طوسی گفت: یک شاعر باید شعر خویش را با موسیقی ظاهری یا باطنی ادغام کند، زیرا موسیقی چاشنی شعر است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عاطفه رنگ‌آمیز طوسی شاعر خراسانی و منتقد ادبی در پنجمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن بیان اینکه حفظ کردن اشعار و روخوانی آن‌ها با صدای بلند می‌تواند در یادگیری و رعایت وزن و موسیقی مؤثر باشد، گفت: تغییر جای فعل، جابه‌جا کردن کلمات و حذف واژگان اضافی به منظور رعایت ریتم و موسیقی موجب گوش‌نواز بودن اثر می‌شود.

او درخصوص عاطفه در شعر افزود: در مواجهه با شعر، بیش از هر چیز، احساس لطیف و شاعرانه، مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، یک شاعر باید تصویر درست و کاملی از احساس خویش ارائه دهد به‌گونه‌ای که برای خواننده باورپذیر باشد، ضمن اینکه جسارت زبانی و صداقت شاعرانه برای سرودن ضروری است.

رنگ‌آمیز طوسی اظهار داشت: شاعر باید با خویش و با مخاطب صادق باشد و از حدود باورپذیری خارج نشود، به این معنی که روایتگر خویش باشد و موجبات همزادپنداری مخاطب با خود را، فراهم کند، ضمن اینکه کلمه‌ها قدرت انتقال بالا دارند و حتی وقتی تجربه کمی در وادی نوشتن داشته باشیم کلمات حرف و فکر و احساس ما را انتقال می‌دهند، پس باید توجه داشته باشیم که حتی راجع به موضوعات تکراری به‌گونه‌ای بنویسیم که در قالب همزاد پندری، مخاطب بتواند محتوای اثر را با تجربه‌های خویش تطبیق دهند.

مؤلف کتاب «از روز‌های نیستی و باران» در ادامه به لزوم رعایت نکات زبانی در شعر اشاره و تصریح کرد: در سرودن، استفاده از کلمات رایج در زبان امروز، خلق تصاویر قابل‌درک و باورپذیر، بازنگری و ویرایشات زبانی، ایجاد هماهنگی بین اجزا و عناصر شعر و کاربرد زبان روز، اهمیت فراوان دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.