معاون طرح و برنامه وزارت صمت مطرح کرد؛

رشد ۸ درصدی صنعت در سال گذشته/ صنایع اولویت‌دار و پیشران کشور شناسایی شدند

زرندی گفت: رشد بخش صنعت کشور در سال گذشته حدود ۸ درصد بوده که عوامل مختلفی در این رشد دخیل بوده است.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ در خصوص رشد صنعتی کشور در سال گذشته تصریح کرد: ما به طور ماهانه وضعیت تولید کشور را در قالب ۲۵ هزار واحد صنعتی بزرگ پایش می کنیم.

او افزود: در سال گذشته به خصوص نیمه دوم سال رشد محسوسی در صنایع مختلف کشور همچون پتروشیمی، لوازم خانگی، خودرو  داشته ایم. به طور متوسط رشد ۹ ماهه ابتدای سال گذشته در صنعت حدود ۸ درصد اعلام شد و عدد نهایی سال ۹۹ هم  بالای ۸ درصد بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: بعضی برنامه ها که در چند سال گذشته اجرایی شده منجر به رشد تولید شده است. جهت گیری مناسب در بخش تولید، توجه به ساخت داخل ، استفاده از ظرفیت های خالی  و  تسهیل فرایند تامین مواد اولیه وارداتی از جمله اقدامات انجام گرفته در این بخش است.

زرندی تصریح کرد: همچنین در ماه های پایانی سال ثبات در وضعیت ارز اتفاق افتاد و این امر به رشد تولید کمک کرد چراکه ثبات اقتصاد کلان لازمه  تولید پایدار است.

او افزود: همچنین  سیاست های مکمل در حوزه تامین مالی در این بخش اجرا شده است.

معاون وزیر صمت بیان کرد: ۹ صنعت به عنوان صنایع  اولویت دار و پیشران کشور مشخص شده اند که  طرح آن تکمیل شده و به مجلس رفته است و ظرف یکی دوهفته آینده تصویب خواهد شد. در این طرح تمرکز افزایش تولید در صنایعی که ظرفیت کار بیشتری در کشور دارند صورت می گیرد و البته مانع رشد صنایع دیگر هم نخواهد شد.

او افزود: صنایع  پایین دستی نفت و گاز، فلزات اساسی ، محصولات غذایی ، خودروهای سواری سبک  و سنگین، ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و معدنی، لاستیک، دستگاه های برقی و لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی وصنایع اپتیک،تجهیزات رایانه ای، منسوجات، پوشاک و دانش بنیان ها از جمله این صنایع اولویت دار هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: این صنایع را براساس روند ۱۰ ساله کشور، مطالعه همتراز با کشور‌های موفقی که نزدیک به ما بودند و تکنولوژی‌های نوین انتخاب کردیم.

 

نرخ ارز طوری تعیین شود که تولید سودآورتر از واردات باشد

در ادامه برنامه غزنوی سخنگوی انجمن  تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیا،  بازار داخلی خود را به دست سایر کشورها نمی دهد. طی چند سال گذشته بازار لوازم خانگی ما در دست تولیدکنندگان داخلی نبود اما  به واسطه تحریم ها فضایی فراهم شد و همین امر مهمترین مسئله افزایش تولید به شمار می رود.

او ادامه داد : زمانی ۷۰ درصد بازار دست برندهای خارجی بوده اما اکنون صنعت لوازم خانگی داخلی رشد خوبی داشته و سهم خود را در بازار بیشتر کرده است.

این مقام مسئول بیان کرد: نرخ ارز تاثیر زیادی در تولید دارد و نباید به گونه ای باشد که کار واردات را سودآورتر از تولید کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار