خواهرخواندگی شهر تبریز شروعی برای توسعه

خواهر خواندگی کلانشهر تبریز با شهر‌های مختلف گامی در راستای توسعه شهر تبریز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،تفاهم خواهر خواندگی بین شهر‌هایی امضا می‌شود که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی‌های باستان شناختی، تاریخی، فرهنگی، نماد‌ها مشترک و ... با یکدیگر داشته باشند تا از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند.

خواهر خواندگی بدون توجه به قرارداد‌های رسمی بین دولت‌ها به وسیله شهرداران که ارتباط نزدیکتری با شهروندان دارند انجام می‌شود این پیمان باعث توسعه پایدار شهرها، تبادل تجربیات، تعاملات فرهنگی و تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در زمان بحران می‌شود.

قدمت تاریخی یکی از شاخصه‌هایی است که شهر‌ها را برای ایجاد پیوند خواهرخواندگی با دیگر شهر‌های کهن ترغیب می‌کند.

خواهرخواندگی شهر تبریز شروعی برای توسعه

 جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز  گفت: یکی از معیار‌های لازم برای ایجاد پیوند خواهر خواندگی میان دو شهر وجود ثبوت قدمت تاریخی است؛ یعنی شهر‌هایی که در طول تاریخ در حوزه‌های فرهنگی نقش آفرین بوده‌اند، به انتخاب خواهر خوانده دست می‌زنند. در واقع، تناسبات فرهنگی و تاریخی تنها لازمه این پیوند است و تناسب اقتصادی و سیاسی در این زمینه مطرح نیست.

او گفت: برخی از شهر‌ها دارای ویژگی‌های برجسته و کاریزماتیک هستند؛ یعنی به لحاظ تجاری، گردشگری، صنعتی و فرهنگی نسبت به بقیه شهر‌ها ارجح هستند. برای اینکه دو شهر از تمام قابلیت‌های خود برای پیشرفت بهره بگیرند و در عین حال توسعه پایدار حالت رقابتی داشته باشد، مقامات شهری آن‌ها اقدام به برقراری پیوند خواهر خواندگی می‌کنند.

خواهرخواندگی شهر تبریز شروعی برای توسعه

شهین باهر شهردار تبریز گفت: افزایش تعاملات فرهنگی و ورزشی میان تبریز و شهر‌های خواهر خوانده اش، نامگذاری خیابان‌ها به نام شهر‌ها و مشاهیر یکدیگر، تبادل استاد و دانشجو، اختصاص برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی شهر‌های خواهر خوانده و برگزاری هفته‌های فرهنگی از جمله اهدافی بوده که در برقراری پیوند خواهرخواندگی میان تبریز و سایر شهر‌ها پیگیری شده و به تحقق رسیده است.

 شهین باهر افزود:خواهر خواندگی قراردادی بین دو کشور مختلف بوده و معمولا این پیوند بین کشور‌هایی انجام می‌شود که زمینه‌های مشترکی با یکدیگر داشته باشند و این زمینه‌ها می‌تواند در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، آداب و رسوم و اقتصادی باشد.

او افزود: این قرارداد‌ها برای توسعه دیپلماسی ایجاد می‌شود و اولین رابطه با نشست مسئولان ارشد بوده و توسعه گردشگری، مشارکت در بازسازی و تبادل مدیریت امور شهری و رفت و آمد شهروندان را با خود به همراه می‌آورد.

شهین باهر گفت:ایجاد پیوند خواهرخواندگی نشان از پتانسیل و ظرفیت‌های تبریز است که دیگر شهر‌های جهان را برای این پیوند راغب کرده است به طوریکه در حال حاضر تبریز با ۱۶ شهر مختلف پیوند خواهرخواندگی داشته و در زمینه‌های مختلف بایکدیگر مشارکت می‌کنند.

او از تفاهم اولیه برای خواهرخواندگی تبریز با شانگ‌های چین خبر داد و با اشاره به اینکه خواهرخواندگی با این شهر در صورت قطعی شدن، یکی از مهمترین پیوند‌های خواهرخواندگی کلانشهر تبریز محسوب می‌شود، گفت: تحقق این موضوع دروازه‌ای برای توسعه روابط تبریز در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی با کشور چین خواهد بود.

شهین باهر با بیان اینکه این تفاهم نامه می‌تواند فرصت‌های مختلف و جدیدی برای همکاری‌های دو جانبه بین این دو کشور باشد، گفت: شهرداری تبریز ضمن استفاده از تجارب این کشور، به دنبال بهره گیری از تجربیات شانگ‌های در زمینه مدیریت شهری و توسعه ارتباطات در این حوزه است.

شهردار تبریز همچنین تحقق این خواهرخواندگی را گامی در راستای ایجاد ظرفیت‌های جدید گردشگری تبریز عنوان کرد و گفت: شانگ‌های به عنوان یکی از شهر‌های مهم دنیا و تجربیات مختلف در زمینه گردشگری می‌تواند الگوی خوبی برای توسعه این صنعت مهم در تبریز باشد.

 

خواهرخواندگی شهر تبریز شروعی برای توسعه

حاجی زاده مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریزدرباره خواهرخواندگی تبریز با شهر بورسا در ترکیه گفت: شهر بورسا به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت ترکیه، در گذشته پذیرای گرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در دوران تبعید در رژیم منحوس پهلوی بوده است.

حاجی زاده با بیان این‌که دو شهر تبریز و بورسا دارای اشتراکات فراوانی هستند افزود:ارتقای اطلاعات علمی و عملی در زمینه مدیریت امور شهری، تبادل دانش و تجارب شهری، رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، انجام هماهنگی و اقدامات لازم برای ترغیب و حضور پر رنگ تجار، بازرگانان و فعالیت تولیدی، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهر تبریز و ایجاد ارتباطات با محافل فرهنگی و ادبی بورسا از جمله اهداف این خواهرخواندگی است.

به اعتقاد کارشناسان افزایش جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به واسطه پیوند‌های خواهرخواندگی اتفاق مثبتی است که در سال‌های اخیر روی داده و در بازاریابی‌های صورت گرفته با کشور‌های مختلف کار‌های خوبی صورت گرفته و تفاهم نامه‌هایی برای مشارکت و سرمایه گذاری پروژه‌های کلان تبریز بسته شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.