رئیس تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: سم پاشی درختان خسارات ۳۰ تا ۸۰ درصدی به زنبورداران مهابادی وارد کرد.

ریبوار جهانگیری رئیس تعاونی زنبورداران مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: کلونی زنبور عسل نقش مهمی در افزایش تولید فرآورده‌های زراعی و باغی از طریق گرده افشانی دارد به نحوی که حدود ۷۰ درصد غذای انسان به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به گرده افشانی زنبور عسل و سایر حشرات گرده افشان است.

جهانگیری افزود: متاسفانه در سال جاری بدلیل سم پاشی‌های بی رویه و غیر اصولی کشاورزان موقع سم پاشی، کلنی‌های زنبور دچار تلفات سنگین ۳۰ تا ۸۰ درصدی شدند.

او اضافه کرد: سموم کم خطر به حد کافی در بازار موجود است و استفاده از آن‌ها از لحاظ هزینه‌ای فرقی با سموم پرخطر ندارد لذا کشاورزان از سمومی که خطری برای زنبور‌ها ندارند استفاده کنند تا از وارد خسارات به کندو‌ها جلوگیری شود.

رئیس تعاونی زنبورداران مهاباد اذعان کرد: همچنین بهتر است سمپاشی در خلال روز که زنبور عسل مشغول جمع آوری شهد و گرده گل‌ها و آشامیدن آب است انجام نشود و زمان مناسب سمپاشی صبح زود، هنگام غروب آفتاب و یا شب است و باید از سموم کم خطر برای زنبور عسل استفاده کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورت اجبار در زدن سم قبل از شروع به سم پاشی زنبوردار‌های مستقر در اطراف ۵۰۰ متری را مطلع نمایند تا شاهد خسارات کمتری در زنبورستان هایشان باشند.

انتهای پیام/ س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.