آمریکا به طور رسمی کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ را به آنکارا اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام بلند پایه وزارت دفاع آمریکا با تایید خبر کنار گذاشتن رسمی ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ نوشت: بدین ترتیب قرارداد شراکت ترکیه در ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-۳۵ که در ماه ژانویه سال ۲۰۰۷ با آنکارا به امضاء رسیده بود فسخ شد.

در این چارچوب همچنین حق تولید یک هزار و پنج قطعه از جنگنده‌های اف-۳۵ که بر اساس این قرار داد توسط تولیدکنندگان ترکیه‌ای ساخته می‌شد به دیگر شرکت‌های طرف قرارداد انتقال داده شد.

ترکیه به عنوان یکی از شرکاء در ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ در این قرارداد در کنار کشور‌های آمریکا، انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ جای داشت.

ترکیه در آغاز این برنامه متعهد به خرید یکصد فروند از این نوع جنگنده‌ها شده بود و در نخستین مرحله در سال ۲۰۱۸ مالکیت چهار فروند و سپس دو فروند دیگر از اف-۳۵ به این کشور داده شد و حتی خلبانان ترک نیز در برنامه‌های آموزشی قرار گرفته بودند.

پس از بروز بحران سامانه‌های ضد موشکی اس-۴۰۰ که به رغم مخالفت‌های آمریکا توسط ترکیه از روسیه خریداری شد واشنگتن از تحویل جنگنده‌های خریداری شده به ترکیه خودداری و آن‌ها را به اسکاداران هوایی خود منتقل کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عشق اف35 دنیا رو کشته
آخرین اخبار