اردوغان: سخنان اخیر بایدن سبب کاهش روابط آنکارا و واشنگتن شد

رئیس جمهور ترکیه، اظهارات جو بایدن را عامل کاهش روابط میان کشورش و آمریکا خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد اظهارات اخیر بایدن سبب کاهش روابط میان آنکارا و واشنگتن شد.

او همچنین گفت: موضع آمریکا در خصوص اتهامات ارامنه، به سبب گروه‌های فشار صورت گرفته است. هیچ نشانه‌ای که این اتهامات را تأیید کند، وجود نداشته و از این مسأله برای انگیزه‌های سیاسی استفاده می‌شود.

رجب طیب اردوغان همچنین گفت: بایدن عبارت‌هایی را استفاده کرد که ما را آزرد و این اظهارات ناشایست و بی اساس هستند. موضع بایدن در نتیجه فشار محافل ارمنی رادیکال و محافلی صورت گرفته که تلاش دارند تا بر ترکیه فشار وارد آورند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: ما از پژوهشگران دعوت کردیم تا کمیته‌ای برای نگاه در آرشیو عثمانی‌ها تشکیل دهند؛ اما هیچ کس به آن پاسخ نگفت.

اردوغان گفت: آنچه در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ رخ داد، بازداشت رؤسای سازمان‌های جدایی طلب ارمنی بود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد موضع واشنگتن در برابر مسأله فتح الله گولن و نیز موشک‌های اس-۴۰۰ و نیز اظهارات اخیر بایدن سبب کاهش روابط شده است.

رجب طیب ردوغان در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به عملیات اخیر در شمال عراق نیز گفت: همانطور که ما مرز‌ها با عراق و سوریه را از گروه‌های تروریستی پاکسازی کردیم، اجازه نخواهیم داد تشکیلات‌های تروریستی آن سوی مرز‌های ما فعالیت کنند و با همین هدف نیز ما عملیاتی جدید را در شمال عراق آغاز کردیم.

گفتنی است روز شنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وقایع ۱۹۱۵ را "نسل کشی" خواند و سنت دیرینه روسای جمهور آمریکا مبنی بر خودداری از استفاده از این اصطلاح را نقض کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار