اکبر نصراللهی در آیین رونمایی دیپلماسی بازی‌های دیجیتال به جایگاه بازی‌های دیجیتال در جهان و واکنش سیاسی و اجتماعی هر بازی در جهان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، آئین رونمایی ازکتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال؛ مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی» که با حضور مولفان آن، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی و فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی برگزار شد.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: امروز تکنولوژی‌های ارتباطی از قالب‌های رسانه‌ای قدیمی نظیر رادیو، تلویزیون و مطبوعات فراتر رفته و این‌گونه نیست که کنشگران مختلف درعرصه‌های ملی و بین المللی برای پیشبرد اهداف، ادامه حکمرانی، حفظ قدرت و گسترش آن در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی صرفا محدود به استفاده از این رسانه‌ها باشند. بلکه امروز بازی‌های دیجیتال به‌عنوان یک رسانه بسیار جذاب، فراگیر، چالشی، چندوجهی و فراملی صد‌ها میلیون نفر از سراسر جهان را درگیر خود کرده است.

رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز بازی دیجیتال صرفا سرگرمی نیست و کنشگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کنند تا از ظرفیت سرگرمی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.

نصراللهی گفت: کاربران بازی امروز فقط نوجوانان و جوانان نیستند، بلکه پژوهش‌ها و آمار‌های ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که افراد میانسال و سالمند هم درگیر انجام بازی هستند و زمان زیادی از مصرف رسانه‌ای خود را صرف بازی می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد بازی‌های دیجیتال و سرعت رشد آن گفت: با اطمینان می‌توان گفت که بازی‌های دیجیتال یکی از ابزار‌های مهم و تاثیرگذار رسانه‌ای و از ابزار‌های جنگ نرم است که نتیجه رساله دکترای شریفی نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از بازی ندای وظیفه در همین راستا استفاده کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


اکبر نصراللهی با تاکید بر کم توجهی مسئولان نسبت به صنعت بازی کشور افزود: از رسانه بازی می‌توان برای پیشبرد دیپلماسی در حوزه مسائل بین‌المللی استفاده کرد و امروز دیپلماسی فقط به اتاق‌ها و پشت در‌های بسته محدود نمی‌شود. زمینه سازی افکار عمومی در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه که با بازنمایی آن از طریق ساخت و انتشار بازی شکل گرفت نیز تاکیدی بر این نکته است.

حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با اشاره به دوره جدید فعالیت نشر بنیاد که به همت «دایرک» آغاز شده است، گفت: بنیاد در ابتدای شروع کار خود اقدام به تاسیس نشر خود کرد و کتاب‌هایی با رویکرد فنی بازی‌های منتشر شد. در دوره مدیریت قبلی روند فعالیت نشر بنیاد متوقف شد. اما در این مدت نیز کتاب‌های مختلفی در حوزه مطالعات بازی با حمایت بنیاد و توسط ناشران دیگر منتشر شد. تا اینکه از سال گذشته فعالیت انتشارات بنیاد با تمدید مجوز نشر آن از سرگرفته شد تا بتوانیم آرشیو‌های اطلاعاتی موجود در بنیاد و حمایت‌های انجام شده از پایان‌نامه‌ها را به چاپ برسانیم.

فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی که این کتاب براساس رساله دکترای او شکل گرفته است نیز در این جلسه ضمن معرفی فصل‌های مختلف این کتاب گفت: این کتاب در ۷ مقوله اصلی به تحلیل دیپلماسی بازی‌های دیجیتال که در آمریکا تولید شده پرداخته است. نکته مهم اینکه این پژوهش نیاز به یک نظریه علمی داشت که نظریه شرق‌شناسی ادوارد سعید و امپریالیسم فرهنگی چهارچوب مفهومی و نظری این پژوهش را شکل داد.

وی افزود: روش پژوهشی این کار هم مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است و در ۷ فصل مفهوم بازی‌های دیجیتال، واژه شناسی و تحلیل بازی‌های دارای بار ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

پیگیری دیپلماسی از روش‌های غیرمعمول

سیدمحمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد که توجه به رسانه بازی کمک می‌کند ما اهداف جدی‌تری فراتر از سرگرمی دنبال کنیم. موضوع کتاب نیز نشان می‌دهد که مسئله دیپلماسی را از روش‌های دیگری غیر از روش‌های مرسوم می‌توان دنبال کرد و رسانه بازی یکی از ابزار‌های دیپلماسی است که با توجه به تعاملی بودن آن و ایجاد حس غوطه‌وری در مخاطب از تاثیرگذاری زیادی نیز برخوردار است.

وی افزود: تلاش‌های زیادی در عرصه بازی‌های دیجیتال در ایران انجام شده است و بازی‌های خوبی داریم که در عرصه بین‌المللی حائز رتبه شده‌اند. اما توجه استراتژیک مسئولان و نهاد‌های حاکمیتی به این رسانه، به بارورتر شدن آن کمک می‌کند.

سیدحسینی تصریح کرد: استعداد‌های بسیار خوبی در صنعت بازی ایران وجود دارد که حتی در شرایط تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن، باز هم بازی‌های ایرانی توانسته‌اند در عرصه‌های جهانی بدرخشند. حمایت از این صنعت می‌تواند به گسترش و توسعه آن کمک کند تا هم به لحاظ اقتصادی منافع خوبی را کسب کنیم و هم از نظر فرهنگی به ابزار انتقال فرهنگی به کشورمان تبدیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی صنعت ارز آور و مهمیه که در ایران بدلیل سانسوریت محتوا نمیتونن کاری کنن .
مثلا یکی بخواد جنگ ایران و امریکا رو شبیه سازی کنه بالاخره ۱ موشک به ایران حداقل باید بخوره یا نه !! همونو سانسور میکنید برای پخشش هم مجوز نمیدید تا ۱۰ سال بعد .
کلا بازی سازاش از لحاظ بودجه به فنارمیرن .
یادمون نرفته با انیمیشن خلیج فارس چه کردید الان نابود شده شرکتشون