هرچند کشت کلزا در یک شب نمی‌تواند همه مشکلات کمبود روغن را رفع نماید، اما احتمالا در دراز مدت چاره کار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ابتدا که نگاهم به دشتی از گیاهان زرد رنگ افتاد گمان بردم گُل‌هایی هستند که تنها ویژگی آن‌ها زیبایی باشد، اما وقتی نزدیک‌تر شدم احساس کردم بیشتر از آنکه به گل‌ها شبیه باشند، به گندم شباهت دارند.

گیاهانی زرد رنگ که گویی خورشید از نور طلایی خود در آنان قرار داده تا از روی زمین نور رزق و روزی بتابانند. هزاران هکتار از اراضی خوزستان حالا به زیر کشت گیاه با ارزش کلزا می‌رود، شهرستان شوش از جمله شهرستان‌های استان در غرب است که کشاورزان در چرخش کاشاری یا تناوب زراعی به کاشتن کلزا روی آورده اند. این شهرستان با فاصله زیاد از شهرستان های بهبهان، دزفول و شوشتر در جایگاه نخست تولید دانه های روغنی کلزا قرار گرفته است.

کاشت گیاه کلزا که بیشتر از نیم آن را روغن تشکیل می‌دهد، می‌تواند راه حل مناسبی برای قطع وابستگی گسترده در کشور به روغن خام باشد.

سید عبدالرضا سیداحمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیشتر گفته بود که انتظار می رود امسال بیش از ۱۲۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستان خریداری شود، البته آن را منوط به استمرار شرایط آب و هوایی دانسته بود. حالا به سراغ این سازمان رفته ایم تا پرس و جو کنیم که چقدر به این هدف دست یافته اند؟

مزرعه کلزا در شهرستان شوش

افزایش سطح زیر کشت کلزا به بیش از ۵۰ درصد

خدا رحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه همه شواهد نشان می‌دهد که برداشت کلزا امسال نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند، گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ کشت کلزا در اراضی کشاورزی استان ۷۰ هزار هکتار است که معادل ۱۲۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از این زمین‌ها برداشت می‌شود و امسال نسبت به سال پیش هم سطح زیر کشت توسعه یافته و بیش از ۵۰ درصد بالا رفته است.

او با ذکر این نکته که استان خوزستان بیش از یک سوم کشت کلزا در کشور را به خود اختصاص داده، افزود: فصل برداشت کشت‌های پاییزه در استان خوزستان با گیاه کلزا آغاز شده که یکی از کالا‌های اساسی و کشت‌های استراتژیک است که اگرچه آماری در خصوص تاثیر آن بر کاهش واردات روغن خام نداریم، اما برای رفع وابستگی روغن خام به کشور‌های دیگر «نیاز شدیدی» به آن داریم که بهترین تناوب را برای کشت گندم (پس از کشت کلزا می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ رصد افزایش در واحد سطح) و سایر کشت‌ها خواهد داشت.

خدا رحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان

در تلاشیم خوزستان رتبه نخست تولید کلزا را کسب کند

به گفته امیری زاده کشاورزان از کشت گندم راضی هستند، زیرا جزو کشت‌های قراردادی است و هم اکنون شرکت‌های بخش خصوصی با کشاورزان قرارداد منعقد می‌کنند که تا حدودی کمک کننده است. ضمن آنکه ۴۰ تا ۴۵ درصد دانه کلزا را روغن تشکیل می‌دهد و مابقی آن کنجاله که دامداران خریداری می‌کنند و از این جهت کاملابه صرفه و راضی کننده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان قیمت هر کیلو دانه کلزا را ۱۱۰ هزار ریال عنوان کرد و بیان داشت: کوشش می‌کنیم خوزستان رتبه نخست تولید این محصول را به دست آورد، زیرا بذر و کود مورد نیاز کشاورزان هم تهیه شده و برنامه ریزی‌های لازم برای یک برداشت پر قدرت و خوب و با کیفیت صورت پذیرفته است.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد کشت ما آبی بوده و با توجه به کم بودن میزان بارندگی در پاییز، اما به دلیل هماهنگی‌های انجام شده با سازمان آب و برق خوزستان در زمینه آبیاری «هیچ» مشکلی وجود نخواهد داشت.

مزرعه کاشت کلزا

قیمت کلزا افزایش یافته، کود و سم نیز گران شد

بر اساس گفته‌های مدیریت سازمان جهاد کشاورزی این نهاد دولتی توانسته تا حد زیادی به اهداف خود در زمینه برداشت دانه روغنی کلزا دست یابد، حالا حتی بسیاری از کشاورزان نیز از کشت این گیاه خشنود هستند و رضایت دارند، اگرچه معتقدند مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد که باید برطرف گردد.

مرتضی کریمی یکی از کشاورزان اهل شهرستان شوش که نزدبک به ۲۰ هکتار زمین خود را به سطح زیر کشت کلزا برده است، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: علی رغم کم آبی و بارش‌های اندک باران در سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰، اما کشت‌ها نسبت به پارسال بهتر هستند، قیمت گیاه کلزا نیز ۲ برابر شده که آن را برای کشاورز به صرفه می‌کند؛ تنها معایب کاشت این محصول در خصوص قیمت بالای کود و سم است و نسبت به پارسال ۳ برابر شده.

کشاورز

اهمیت کشت کلزا در چرخش کاشاری و احیای خاک

تورج نوروزی معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کلزا از خانواده گیاهان ریشه عمیق است و با توجه با اینکه در سطح استان کشت گندم به صورت گسترده انجام می‌شود و ریشه افشان هستند، بنابراین؛ کلزا می‌تواند کمک زیادی در حل مشکل تناوب زراعی استان نماید.

او با بیان اینکه قطعا قرار گرفتن کلزا پس از کشت گندم در تناوب زراعی مناسب است، افزود: کاشت این گیاه هم برای احیای خاک و هم استفاده از منابعی که در خاک وجود دارد سازگار بوده و با توجه به نوع ریشه کلزا که منطقه خاصی از خاک را تغذیه می‌کنند کمک موثری در افزایش تولید دارد، همچنین گیاه کلزا در چرخش کاشاری برای کنترل بهتر علف‌های هرز، آفات و بیماری‌های مختص گندم کمک می‌کند.

تورج نوروزی معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان

نوروزی بیان داشت: خوزستان یکی از مناطقی است که عمده تولید گندم را بر عهده دارد و حفظ و افزایش این تولید نیز برای ما مهم است که کشت کلزا یکی از راه‌های رسیدن به تناوب پایدار در تولید گندم هست، سطح کشت این گیاه پر روغن نیز در حال رشد بوده و در تلاشیم تا به جایگاه خوبی به لحاظ سطح زیر کشت کلزا در کشور برسیم.

کلزا، محصولی که وابستگی به روغن خام را کاهش می‌دهد

کمبود روغن خوراکی در کشور که از آبان ماه پارسال آغاز شد و همچنان نیز از تب کمبود آن کاسته نشده، به دلیل وابستگی کشورمان به موارد اولیه روغن خام به کشور‌های دیگر است؛ وضعیت تحریم و ممنوعیت ورود مواد غذایی مزید بر علت شده و موجب گشته تا این کالای اساسی برای خانوار‌های ایرانی دست نیافتنی شود یا برای خرید آن مردم به صف‌های طولانی روی بیاورند که زیبنده نیست؛ بنابراین هم اکنون بهترین راه برای کاهش این وابستگی، راه اندازی کارخانجات روغن کشی و افزایش سطح زیر کشت محصولاتی است که بازده مناسبی برای تولید دانه‌های روغنی دارند.

درو کلزا در مزرعه

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید در خوزستان کارخانه تولید روغن کلزا تاسیس شود