کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که عدم اعتماد در بازار وجود داشته باشد، از عرضه اولیه‌ها هم استقبال نمی‌شود.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازگشت عرضه اولیه‌ها به بازار سرمایه اظهار کرد: بازگشت عرضه اولیه به بازار کار متعهد پذیره نویسی را سخت‌تر می‌کند، زیرا در آخرین عرضه اولیه‌هایی که در سال گذشته داشته‌ایم، استقبالی از عرضه اولیه‌ها صورت نگرفت.

او در ادامه گفت: با توجه به اعتماد از دست رفته سهامداران نسبت به  بازار سرمایه، به طور کل دو اتفاق در رابطه با عرضه اولیه‌ها رقم می‌خورد، زمانی که عدم اعتماد در بازار وجود داشته باشد از عرضه اولیه‌ها استقبال نمی‌شود و این در حالی است که همچنین خروج نقدینگی از بازار را هم داشته‌ایم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد خود را در حوزه عرضه اولیه‌ها این گونه شرح داد: عرضه اولیه‌ها باید در بازار شکل بگیرد، ما نمی‌توانیم بگویم که عرضه اولیه نداشته باشیم، اما پیشنهاد من در حوزه عرضه اولیه‌ها این است که روش عرضه اولیه را تغییر دهیم. براین اساس به جای روش بوک بیلدینگ روش تخفیف عرضه‌ها را تغییر بدهند یعنی افرادی که می‌خواهند در خرید عرضه اولیه شرکت کنند با توجه به میزان دارایی خود و بر اساس توانایی مالی خود شرکت کنند، یعنی کسانی که توان مالی بیشتر دارند بتواند سهم بیشتری را خریداری کنند و برعکس کسانی که توانایی مالی کمتری دارند سهم کمتری را خریداری کنند. از نظر من در شرایط فعلی بازار این روش می‌تواند روشی مناسب‌تری باشد.

هودی در ادامه افزود: زمانی که شرایط بازار مناسب بود روش بوک بلیدینگ را اجرا کرده‌اند، یعنی به صورت مساوی هر فرد می‌توانست سهم خریداری کند، ولی در حال حاضر شرایط مناسب و عادی نیست، سهم‌هایی که در بازار حاضر هستند از بهمن ماه سال ۹۹ تا به اکنون نزدیک به سه ماه است که در صف فروش قفل هستند و تعداد سهم‌های مثبت به سختی در روز به ۴۰ تا ۵۰ سهم می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: به طور کلی برای خرید عرضه اولیه‌ها ابتدا اعتماد به بازار و بعد از آن پول (نقدینگی) در بازار وجود ندارد و به همین سبب حقیقی‌های بزرگ و یا حقوقی‌هایی که سرمایه (پول) دارند، می‌توانند بیایند از این شرکت‌ها، سهم‌های بیشتری خریداری کنند.

او در پایان گفت: توصیه من به سازمان، شرکت بورس و تامین سرمایه‌هایی که قیمت گذاری سهم‌ها را انجام می‌دهند این است که قیمت‌ها را منصفانه‌تر و حتی کمتر از قیمت منصفانه برای عرضه اولیه‌ها آغاز کنند تا از این طریق یک شرایط رقابتی برای عرضه اولیه‌ها و یک انگیزه برای سهامداران ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار