شخصی با استفاده فناوری دیپ فیک خود را به جای رئیس دفتر الکسی ناوالنی جا زد و در جلسه اینترنتی نمایندگان پارلمان هلند حاضر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از nltimes، نمایندگان پارلمان هلند که می‌خواستند در یک ویدئو کنفرانس با لئونید وولکوف (Leonid Volkov) رئیس دفتر الکسی ناوالنی (Alexei Navalny) رهبر مخالفان دولت فعلی روسیه گفتگو کنند، با یک شخصیت جعلی روبرو شدند و مشخص شد که آن‌ها در حال صحبت با شخص دیگری بوده‌اند که با فناوری دیپ فیک چهره خود را عوض کرده است.

فعلا معلوم نیست که چه کسی به جای لئونید وولکوف با نمایندگان پارلمان هلند صحبت کرده است، اما این اتفاق برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد، چون قبلا هم این اتفاق افتاده بود. قبلا سیاستمدارانی از بریتانیا و حوزه بالتیک هم قربانی این فناوری شده بودند و به نظر می‌رسد، همین فرد بوده که با آن‌ها ارتباط برقرار کرده است.

پارلمان هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این اتفاق خشمگین است و به دنبال راه‌هایی است تا از بروز مجدد آن جلوگیری کند. البته به نظر نمی‌رسد که این تماس جعلی آسیب ملموس و بلند مدتی داشته باشد و فقط احتمالا اعتبار پارلمان هلند را نشانه رفته و به سخره گرفته است.

از سوی دیگر این اتفاق هشداری است که به خوبی نشان می‌دهد فناوری دیپ فیک تا حد می‌تواند خطرناک باشد و امنیت را در شبکه و زندگی واقعی به چالش بکشد.

قربانی شدن پارلمان هلند توسط فناوری دیپ فیک

دیپ فیک و راه مقابله با آن

فناوری دیپ فیک، یک فناوری جدید و مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند تصاویر و ویدئو‌های جعلی، اما واقع‌گرایانه بسازد.

البته چندی پیش، محققان آمریکایی مدعی ساخت الگوریتمی شدند که از طریق آنالیز بازتاب‌های درون چشم می‌تواند صحت و درستی تصاویر را بسنجد. آن‌ها گفته‌اند که این الگوریتم تا ۹۴ درصد در زمینه تشخیص تصاویر و ویدئو‌های جعلی موفق عمل می‌کند. علت موفقیت این الگوریتم در شناسایی تصاویر جعلی این است که هوش مصنوعی در فناوری دیپ فیک، در زمینه ساخت بازتاب‌های چشمی عملکرد خوبی ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری نوین ، دیپ فیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.