کاهش بارش‌ها در خراسان شمالی بر روی قنات‌های استان تاثیر قابل توجهی گذاشته است و به طور حتم کاهش شدید بارندگی برای خشک شدن مزارع کشاورزی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  یک ماه از فصل بهار و هفت ماه از سال زراعی گذشته است و بارش قابل توجهی در سطح استان خراسان شمالی رخ نداده است.

آمار کاهش بارش در این استان همچنان روند صعودی دارد و مشکلات خشکسالی و کم آبی روز به روز در این استان افزایش می یابد.


بیشتر بخوانید 


قنات‌ها یکی از منابع تامین کننده‌های آب کشاورزی در این استان به شمار می رود طی سال‌های گذشته در این استان بسیاری از قنات‌ها بر اثر بارندگی حجم آبدهی آن‌ها کاهش یافته و امسال نیز وضعیت آن‌ها در پی کاهش بارش‌ها وخیمتر شده است و کم آبی قنات‌ها موجب کاهش باردهی مزارع و قنات‌ها خواهد شد.

نگرانی شدید کشاورزان از کاهش دبی آب قنات‌ها

سیدی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ، با اشاره به اینکه در این استان ۶۳۲ رشته قنات وجود دارد، گفت: بیشترین قنات‌های موجود در استان در شهرستان گرمه قرار دارد.

او با بیان اینکه میزان آبدهی این قنوات به طور میانگین ۷۸ میلیون متر مکعب است، اظهارکرد: تعداد قنات‌های موجود ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان را مشروب می کند.

سیدی افزود: آبدهی قنات‌ها متاثر از بارش برف در بالادست و تغذیه آن‌ها توسط آب خوان‌ها و یا آبرفت‌های رودخان‌های است.

او ادامه داد: اما کاهش شدید بارندگی از سال گذشته تاکنون میزان آبدهی قنوات را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این نگرانی توسط کشاورزانی که از آب قنات‌ها زمین‌های کشاورزی خود را مشروب می کنند، شنیده می شود.

اعتبار کافی برای مرمت قنات‌ها وجود ندارد

این مقام مسئول با بیان اینکه میتوان با اجرای برخی از عملیات‌ها اثرگذاری میزان افت شدید منابع آبی قنات‌ها را تاحدودی کاهش داد گفت : لایروبی و مرمت قنات‌ها از جمله اقداماتی است که میتوان در این زمینه انجام داد.

او افزود : عملیات مرمت قنات‌ها هر سه تا چهار سال یک مرتبه انجام می شود، اما متاسفانه اعتبار کافی برای انجام این پروژه‌ها در استان وجود ندارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: میزان اعتبار لازم برای مرمت هر رشت قنات حدود ۳۰۰ میلیون تومان است و در حال حاضر حدود ۸۰ رشته قنات در استان نیاز ضروری به امر مرمت دارند.

او در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به کاهش دبی آب قنات‌ها کشاورزان میتوانند از سیستم‌های نوین نیز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده کنند، گفت: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تا ۳۰ درصد در استفاده از آب صرفه جویی می شود و این امر به آن معنا است که تا ۳۰ درصد میتوان در یک مزرعه از تنش آبی جلوگیری کرد.

خرده مالکی چالش پیش روی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری

این مقام مسئول گفت : اما موضوعی که در این میان مطرح است آن است که زمین‌های کشاورزی که از آب قنات‌ها در استان مشروب می شوند خرده مالکی هستند و همین امر یکی از مشکلات پیش پای کشاورزان برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است.

او گفت: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری کشاورز می تواند تا ۱۵ درصد آورده داشته باشد و مابقی را تسهیلات دریافت کند، اما برای اجرای این پروژه در زمین‌های خرده مالکی باید مقدار آورده کشاورزی ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد به همین علت کشاورزان از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این زمین‌ها استقبال نمیکنند.

سیدی تاکیدکرد: مهمترین و بهترین راهکار برای حل این مشکل یکپارچه سازی و تجمیع اراضی کشاورزی است که در آن صورت طرح به صورت ۱۰۰ درصد بلاعوض انجام می شود.

کاهش ۱۰ میلیون متر مکعبی آب قنات‌ها در خراسان شمالی

ابراهیمی سرپرست مدیریت مطالعات پایه شرکت آب منطق‌های خراسان شمالی  اظهارکرد: طی بررسی‌های صورت گرفته حجم تخلیه آب از قنات‌های استان در سال گذشته ۷۶ میلیون متر مکعب بوده که این رقم در سال ۹۸، ۸۶ میلیون متر مکعب بوده است.

او افزود: در بررسی‌های صورت گرفته میزان تخلیه آب از قنات‌های استان ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گفته ابراهیمی میزان آبدهی قنوات استان نسبت به دوره کاهش با ۱۲ درصد کاهش مواجه بوده است.

او گفت : بر اثر خشکسالی تاکنون حدود ۳۰ رشته قنات نیز در استان خشک شده اند.

خراسان شمالی خشکترین سال را طی ۳۰ سال گذشته تجربه می کند

واسطه معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطق‌های خراسان شمالی گفت: متاسفانه خراسان شمالی خشکترین سال خود را طی طی ۳۰ گذشته تجربه می کند.

او گفت : میزان بارش‌های انجام شده از مهرماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال ۱۲۸ میلی متر بوده است.

او افزود: این در حالی است که یکی از خشکترین سال‌های خراسان شمالی طی ۳۰ سال گذشته در سال ۸۰-۷۹ بوده است که میزان بارش باران در آن سال به ۱۴۵ میلی متر رسیده بود.

واسطه ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه‌های امسال این استان کاهش شدید بارندگی‌ها است که بر روی منابع آب زیرزمینی اثرات بدی را خواهد گذاشت.

او تاکیدکرد: میزان ورودی آب به سد‌های استان از مهر ماه سال گذشته تا ۳۱ فروردین امسال ۵۲ میلیون مترمکعب بوده این در حالی است که این میزان در مدت مشابه قبلتر از آن ۱۰۲ میلیون متر مکعب بوده است.

او گفت : در واقع میزان ورودی آب به مخازن سد‌های این استان با کاهش ۵۰ درصدی مواجه است.

معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطق‌های خراسان شمالی ادامه داد: افت شدید بارندگی‌ها سبب شده تا میزان سطح آب در آبخوان و قنات‌های استان کاهش یابد.

کاهش ۵۷ درصدی بارندگی‌ها در سال زراعی جاری

کمالی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نیز در ادامه  تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارندگی‌های انجام شده در این استان ۹۸.۴ میلی متر بوده است.

او گفت: طی مدت مشابه سال گذشته ۲۳۰ میلی متر بارندگی در استان وجود داشته که امسال با کاهش ۵۷ درصدی مواجه هستیم.

کمالی افزود: میزان بارش‌های انجام شده در دوره بلند مدت نیز ۱۹۷.۵ میلی متر بوده که امسال با کاهش ۵۰ درصدی مواجه هستیم.

او در ارتباط با بارش‌های انجام شده از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون نیز بیان کرد: طی مدت ذکر شده در شهرستان بجنورد با ۷۱ درصد، در آشخانه ۹۷، در اسفراین ۷۷، جاجرم ۹۵، راز ۷۸، شیروان ۶۱ و فاروج ۷۱ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده ایم.

این مقام مسئول به پیش بینی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه نیز اشاره کرد و گفت: به بارندگی‌های انجام شده طی ماه آینده چندان خوش بین نیستیم و میزان بارندگی‌ها را تا اندازه نرمال پیش بینی می کنیم.

منبع : ایسنا 

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.