پدیده طبیعی آگرواج از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون روشن بوده و شعله‌های رقصانش به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز نیازمند دیده شدن از سوی مسوولین است تا دوای بیکاری جوانان باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، آگرواج یا آتشبار پدیده‌ای طبیعی و خدادادی در روستای سرپیتک از بخش بولی است که هنوز و هنوز بعد از گذشت چندین سال روشنایی‌اش مردم و کاوشگران را به خود مجذوب کرده است.

این آتش‌ها حاکی از وجود منابع سرشار نفت و گاز است؛ نزدیکی زیاد گاز به سطح زمین باعث شده تا با کنار زدن خاک، شاهد شعله‌های جدیدی از آتش باشیم حوزه نفتی معروف "تنگ‌بیجار" با ظرفیت فرآورش روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز در این منطقه واقع شده است.

آتشی که در جوار زمین‌های کشاورزی می‌سوزد؛ اما این پدیده تا به حال باعث آتش سوزی نشده و کشاورزان از خاک بسیار مرغوب و حاصلخیزش نیز استفاده می‌کنند.

حال با وجود اکتشاف میدان تنگ‌بیجار، مناطق بسیار دیگری از این منطقه و مناطق دیگر استان با پدیده‌ی آگرواج مواجه هستند که این امر حکایت از منابع نفت و گاز ایلام است، شعله‌های جذابی که با زبانی آشکار ما را به اکتشاف منابع جدید فرا می‌خوانند، اما دیده نمی‌شوند.

نورالدین کیانی دهیار روستای گنجوان اظهار داشت: پدیده آگرواج یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های طبیعی بخش بولی در بالادست روستای چمن سیدمحمد است در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

او افزود: این پدیده از گذشته‌های دور وجود داشته و اهالی این منطقه شاهد آن بوده‌اند که آتش در زمین به صورت شبانه روز در تمام فصول سال روشن است.

دهیار روستای گنجوان تصریح کرد: باتوجه به اینکه خیلی افراد از اقصی نقاط کشور برای دیدن آن می‌آیند، ولی تا کنون اقدامی در جهت درست کردن راه ارتباطی و همچنین شناساندن درست آن صورت نگرفته است.

حوزه نفتی تنگ‌بیجار در این منطقه واقع شده است

مسعود حاتمی بخشدار بخش بولی نیز ادامه داد: بولی (bowli) نام منطقه‌ای در شرق شهر ایلام است که به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز از دیرباز مورد توجه قرار گرفته و حوزه نفتی تنگ‌بیجار در این منطقه واقع شده است.

او خاطر نشان کرد: دلیل روشن بودن این آتشبار احتمالاً نزدیکی زیاد گاز به سطح زمین است و این موضوع باعث شده تا با کنار زدن خاک از سطح زمین با شعله جدیدی روبرو شویم.

بخشدار بخش بولی یادآور شد: در دوران ساسانی و در این منطقه سپاه هفتم ساسانی با اعراب درگیر شده و تا امروز می‌توان نوک پیکان‌های باستانی را در نزدیکی آگرواج یافت این یک فرصت بی‌نظیر است که این منطقه به یک جاذبه طبیعی و بکر تبدیل شود.

وجود کوزه‌های سفالی تاریخی در منطقه آگرواج

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: آثار باستانی و کوزه‌های سفالی تاریخی فراوانی در این منطقه یافته شده و هنوز نیز می‌توان آثار کوزه‌های یافته شده را در این منطقه یافت.

او بیان کرد: نقطه جغرافیایی این منطقه بین طول و عرض جغرافیایی ۳۳/۸۲۸۸۳۵ و ۴۵/۹۰۹۲۵ قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: پرونده این اثر طبیعی آماده شده به وزارت خانه هم ارسال شده در صورت شرایط ثبت ملی می‌شود.

بی‌توجهی مسئولین

یکی از کارشناسان حوزه گردشگری بیان کرد: استان ایلام از هر نظر توسعه یافته‌تر از کشور‌های دیگر است؛ منتهی به دلیل بی‌توجهی مسوولین استانی همواره در مشکلات و عدم توسعه یافتگی قرار دارد.

او افزود: آتشی که از دل خاک طلا و غنی ایلام زبانه می‌کشد خود یک فرصت است تا جوانان را از این بیکاری نجات دهد.

قاسمی یکی از شهروندان منطقه بولی  بیان کرد: سال‌هاست از این خاک آتش بیرون می‌آید، چرا نمی‌آیند کارشناسانه تفحص کنند؟ چرا نمی‌آیند از این کیمیای طلای ایلام به عنوان فرصت و اشتغال برای جوانان بومی منطقه برنامه ریزی کنند؟

علت آتش حاصل از این تپه آگرواج به خاطر خروج گاز از شکاف‌های این کوه است؛ گاز‌هایی که از پیچ و خم بی‌توجهی‌ها به خود می‌نالد و آتش فرا می‌دهد؛ آتشی که مقدس و خوش یمن است و مردم قدیم آن را راز پنهان می‌دانند رازی که گنج طلا خدادای نتیجه‌اش است.

به گفته‌ کارشناسان زمین‌شناسی دلیل شعله‌ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است؛ گاز‌های هیدروکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت کرده و شعله‌ور می‌شوند؛ به طوری که هنگام شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود.

استان ایلام خاکش طلاست، طلایی که هنوز عیارش را نشناخته‌اند و اگر هم کسی به صورت فردی و اتفاقی به ارزش آن پی برده، حمایت جدی نشده و به توفیق چندانی نرسیده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.