موسوی خواستار ضابطه‌مند کردن مراحل بررسی صلاحیت‌ها برای جلوگیری از اعمال سلیقه و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان و مردم شد و تاکید کرد: باید زمینه استفاده از تمام ظرفیت‌ها، فارغ از نگاه سیاسی فراهم شود تا مردم خود تصمیم بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید عبدالرزاق موسوی در نطق پیش از دستور صحن علنی شورای شهر شیراز ضمن تبریک فرا رسیدن روز شوراها، بیان کرد: شورا‌های شهر و روستا، مردمی‌ترین نهادی است که در قانون اساسی و در کنار مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود.

او با اشاره به تاریخچه فعالیت شوراها، افزود: شورا‌ها در طول عمر ۲۳ ساله خود دستاورد‌های بسیاری داشته‌اند، البته در این مسیر با موانع و مشکلاتی هم روبه‌رو بوده و هستند که در نبود آن‌ها می‌توانستند، عملکرد بهتری داشته باشند.

موسوی همچنین جلب مشارکت مردمی، افزایش اعتماد عمومی، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای برای توسعه روستا‌ها و شهرها، تصمیم‌گیری متناسب با شرایط مناطق و محلات کشور، افزایش نظارت مردمی و تقویت ارتباط مردم با دولت و کاهش هزینه اداره شهر و دولت را از مهمترین دستاورد‌های شورا‌ها در کشور عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه شورا‌ها هم به مردم خدمت کرده‌اند و هم به دولت و نظام، گفت: اگرچه از این جهت نقش شورا‌ها در توسعه کشور بسیار مهم و شاید منحصر باشد، اما در عین حال شورا‌ها با موانع و مشکلاتی هم روبرو بوده و هستند که برطرف کردن آن‌ها می‌تواند موجب تقویت و کارایی بیشتر شود.

رئیس شورای شهر شیراز، ابهام و عدم انسجام در اصول مربوط به شورا‌ها در قانون اساسی به ویژه در موضوع شخصیت حقوقی و مرجع ابطال مصوبات شوراها، نبود تناسب بین اختیارات و وظایف شورا و ضمانت اجرای کافی برای مصوبات و تصمیمات آنها، نبود برنامه آموزش، نظام ارزیابی و نظارت مدون و قانونمند و کارآمد شوراها، تعدد دستگاه‌های نظارتی که بعضاً سلیقه‌ای و تبعیض آمیز در شورا‌های مختلف عمل می‌کنند، ضعف کار جمعی و گروهی، نبود تجربه و تخصص کافی در برخی از اعضای شورا‌ها و دو شغله بودن اعضای شورا‌ها به ویژه در کلانشهر‌ها و شهر‌های بزرگ را از مهمترین ضعف‌ها و موانع توفیقات شورا‌ها عنوان کرد.

موسوی ادامه داد: با توجه به گذشت ۲۳ سال از عمر فعالیت شورا‌ها و انجام اصلاحات موردی در قانون شوراها، لازم است یک ارزیابی علمی جامع از عملکرد شورا‌ها و قانون شورا‌ها انجام و مواردی همچون رابطه شورا و مدیریت شهری، رابطه شهرداری و وزارت کشور، موضوع نظارت بر شوراها، مصوبات شورا‌ها و هیئت‌های تطبیق، شخصیت حقوقی شورا و مواردی از این قبیل بازنگری شوند.

او تاکید کرد: شرایط داوطلبان عضویت در شورا‌ها و نحوه بررسی صلاحیت آن‌ها باید مبتنی بر اصل شایستگی و انجام وظایف مطلوب شورا‌ها باشد و قانون نباید به نحوی باشد که موجبات ناکارآمدی شورا‌ها شود.

رئیس شورای شهر شیراز خواستار ضابطه‌مند کردن مراحل بررسی صلاحیت‌ها برای جلوگیری از اعمال سلیقه و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان و مردم شد و تاکید کرد: باید زمینه استفاده از تمام ظرفیت‌ها، فارغ از نگاه سیاسی فراهم شود تا مردم خود تصمیم بگیرند.

موسوی بیان اینکه آموزش، نظارت و ارزیابی، شرط اساسی موفقیت هر سازمان و به ویژه شوراهاست، گفت: باید جایگاه این موضوع به صورت شفاف در قانون دیده شود.

او با بیان اینکه ساماندهی و یکپارچه کردن ساز و کار نظارتی بر شهرداری امری ضروری است، گفت: تلاش برای جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای و گزینشی آنها، یکی دیگر از مسائلی است که با اصلاح قانون و مقررات باید برطرف شود.

رئیس شورای شهر شیراز اضافه کرد: ما برای تامین مشارکت هر چه بیشتر مردم و افزایش اعتماد عمومی که از اهداف و فلسفه وجودی شوراهاست، نیاز داریم که شورا‌های محلات را و یا همان یاوران شورا را به صورت قانونی و ضابطه‌مند در روند و مراحل فعالیت‌های شورا‌ها ببینیم. وجود یاوران شورا و شورای محلات می‌تواند کمک بسیار بزرگی هم به برای تسهیل امور مردم و هم اعمال نظارت مردم بر شهرداری و شورا‌ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار