رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: میزان ابتلا به بیماری کرونا در مردان ۵۱ درصد و در زنان ۴۹ درصد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: گام پنجم طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به صورت محله محور از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ در استان آغاز شد و همزمان با سراسر کشور به مدت شش ماه ادامه دارد.

او با اشاره به اجرای ۴ گام موفق در قالب طرح مشترک وزارت بهداشت با بسیج و سپاه پاسداران به منظور مقابله با کووید ۱۹ در استان افزود: هم اکنون گام پنجم این طرح با تاکید بر ۳ محور بیماریابی گسترده، رصد و پیگیری حداکثری و ایمن‌سازی گروه‌های هدف به مرحله اجرا درآمده است.


بیشتر بخوانید


جزایری اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۷ مورد نمونه گیری تست کووید ۱۹ انجام شده است و در این مدت ۹۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

او میزان ابتلا به بیماری کرونا در مردان را ۵۱ درصد و در زنان را ۴۹ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه تراکم جمعیت بیشتر افزایش موارد ابتلا به بیماری را به دنبال دارد، میزان شیوع بیماری کرونا در شهر‌های چهارمحال و بختیاری ۸۲.۵ درصد و در روستا‌های استان ۱۷.۵ درصد است.

جزایری افزود: همچنین شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در گروه سنی ۱۶ تا ۴۵ سال حدود ۵۴.۹ درصد و در گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال نسبت به نوع ووهان افزایش داشته است.

او میزان مرگ و میر‌های ناشی از کووید ۱۹ در چهارمحال و بختیاری را کمتر از میانگین کشوری معادل ۲.۵ درصد و میزان بهبودی بیماران را نیز قریب به ۹۰ درصد گزارش کرد.

جزایری اضافه کرد: طی هفته اخیر موارد بستری ناشی از کرونا در مراکز درمانی ۵۳۱ مورد بود که نسبت به قبل ۳۲ درصد افزایش هفتگی داشته است.

او ادامه داد: به دنبال اجرای گام پنجم طرح سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ۶۷ تیم بازرسی در استان تشکیل شده و از ۱۶ فروردین تاکنون بیش از ۴ هزار و ۲۵۴ مورد نظارت به منظور رعایت بهداشت در سطح شهرستان‌های ۱۰ گانه انجام شده است.

جزایری گفت: نظارت‌های صورت گرفته منجر به پلمب ۱۶۳ واحد متخلف و ارجاع ۱۸۵ مورد پرونده به مراجع قضایی در استان شد.

او با تأکید بر تداوم اعمال محدودیت‌های کرونایی افزود: سونامی چهارم کووید۱۹ رکورد موج سوم بیماری را از یک هزار و ۱۰۱ مورد ابتلا به دو هزار و ۶۵۸ مورد بیمار کرونایی در استان شکسته شده است.

جزایری اضافه کرد: از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۴ هزار نمونه گیری از افراد مشکوک به کووید ۱۹ انجام شد که ۱۰ هزار و ۵۳۵ مورد آن معادل ۴۳ درصد مثبت قطعی بیماری گزارش گردید.

او ادامه داد: همچنین در این مدت ۴۰ هزار و ۵۶۴ مورد تست رپید انجام شد که ۱۰ درصد از این میزان نیز مثبت اعلام شد.

جزایری از اتمام واکسیناسیون فاز یک طی هفته آتی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: کادر بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی و خصوصی، بیماران خاص، پرسنل اورژانس و سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها از افراد اولویت دار برای دریافت و تزریق واکسین در فاز یک بودند.

او با اشاره به اینکه تاکنون چهار نوع واکسن وارد چهارمحال و بختیاری شده است گفت: با ورود محموله نوع چهارم واکسن آسترازنکا، تاکنون یک هزار و ۱۴۰ مورد با تزریق این نوع واکسن در استان علیه بیماری کرونا واکسینه شده اند.

جزایری افزود: هم اینک ۶۱ درصد پزشکان، ۶۰ درصد پرستاران و ۵۵ درصد سایر کادر درمان موفق به دریافت و تزریق واکسن کرونا شده اند.

او ادامه داد: واکسن آسترازنکا برای همه گروه‌های سنی و جنسی بالای ۱۸ سال از سوی وزارت بهداشت توصیه شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.