واژه زیبای «مدافعان سلامت» بیش از پیش بر قامت کادر درمانی متعهد و فداکار که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا خدمت می‌کنند، اندازه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  بیش از یکسال از گرفتاری جامعه جهانی و ایران به بیماری کرونا گذشت. در این مدت مدافعان سلامت تمام تلاش و همت خویش را برای سلامت مردم به کار بستند تا جایی که با تقدیم صد‌ها شهید، حماسه‌ای بزرگ از ایثار و فداکاری آفریدند که تحسین همگان را برانگیخته است.

بیمارستان‌های کشور در روز‌های بحرانی کرونایی، شاهد پرکشیدن پزشکان و پرستارانی است که عشق را با فدا کردن جان خویش معنا نموده و با ترنم ابرها، جانفشانی کردند تا درد کرونا را از بدن هم نوعشان بزدایند، مدافعان سلامت با خدمت‌رسانی خالصانه خود در صف اول خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا هستند و شبانه روز برای سلامت مردم تلاش می‌کنند.

آن‌ها به درستی مشغول انجام وظیفه هستند، اما باید دید ما چه نقش و وظیفه‌ای در قبال کمتر کردن فشار کاری این فرشتگان زمینی داریم.

درخواست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از ملت فهیم ایران

روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، به نمایندگی از مدافعان سلامت، از مردم می‌خواهند برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا هوشیار بوده و با رعایت محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کرده و با مدافعان سلامت همراه شوند.

در بخشی از پیام آنان که یک ماه پیش منتشر شد آمده است:

الف) همراهی بی مانند شما مردم عزیز در طول یکسال گذشته ستودنی است. ما می‌دانیم که تحمل محدودیت‌ها برای مدت طولانی بسیار دشوار است و خستگی عده زیادی از هموطنان را به همراه دارد. اما با یادآوری تاثیر مهم این محدودیت‌ها در پیشگیری از بیماری و مرگ عزیزان، تحمل سختی‌ها برای شما مردم فهیم که همیشه اولین دعا و خواسته تان برای یکدیگر "سلامتی" بوده است، آسان می‌شود. به علاوه، مراعات محدودیت‌ها به معنی همراهی شما با مدافعان سلامت است و مشاهده این همراهی و همدلی، سبب دلگرمی و تشویق کننده فرزندانتان برای تلاش بیشتر در نظام سلامت و ایستادگی در برابر دشواری این مسیر خواهد بود.

ب) دلسوزان کشور بار‌ها در مورد خستگی مدافعان سلامت هشدار داده اند و از مردم خواسته اند از رفتار‌هایی که به گسترش بیماری منجر می‌شود، بپرهیزند. اگرچه خستگی کارکنان مساله‌ای واقعی و جدی است، اما محدودیت ظرفیت و امکانات درمانی نیز موضوعی نگران کننده است. در سال‌های اخیر زیرساخت‌های بخش سلامت در تمام نقاط کشور به خوبی توسعه یافته و تجهیزات فراوانی فراهم شده است، اما به هر حال مجموع این امکانات ظرفیت معینی دارد و در صورت افزایش شدید تعداد بیماران کرونا در مناطق متعدد کشور، تاب مقاومت در برابر بار بیش از حد را نخواهد داشت. اگر همه ما، خطرات ناشی از خیزش مجدد بیماری را دست کم بگیریم و در اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری سهل انگاری کنیم، خطر بزرگی در کمین خواهد بود و بیم فاجعه انسانی در کشور خواهد رفت.

مردم خوب ایران اطمینان داشته باشید که مدافعان سلامت جان بر کف از هیچگونه خدمتی دریغ نخواهند کرد، اما باید بپذیریم که این خدمات زمانی به نتیجه می‌رسد که همگی برای اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا همدل و همراه باشیم.


بیشتر بخوانید


آنچه که خستگی پزشکان و پرستاران و سایر عوامل اجرایی در این خصوص به ویژه در این روز‌های بحرانی را دوچندان می‌کند، خدمت رسانی به بیماران در شرایط سخت کاری نیست، بلکه بی توجهی برخی از همشهریان به هشدار‌های بهداشتی و جدی نگرفتن مهمترین راه مبارزه با ویروس کرونا، یعنی در خانه بمانیم است! چرا که این بی توجهی‌ها باعث افزایش بار روانی مضاعف کادر درمانی علیرغم همه مشکلات کاری و خانوادگی آن‌ها شده است.

 بازرسان و ناظران شهرستان‌ها با جدیت از تجمعات و دورهمی‌ها جلوگیری کنند

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری بااشاره به قرمز بودن رنگ‌بندی شیوع کرونا در استان گفت: بازرسان و ناظران شهرستان‌ها با جدیت و اهتمام لازم نسبت به رصد و گزارش‌دهی تجمعات و دورهمی‌ها در استان برای مقابله با کرونا اقدام کنند.

او افزود: موارد متعددی از برخورد با عوامل برگزاری دورهمی‌ها و مراسم‌های عروسی در استان گزارش شده است، اما با این وجود همچنان این تجمعات در حال برگزاری است و می‌طلبد تا در این خصوص نظارت و بازرسی بیشتری صورت گیرد.

عباسی با بیان اینکه برگزاری هر نوع تجمع در زمان قرمز شدن رنگ‌بندی شیوع کرونا در استان غیرقانونی است، تصریح کرد: بازرسان بهداشت در نظارت‌های خود چنانچه با این موارد روبرو شدند آن را به نیروی انتظامی گزارش دهند تا سپس با حکم دادستانی بتوان مانع از برگزاری آن مراسم و یا تجمع شد.

او گفت: رصد و گزارش‌دهی تجمعات می‌تواند در مهار شیوع کرونا تا حدی راهگشا باشد از همین رو باید با جدیت پیگیری شود.
وی با اشاره به شرایط قرمز شیوع کرونا در استان، افزود: با تصمیم ستاد ملی محدودیت‌ها در هفته آینده نیز تداوم خواهد داشت.

افراد به ظاهر سالم در مراودات خود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: افراد به ظاهر سالم باید در مراودات خود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و حتما از ماسک استفاده کنند.

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از نیمی از موارد انتقال ویروس کرونا از طریق بیماران بدون علامت یا کم علامت صورت می‌پذیرد.

او افزود: مطالعات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیش از نیمی از موارد انتقال ویروس کرونا از طریق بیماران بدون علامت یا کم علامت صورت می‌پذیرد.

شیرانی اضافه کرد: نباید تصور کرد فقط افرادی که بیمار هستند باید قرنطینگی را رعایت کنند و افراد به ظاهر می‌توانند مراوده داشته باشند.

او تصریح کرد: افراد به ظاهر سالم نیز باید در مراودات خود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و حتما از ماسک استفاده کنند و تا حد امکان با دیگران مراوده نداشته باشند یا آن را به حداقل ممکن برسانند.

شیرانی، با تاکید بر رعایت قرنطینه معکوس با توجه به بالا بودن بار ویروس کرونا در جامعه بویژه از سوی بیماران زمینه ای، مسن سالان و مادران باردار افزود: ابتلا به بیماری کرونا در این سه قشر می‌تواند منجر به بستری طولانی مدت، عوارض جدی‌تر و حتی مرگ و میر آن‌ها شود.

اگر میهمانی رفتن را تعطیل نکنیم کرونا جانمان را تعطیل خواهد کرد!

در حالی که در این جبهه مبارزه با ویروس کرونا راحت‌ترین بخش همکاری با مدافعان سلامت، یعنی " ماندن در خانه "، سهم مردم شده و خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا سهم پزشکان و پرستاران و حضور لحظه به لحظه در معرض این ویروس است کمترین کمک و قدردانی از این جان برکفان حضور در منازلمان است که متاسفانه همچنان برخی افراد با بی توجهی به سلامت خود و دیگران باری مضاعف بر دوش زحمتکشان مدافعان سلامت می‌گذارند.

اگر مردم جامعه لحظه‌ای به خانواده‌ها و فرزندان این جان برکفان فکر کنند به خوبی درک خواهند کرد که کودکان و فرزندانی چشم به راه حضور سالم پدران و مادران خود در خانه هایشان هستند و ما نباید با خودخواهی و بی توجهی سلامت و آسایش این افراد را به مخاطره اندازیم.

اگرچه این بیماری بسیاری هراس آور و دردسرساز است، اما نسخه ساده‌ای دارد که در نخستین روز‌ها نیز بصورت عمومی به مردم اعلام شد.

پایان این کارزار سخت، تبسمی شیرینی است که بر لب شهدای مدافع سلامت ترنم عشق می‌خواند، کسانیکه از نفس کشیدن خود برای نجات دیگران گذشتند و ایثار در عرصه سلامت را به خوبی و در عمل معنا کردند.

از عمق جان امیدواریم که خداوند متعال به پاداش زحمات و سختی دوری از خانواده، آرامش و رحمت خود را بر دل‌های مجاهدان فی سبیل الله فرو فرستد و هدف والای ایشان که حفظ سلامت و زندگی بهتر برای مردم شریف است را لباس واقعیت بپوشاند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
باشه
آخرین اخبار