مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: اولین سامانه ضد تگرگ از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در منطقه صادق آباد جاجرم نصب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عباسیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: یکی از بلایای طبیعی که هر ساله خسارت میلیاردی به باغات پسته و سایر محصولات کشاورزی وارد می‌کند تگرگ است، که به همت کشاورزان و جهاد کشاورزی اولین سامانه ضد تگرگ از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در منطقه صادق آباد جاجرم نصب شد.


بیشتر بخوانید


عباسیان افزود: سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری است که با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا در محفظه مخصوص به نام محفظه‌ی انفجار درپائین دستگاه انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام “سالیتون” است ایجاد می‌شود.

او  گفت: این سامانه از طریق انفجار بطور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه تولید امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر را دارد که امواج مذکور با توجه به پتانسیل ابر‌ها و ارتفاع آن‌ها شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار را زیر پوشش قرار می‌دهد.

به گفته عباسیان دومین سامانه نیز در همان منطقه تا دوروز آینده نصب خواهد شد.

شهرستان جاجرم با توجه به دارا بودن ۱۵۰۰ هکتار باغ پسته از پتانسیل تولید بالایی برخوردار است و همچنین وجود ۱۰ هزار هکتار زراعت پاییزه و بهاره که هرساله در معرض خطر تگرگ است نیاز اساسی به نصب این دستگاه در مناطق مختلف ضروری به نظر می‌رسد که کشاورزان می‌توانند با دریافت تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون نسبت به خرید و نصب دستگاه اقدام کنند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.