خبرهایی از برداشت گل محمدی در نی‌ریز، برداشت سیب زمینی بهاره و توزیع شکر در بازار فارس را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه سوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

خرید تضمینی وش پنبه به سود کشاورزان است

مدیرعامل شرکت پنبه کاران شهرستان داراب در استان فارس گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان، سال گذشته وش پنبه را بیشتر از قیمت تضمینی خریداری کردیم و بیش از ۶۷۹ میلیارد ریال سود عاید تولیدکنندگان پنبه این شهرستان شد.

غلامرضا انصاری با اشاره به این‌که پارسال قیمت خرید تضمینی وش پنبه توسط دولت کمتر از ۱۰۰ هزار ریال اعلام شده بود، افزود: این قیمت حتی هزینه‌های تولید کشاورزان را نمی‌توانست پوشش دهد و شرکت پنبه کاران داراب در راستای حمایت از تولید کننده قیمت وش رقم یک خوب را هر کیلو ۱۶۷ هزار ریال و یک سفید را ۱۶۰ هزار ریال اعلام کرد.

او اضافه کرد: شرکت پنبه کاران داراب خرید وش پنبه را نسبت به سراسر کشور بین ۱۵ تا۲۰هزار ریال بالاتر از قیمت توافقی سایر شهرستان‌ها اعلام و مبادرت به خرید نمود.

مدیرعامل شرکت پنبه کاران داراب اظهار کرد: شرکت پنبه کاران داراب در سه مرکز خرید مقدار ۹ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۵۵ کیلو وش پنبه از کشاورزان خریداری که حدود ۴هزار و۵۰۰ تن وش پنبه به صورت فله تحویل گرفته شد.

انصاری اضافه کرد: با وجود این‌که این خرید‌ها باعث نگرانی مسئولین شد که مبادا شرکت با زیان مواجه شود، اما با جلسات متعددی که در این مورد با اعضای هیات مدیره و مسئولان گرفته شد در راستای حمایت از کشاورزان کاهش قیمتی انجام نشد.

او ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده شرکت موفق شد با جذب ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، هزینه ۱۳۰۰ میلیارد ریالی بهای پنبه خریداری شده سال ۹۹ را در کمتر از دو ماه به کشاورزان پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت پنبه کاران داراب گفت: شرکت تعاونی پنبه کاران داراب با داشتن ۴ هزار نفر سهامدار و دارابودن دو کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در داراب و فسا و همچنین کارخانه کرک گیری بذر پنبه نقش بسزایی در تولید پنبه کشور دارد.

پیش بینی برداشت ۱۵۰ تن گل محمدی در نی‌ریز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: با آغاز فصل برداشت گل محمدی پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۵۰ تن از این محصول به‌صورت غنچه و گلبرگ از گلزار‌های شهرستان برداشت شود.

علیرضا بصیری با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از نیمه فروردین‌ماه آغاز شده است و تا پانزدهم اردیبهشت ادامه‌دارد، گفت: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان افزون بر ۱۲۰ هکتار است که از این میزان ۸۰ هکتار بارور و ۴۰هکتار غیربارور است.

او گفت: کاشت گل محمدی در مناطق خشک و کم‌آب با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی منطقه و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر احساس می‌شود سبب شده است تا کاشت گیاهان‌دارویی و به‌ویژه گل محمدی بهترین جایگزین برای محصولات پرآب‌بر محسوب‌شود.

بصیری اضافه کرد: مهمترین موارد مصرف گل محمدی شامل تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی است و تولیدات آن علاوه بر بازار داخلی به کشور‌های حاشیه حوزه خلیج فارس، آسیای‌میانه و اروپا صادر می‌شود.

توزیع شکر در بازار فارس

جباری مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس با بیان اینکه در حالا حاضر روزانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن شکر مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در استان فارس براساس میزان جمعیت هر شهرستان توزیع می‌شود، گفت: سالانه حدود ۱۳۵تا۱۴۰هزار تن نیاز استان فارس به شکر هست که این مقدار شکر در استان تامین شده و بیشتر از این هم نیاز باشد تامین خواهد شد.

او افزود: در حالا حاضر روزانه بین ۳۵۰تا۴۰۰تن شکر مورد نیاز مردم به در ماه مبارک رمضان در استان بنابر میزان جمعیت هر شهرستان توزیع می‌شود.

جباری ادامه داد: بحث دو نرخی بودن قیمت شکر ۱۱هزارو ۵۰۰ تومان برای مصارف صنعتی و ۸هزارو ۷۰۰تومان برای مصارف خانگی باعث شده که گروهی دلال و واسطه گر به دنبال به هم زدن وضعیت بازار باشند تا از این موقعیت سو استفاده کنند و لازم است بازرسان سازمان صمت نظارت جدی تری بر این موضوع داشته باشند.

او افزود: هم اکنون مجوز توزیع ۳ هزار و پانصد تن شکر دیگر به استان فارس داده شده که از روز شنبه انجام می‌شود و این مقادیر شکر هم اکنون در کارخانه قند فسا، انبار اکبرآباد شیراز و انبار سیوند تامین شده است.

محمود زاده معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت فارس هم گفت: در حال حاضر همه فروشگاه‌های بزرگ، و خواربار فروشی‌های سطح استان می‌توانند با مراجعه به تعاونی و اتحادیه‌های و سازمان صمت نسبت به دریافت حواله شکر اقدام کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

او تصریح کرد: تمام افرادی که حواله دریافت میکنند باید با هماهنگی و نظارت بازرسان سازمان صمت نسبت به توزیع شکر اقدام کنند و اگر تخلفی در توزیع و انبار شکر صورت گیرد با شدید‌ترین شکل ممکن با متخلف برخورد می‌شود.

خسارت سنگین سرمای بهاره به محصول پسته نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز با اشاره به وقوع سرمای بهاره در اواسط فروردین ماه در آن شهرستان، از وارد شدن خسارات سنگین به باغ‌های پسته براثر سرما خبر داد.

علیرضا بصیری، حجم ریالی خسارات وارده سرمای بهاره به باغ‌ها و مزارع شهرستان نی‌ریز را بیش از ۱۲۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و با بیان اینکه نی‌ریز بالغ بر ۲۵هزار هکتار سطح باغی و زراعی دارد، گفت: بر اثر سرمازدگی اخیر به طور میانگین خسارت ۴۰ درصدی به باغ و خسارت ۲۰ درصدی به زراعت این شهرستان وارد شده که عمده آن مربوط به محصول پسته با سطح زیر کشت ۱۱هزار هکتار بوده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: در سال زراعی جدید بیش از ۵۵ درصد محصولات کشاورزی شهرستان با تلاش کارشناسان بیمه زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز تاکید کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات متعدد از جمله سرمازدگی، لازم است سایر بهره‌برداران نیز نسبت به این امر کوشا باشند تا زیان ناشی از آن را کاهش داده و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

خسارت کاهش بارندگی‌ها به مزارع گندم کازرون

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی کازرون با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان کازرون به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافت، گفت: از این میزان کشت ۳۰ هزار هکتار دیم و ۷ هزار هکتار آبی است.

او افزود:کاهش سی درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته به مزارع گندم دیم بین ۳۰ تا ۱۰۰ خسارت وارد کرد و ۱۵۰۰ هکتار برای چرای دام در اختیار دامداران قرار گرفت.

رشیدی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال ۴۸ هزار تن گندم دیم از این مزارع برداشت شود که نسبت به سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی دارد.

برداشت گندم در شهرستان کازرون از نیمه اول اردیبهشت آغاز می‌شود وتا پایان خردادماه ادامه دارد.

برداشت سیب زمینی بهاره در خنج

علی علی پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: برداشت سیب زمینی طرح استمرار از ۱۵ هکتار زمین‌های کشاورزی دشت‌های چهل گزی و کورکی این شهرستان آغاز شده است.

او با بیان اینکه میانگین تولید این محصول در خنج ۶۶ تن در هکتار است افزود: پیش بینی می‌شود افزون بر هزار تن سیب زمینی برداشت و روانه بازار شود.

علی پور ادامه داد: زمان کشت سیب‌زمینی در شهرستان گرمسیری خنج، فصل بهار است، اما پارسال برای نخستین بار در این شهرستان کشت این محصول در اواخر پاییز به صورت آزمایشی آغاز شد.

افزایش توزیع نهاده‌های دامی در گراش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش با بیان اینکه توزیع نهاده‌های دامی در شهرستان گراش، نسبت به سال قبل، ۲۲۰ درصد رشد داشته است، گفت: میزان توزیع نهاده‌های دامی در فروردین ماه امسال، حمایت از دامداران در شرایط خشکسالی افزایش یافته است.

مرادی افزود: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی، وضعیت مراتع مناسب نیست و در نتیجه دامداران برای تغذیه دام‌های خود دچار مشکل شده اند.

