کرونا بر اقتصاد و فضای کسب و کار در جهان تأثیر گذاشته و نابسامانی‌های وسیعی را دامن زده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کشور ایران با تجربه سال‌ها تحریم‌های ظالمانه و سیاست‌های خصمانه، همواره فراز و نشیب‌هایی در حوزه اقتصادی را طی نموده و با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توانسته است آثار مشکلات را به حداقل رسانده و مسیر رشد و شکوفایی خود را طی کند.

طی ماه‌های اخیر مشاغل و اصناف هر یک به نحوی از عوارض جانبی ویروس کرونا و طولانی‌تر شدن شرایط به آثار منفی آن، متضرر شده‌اند .از طرف دیگر شرایط اخیر، ظرفیت‌های جدیدی را در اقتصاد، بویژه در حوزه بهداشت و درمان کشور معرفی نموده است که می‌تواند در سال‌های آتی به عنوان مزیتی نسبی برای اقتصاد کشور مورد بهره برداری قرارپ گیرد و تولید و اشتغال کشور را رونق بخشیده و با استفاده از انعطاف بین بخشی، جهش تولید را تسهیل نماید.

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که به‌طور کلی کارگران و به خصوص کارگران کارخانه‌ها، نگهبانان و کارگران خدماتی در معرض بیشترین خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

چشم کارگران به مهربانی ۲ عامل؛ کرونا و کارفرما

سفره‌ای که هنوز کوچک است

تورم و افزایش مخارج زندگی باعث شده تا سفره جامعه کارگری کوچک‌تر و خالی‌تر شود این در حالی است که شیوع کرونا هم موجب شد زندگی کارگران بیش از قبل دچار مشکلات اقتصادی شود.

زندگی جامعه کارگری دنیایی پر از تناقض و قصه پرغصه است که مالامال از شعار‌های مدیران و خسته از فاصله طبقاتی است و با شیوع کرونا این قصه غم انگیز تر شده است که از زمان شیوع ویروس کرونا زندگی کارگران با چالش‌های جدیدی مواجه شد از سویی پیدا کردن کار در زمانی که همه‌گیری کرونا در اوج خود بوده بسیار سخت است و از سویی دیگر حفظ سلامتی شخص کارگر و خانواده وی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.


بیشتر بخوانید


رشد هزینه‌های زندگی، افزایش اجاره بهای منازل، افزایش هزینه بهداشت و درمان و افزایش ناگهانی قیمت مایحتاج مورد نیاز خانواده باعث شد بسیار از اعضای جامعه کارگری آرزوی داشتن زندگی متوسط را به عنوان آرزویی محال قلمداد کنند.

کار‌های سخت و زیان آور، کار‌هایی است که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می‌گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

تعیین سخت و زیان آور بودن شغل یا مشاغل بر اساس بررسی سوابق، نوع کار، شرایط محیط کار و توسط کمیته کارشناسان مشخص می‌شود.

چشم کارگران به مهربانی ۲ عامل؛ کرونا و کارفرما

امنیت شغلی؛ درد دیروز و غصه امروز کارگران

امنیت شغلی کارگران حرف امروز و دیروز نیست. این مساله نفس زندگی بسیاری از کارگران را حتی پیش از کرونا به شماره انداخته بود و حالا با وجود اینکه در قانون کار، قرارداد دائم و موقت لحاظ شده است، اما به جرات می‌توان گفت ۹۹ درصد از قرارداد‌های کارگران به شکل موقت است.

قرارداد‌هایی که اکنون با وجود ویروس مرگبار چندان نه به کار کارفرما می‌آید و نه به درد دل کارگر می‌رسد، کرونا آمده تا زندگی کارگران را در روز کارگر درهم بپیچد و حداقل دستمزد کارگران را هم از کفشان دربیاورد.

کرونا به جامعه کارگری چهارمحال و بختیاری آسیب وارد کرد

حفیظ‌الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از توزیع کمک‌های مومنانه بین اقشار آسیب‌پذیر جامعه کار و تلاش استان خبر داد و گفت: با شیوع کرونا جامعه کارگری استان آسیب قابل توجهی دید، که تلاش شده با توزیع کمک‌های مومنانه بخشی از فشار کرونا بر جامعه کارگری را کاهش داد.

او با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر از جامعه کار و تلاش استان متاثر از ویروس کرونا شد، افزود: از این تعداد ۱۶ هزار نفر برای دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا مراجعه نکردند.

فاضلی خاطر نشان کرد: تعداد جمعیت کارگر بیمه شده اصلی استان ۱۰۰ هزار نفر است که با خانواده‌های آن‌ها ۴۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

اودر ادامه از تشدید بازرسی‌ها از کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان از سوی بازرسان کار و بهداشت محیط خبر داد و اظهار داشت: این بازرسی‌ها تا اردیبهشت‌ماه تشدید می‌شود و غربالگری کارگران بیمار در دستور کار قرار دارد.

تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر شیوع کرونا قرار دارند.این استان در اوج موج چهارم کرونا قرار دارد و به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، ویروس انگلیسی نوع غالب شیوع کرونا در این موج است.

بنابر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان ۳۵ هزار و ۷۷۳ نفر بوده است از این تعداد ۸۸۱ نفر جان خود را از دست دادند.

امروز بشر گرفتار تبعیض نژادی است. چون نَه کار می‌شناسد، نه انسان را می‌شناسد، نه کارگر را می‌شناسد

حجه الاسلام والمسلمین نکونام نماینده، ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اثرگذاری جامعه کارگری افزود: نگاه کارفرمایی و کارگری و نگاه بالادست به پایین دست در فرهنگ اسلامی جایگاه ندارد و در جامعه اسلامی همه خادم و مخدوم یکدیگر هستند و اگر این نگاه‌های مؤمنانه بر جامعه حاکم بشود خیلی از بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها از بین می‌رود.

امام جمعه شهرکرد روز کارگر سال گذشته در دیدار با جمعی از کارگران چهارمحال و بختیاری، با تاکید بر اینکه هر کسی در هر جایگاهی که قرار گرفته است، باید خودش را کارگر بداند، اظهار داشت: آن کسی هم که فرهنگ و علم و صنعت تولید می‌کند، نیز کارگر است.

او با تاکید بر اینکه کارفرمایان نیز یک کارگر هستند، افزود: امروز بشر گرفتار تبعیض نژادی است، چرا؟ چون نَه کار می‌شناسد، نه انسان را می‌شناسد، نه کارگر را می‌شناسد.

حجه الاسلام والمسلمین نکونام تصریح کرد: هم‌اکنون در جامعه فرهنگ نادرستی در خصوص کارگر حاکم است، که کارگر در کشور به یک دسته‌ای اطلاق می‌شود که به‌ظاهر و در نگاه‌ها در یک جایگاه نازلی نسبت به بعضی دسته‌های دیگر قرار گرفته‌اند، در صورتی که حقیقت غیر از این است.

اوتاکید کرد:همه کارگرند و هر کس در هر جایگاهی که قرار گرفته باید خودش را کارگر بداند و نگاه کارگری به خودش داشته باشد و نقش خود را ایفا کند.

چشم کارگران به مهربانی ۲ عامل؛ کرونا و کارفرما

هفت هزار کارگر ساختمانی در چهارمحال و بختیاری در نوبت بیمه قرار دارند

نورالله نیکبخت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۲۱ هزار کارگر ساختمانی این استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و هفت هزار نفر دیگر نیز در نوبت قرار دارند.

او افزود: این در حالی است که این بیمه دارای مزایایی نظیر بیمه کاری و بیمه تکمیلی نیست.

نیکبخت با بیان اینکه: در فصل سرد سال ۸۰ درصد کارگران ساختمانی استان که به کارگران فصلی نیز موسوم هستند، بیکار می‌شوند، اضافه کرد: هم اکنون ۳۳ هزار کارگر ساختمانی در استان شناسایی شده است که به جز تعداد معدودی از استادکاران که توکاری ساختمان‌ها را انجام می‌دهند مابقی کارگران تا اردیبهشت سال آینده بیکار هستند.

او با بیان اینکه در فصول بیکاری کارگران ساختمانی هیچ حمایتی نمی‌شوند و یا شغل جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد ادامه داد: برخی از کارگران به استان‌های دیگر نظیر اصفهان و استان‌های جنوبی مهاجرت کرده و فصل پاییز و زمستان را در آنجا مشغول به کار می‌شوند.

نیکبخت تلاش برای اصلاح قوانین موجود در خصوص وضعیت کارگران ساختمانی را از مهمترین اقدامات این حوزه برشمرد و گفت: کارگران ساختمانی با توجه به سختی و مخاطراتی شغلی که دارند، اما هنوز در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور دیده نشده‌اند و از سوی دیگر بسیاری از کارگران همچنان از بیمه تامین اجتماعی محرومند از همین رو تلاش‌ها در وهله نخست بر پیگیری برای اصلاح این قوانین متمرکز شده است.

او افزود: هرچند در خصوص ایجاد مشاغل جایگزین برای کارگران ساختمانی در فصل زمستان و یا راهکار‌هایی نظیر افزایش دستمزد و یا اختصاص بسته‌های معیشتی برای این قشر پیشنهاداتی ارائه شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار