلسه کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی امسال که با حضور اعضای کارگروه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد با مروری بر قوانین زیست محیطی استقرار شهرک‌های صنعتی، گفت: موضوع استقرار شهرک صنعتی تا شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهر مشهد منطبق با چارچوب ضوابط زیست محیطی نیست و در حال حاضر ساماندهی کارگاه‌های مزاحم شهری و انتقال آن‌ها به شهرک‌های صنفی و صنعتی در دستور کار قرار دارد.

او پس از دریافت گزارش مشاوران طرح‌های توسعه شهرک جعبه سازان استان و پروژه خط انتقال برق، افزود: هرگونه توسعه و ایجاد ظرفیت جدید با توجه به تکمیل پتانسیل‌های شهری، صرفا با تمرکز بر حفظ توازن طبیعی و رعایت استاندارد‌های مطرح درحوزه حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه عدالت صنعتی در محور‌های غرب و شرق کلانشهر مشهد برقرار نیست، ادامه داد: رعایت فاصله اماکن مسکونی از فضا‌های صنعتی حق شهروندان است و صنعتگران و متقاضیان استقرار واحد‌های صنعتی باید با رعایت اصل صداقت، بر مسئولیت اجتماعی خویش و حفظ محیط زیست پایبند باشند.


بیشتربخوانید



همتی در این نشست که با حضور نمایندگانی از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست استان برگزار شد طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه بارگذاری‌های بیش از حد جمعیتی، صنعتی، خدماتی و حتی کشاورزی مطابق با توان اکولوژیک و ظرفیت‌های زیستی در دشت‌های استان بخصوص دشت مشهد نیست و اینکه این مسأله هنجار‌های زیست محیطی را تهدید و نابود می‌کند، از بی توجهی به مفاهیم آمایش سرزمین گلایه و بیان کرد: به منظور برقراری توازن در بارگذاری جمعیتی و خفظ آبخوان، جهت گیری توسعه در کلانشهر مشهد باید از محور غرب به شرق این کلانشهر تغییر یابد و نظام اقتصادی و اجتماعی متناسب با سیاست‌های سرزمینی باشد.

درادامه این نشست به استناد مصوبه ستاد تدبیر استان با طرح احداث شهرک جعبه سازان استان درقالب شهرک صنفی مشروط به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب، بازنگری در معرفی مسئول واحد HSE و ارائه ساز و کار نظارتی درخصوص واگذاری اراضی به صنف مربوطه موافقت شد.

 

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.