او اضافه کرد: میزان جو، سبوس و خوراک دام تامین شده برای فروردین ماه امسال در مقایسه با سال قبل از ۴۰ تن به ۱۲۸ تن رسیده که جوابگوی نیاز شهرستان است و در ماه‌های آینده هم سیر صعودی خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش با تاکید بر اهمیت تامین بموقع و به میزان کافی این نهاده‌ها گفت: در صورت عدم مدیریتِ این موضوع در شرایط خشکسالی، دامداران علاوه بر فروش دام‌های پرواری اقدام به فروش دام‌های مولد نیز می‌کنند که این مسئله باعث می‌شود دام‌های مولد از گردنه تولید خارج شوند و ذخایر و سرمایه‌های دامی نیز در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

مرادی افزود: تلاش می‌کنیم تا با تسهیلات کم بهره و همچنین اقدامات حمایتی همچون تامین علوفه و آب شرب دام‌های شهرستان در این اوضاع خشکسالی شرایط بهتری را برای دامداران فراهم سازیم که بتوانند دام‌های خود را حفظ کنند.

شهرستان گراش با داشتن ۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه به طور متوسط ظرفیت تولید بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ تن گوشت و سایر محصولات دامی را دارد.

کاهش ۱۵ درصدی کشت صیفی جات در کازرون

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی کازرون گفت: کشاورزان این شهرستان امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت صیفی جات اختصاص دادند.

او افزود: به دلیل کاهش قیمت فروش محصولات متنوع صیفی در سال گذشته و افزایش قیمت نهاده ها، امسال میزان کشت محصولات صیفی در این شهرستان ۱۵ درصد کاهش یافته است.

رشیدی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۴۰ هزار تن محصولات صیفی از مزارع شهرستان کازرون برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت به ترتیب مربوط به گوجه فرنگی با سطح زیر کشت ۲ هزار ۳۰۰ هکتار، هندوانه ۹۱۰ هکتار و کدو ۳۲۰ هکتار است افزود: مابقی اراضی هم زیر کشت سایر محصولات صیفی همچون لوبیا سبز، فلفل، طالبی، شمام، خربزه، بادمجان، خیار سبز قرار دارد.

او اظهار کرد: صرفه جویی در میزان مصرف آب، بالا بردن راندمان آبیاری، رشد سریع محصول، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و تولید خارج از فصل از مزایای کشت‌های زیر پلاستیکی است.

رشیدی با اشاره به اینکه کازرون از بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات صیفی در استان فارس است بیان کرد: محصول برداشت شده انواع صیفی جات با ارزش صادراتی علاوه بر مصرف در داخل استان فارس و استان‌های همجوار به سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از کشاورزان خواست پس از پایان برداشت محصول، پلاستیک‌های استفاده شده را جمع آوری و از بین ببرند، چرا که در صورت باقی ماندن در زمین کشاورزی موجب آلودگی خاک خواهد شد.

تخصیص یارانه نهال به باغداران نی ریزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: از اختصاص یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال یارانه نهال به باغداران این شهرستان خبر داد و برای دریافت این یارانه، در سال جاری، ۳۵ پرونده تشکیل و کل اعتبار تخصیصی شهرستان جذب شد.

بصیری افزود: یارانه مذکور به طرح‌های احداث باغ سازگاری بررسی ارقام و ساختار‌های ژنی بادام امید بخش و گردو، توسعه کشت گیاه دارویی آنغوزه و باغ‌های انجیر، پسته، به، بادام و ... که دارای مدارک مستند بودند در سطح ۱۴۰ هکتار اختصاص داده شد.

او ادامه داد: شهرستان نی ریز با ۱۰ نهالستان مجوزدار و تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال شناسه دار، از قطب‌های تولید نهال استان به شمار می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز افزود: در نهالستان‌های نی ریز گونه‌های درختان میوه دانه‌دار، هسته دار، نیمه گرمسیری، دانه ریز، سردسیری و خشک تولید می‌شود. نهال‌های تولیدی این شهرستان به تمامی نقاط کشور از جمله استان‌های کرمان، مشهد، یزد، اصفهان و کردستان صادر می‌شود.

کود شیمیایی در آباده توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: پارسال پنج هزار و ۳۳۶ تن کود شیمیایی به منظور کشت محصولات صیفی و شتوی بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

مهدی امینی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات در این شهرستان ۳۴ هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات بهاره بالغ بر شانزده هزار و چهارصد هکتار است، گفت: ۵۱۵۸ تن از میزان کود اوره، به منظور کشت‌های صیفی و شتوی بوده است.

