معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم که از طرف دولت اعمال شده است می‌تواند در بهبود اقتصاد کشاورزان موثر باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، افشین صفوی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : استان کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور تلقی می‌شود و همه ساله به عنوان پنج استان برتر در زمینه تولید گندم معرفی می‌شود.

او گفت : بخش قابل توجهی که به میزان تقریبی یک پنجم تولیدات کشاورزی استان است به گندم اختصاص دارد که این اقدام دولت بی شک در بهبود اقتصاد کشاورزان و بالارفتن تولیدات تاثیرگذار است.

۳۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان در شهرستان کرمانشاه است

 فرماندار کرمانشاه گفت: بیش از ۳۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی در حوزه شهرستان کرمانشاه وجود دارد که عمده کشت آن به گندم اختصاص دارد و حتی بخش قابل توجهی از تولید گندم استان در حوزه شهرستان انجام می‌شود.

فضل اله رنجبر افزود: ظرفیت و استعداد اراضی دشت‌هایی همانند سنجابی، ماهیدشت، فیروزآباد، بخش بیلوار و میان دربند برای کشت غالب گندم بسیار مطلوب است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت از طریق کانال‌های کشاورزی در منطقه میان دربند، پشت دربند و بخش بیلوار نسبت به انتقال آب سد گاوشان برای آبی کردن اراضی اقدام کرده است از همین رو ظرفیت بسیار خوبی برای تولید گندم در منطقه وجود دارد.

رنجبر افزود: از سوی دیگر امسال با کاهش بارندگی روبه رو شده ایم که بالغ بر ۳۰ تا ۳۶درصد به نسبت میانگین است و اگر این افزایش قیمت خرید اعمال نمی‌شد کشاورزان بسیار متحمل ضرر می‌شدند.

افزایش قیمت خرید، دست دلالان را کوتاه می‌کند

او ادامه داد: این حرکت دولت، پشتیبانی و اقدام موثری برای حمایت از کشاورز و خرید تضمینی محصول است و به نوعی دست دلالان کوتاه شده است تا دیگر نتوانند گندم را انبار کنند و از سوی دیگر کشاورز با رغبت بیشتری این محصول را به دولت خواهد فروخت.

فرماندار کرمانشاه گفت: بخش خصوصی با کمک دولت، سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه احداث سیلو در حوزه شهرستان کرمانشاه و به تبع در سطح استان انجام داده است، این سیلو‌ها علاوه بر اشتغال، منابع ذخیره خوبی برای نگهداری گندم هستند.

رنجبر افزود: اقدام دولت یعنی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، موجب می‌شود کشاورزان نسبت به تحویل محصول گندم به سیلو اقدام کنند و سیلو‌ها با نگهداری این محصول متضرر نمی‌شوند که به نوعی حمایت از تولید و صنایع وابسته به این محصول صورت گرفته است.

او ادامه داد: این تصمیم در راستای پایداری اشتغال و کمک به کشاورزان محسوب می‌شود.

اقدام دولت دفاع از کشاورز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هدف از این اقدام دولت حمایت از کشاورزان گندمکار است و باید گفت که کشاورزان استان در محصولات دیم نیز خسارت دیده اند.

نوربخش حاتمی با بیان اینکه خشکسالی و کمبود بارندگی در پایین آمدن میزان تولید گندم تاثیرگذار است، افزود: این افزایش قیمت، طرح حمایتی و تشویقی دولت از کشاورز است و ما هم از این طرح استقبال می‌کنیم و بر این باور هستیم که بهترین راه حمایت از تولید، حمایت از تولیدکنندگان است.

کاهش بارندگی موجب از دست رفتن اراضی دیم شد

او ادامه داد: در پارسال ۸۷۰هزارتن گندم در سطح استان تولید شد، ولی نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که این تولید امسال چه میزان خواهد بود چراکه امسال به دلیل بحران کمی بارندگی، اراضی دیم در مناطق گرمسیر به صورت کامل از دست رفته و بخش‌هایی از آن نیز در مناطق سردسیر و معتدل از بین رفته است.

حاتمی افزود: کشاورزی ما وابسته به اراضی دیمی است و براساس پیش بینی‌های هواشناسی، اگر در نیمه نخست اردیبهشت بارندگی داشته باشیم تقریبا تا ۱۵ روز آینده، میزان تولید گندم را پیش بینی خواهیم کرد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.