مبارزه با آفت کرم خوشه خوار انگور در بوانات

کارشناس مسئول واحدحفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی بوانات گفت: یک دستگاه تری لاگر به منظور دریافت اطلاعات وداده‌های هواشناسی مربوط به پروژه پیش آگاهی کرم خوشه خوار انگور در منطقه تل آبی بوانات نصب شد.

کاظم یوسفی افزود: ازجمله مزیت‌های نصب دستگاه تری لاگر می‌توان به زمان مناسب مبارزه و یا کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، کاهش مصرف بی رویه سموم شیمیایی، به حداقل رساندن اثرات تخریبی نهاده‌های کشاورزی درمحیط زیست، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و در نهایت دستیابی به امنیت غذایی و تولید محصول سالم به منظور ارتقاء سطح سلامت عمومی جامعه اشاره کرد.

کاشت گیاهان دارویی توسط بانوان روستایی مرودشت

کارشناس مسئول امور زنان مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از کشت پنج هزار متر گیاه دارویی کاسنی توسط بانوان روستایی در حومه این شهرستان خبر داد.

معصومه بادانی گفت: در اجرای این طرح برای یک نفر از بانوان به عنوان مجری فعال شده و برای سه نفر از بانوان نیز اشتغالزایی کرده است.

او با اشاره به اینکه در مرحله نخست برداشت ده تن کاسنی‌تر تولید شده است، بیان کرد: با احتساب سه مرحله برداشت، پیش بینی می‌شود ۳۰ تن کاسنی‌تر تولید شود و محصول تولیدی بنابر هماهنگی‌های انجام شده به شهرستان‌های شیراز، برازجان و میمند ارسال می‌شود.

کارشناس مسئول امور زنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه برداشت محصول توسط زنان در سه مرحله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: مرحله نخست با هدف برداشت برگ و مصرف تازه خوری از اواخر فروردین ماه آغاز شده است.

بادانی یادآور شد: برداشت مرحله دوم در مرحله گلدهی و به منظور تهیه عرق کاسنی و برداشت مرحله سوم نیز به صورت بذری انجام خواهد شد.

او با اشاره به مصرف حداقل سموم و نهاده‌ها در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای نمونه برداری قبل از برداشت به منظور تعیین حد مجاز آلاینده‌ها توسط شرکت بازرسی نیز انجام شده است.

این کارشناس با بیان اینکه این که خشک کردن محصول به صورت سنتی مشکلاتی را در زمینه تامین سوخت برای بانوان به وجود آورده است، عنوان کرد: با رایزنی اداره آموزش و ترویج شهرستان برنامه ریزی و هماهنگی لازم به منظور استفاده از ظرفیت خط تولید گیاهان دارویی و دمنوش‌های گیاهی متعلق به تعاونی سبز سلامت زنان روستایی عضو صندوق در شهرستان انجام شده است.

برداشت گندم از مزارع لارستان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: برداشت محصولات زراعی شامل گندم و جو از سطح ۱۸ هزار و ۴۰۰هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است.

محمدجواد مظفری افزود: سطح زیرکشت محصولات گندم و جو در سال زراعی جاری در لارستان به ترتیب ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار و یک هزار و ۵۰۰ هکتار است.

او با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از اراضی زراعی لارستان به کشت محصولات گندم و جو اختصاص دارد، گفت: برداشت این محصول استراتژیک تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مظفری همچنین پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت بیش از ۴۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به ۶ مرکز خرید گندم شهرستان تحویل داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: کاهش بارندگی موجب خسارت فراوانی به بخش کشاورزی این منطقه شده است و پیش بینی می‌شود که میزان تولید و برداشت گندم از ۹۵ هزار تن در پارسال با وجود خشکسالی امسال به کمتر از ۴۵ هزار تن کاهش یابد.

او اضافه کرد: همچنین میزان برداشت در کشت دیم محصولات زراعی لارستان امسال صفر است.

مدیر اداره هواشناسی شهرستان لارستان در جنوب فارس پیش‌از این گفته است:کاهش بارندگی و همچنین پراکنش نامناسب بارش‌ها در سال زراعی جاری ظرف ۳۰ سال گذشته در منطقه و شهر‌های جنوبی این استان بی سابقه است.

به گفته یوسف عباسی میزان بارش سال زراعی جاری در این منطقه حدود ۱۶.۲ میلی متر گزارش شده که در طول ۳۰ و حتی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

شهرستان لارستان از ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۳۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۲۳ هزار هکتار آبی برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار