مدیرعامل سد و نیروگاه دز شرایط آبی در این سد را نامطلوب توصیف کرد و گفت: بیش از یک میلیارد متر مکعب از حجم سد خالی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، زمستان ۱۴۰۰ گویی آسمان بخیل شده بود، بارش باران در حد مطلوب نبود و پیش بینی‌ها هم خبر‌های خوشی برای مناطق جنوبی کشور نداشتند، در بسیاری از نقاط کاهش چشمگیر نزولات آسمانی گزارش شد، یعنی در پیش بودن خشکسالی و در نتیجه کمبود آب.

وقتی آورد سد‌ها مناسب نباشد، زمینه برای ممنوعیت‌های کشت و قرار گرفتن کشاورزان در شرایط سخت آبی فراهم می‌شود، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سد‌های استان خوزستان حال خوشی ندارند و به روز‌های تشنگی و بی آبی نزدیک می‌شوند، رودخانه کارون هم که سالهاست تشنه‌تر از قبل می‌شود، البته تنها روز‌های پرآبی سد‌ها و رودخانه سال ۹۸ اتفاق افتاد، آن هم به دلیل وقوع سیلاب ویرانگر، از طرفی روستا‌ها ویران شدند، از طرفی سد‌ها و رودخانه تاب نگهداشتن آب را نداشتند، اما عمر روز‌های خوش کوتاه بود و حالا سد‌ها در عطش آب هستند و گویا فاجعه‌ای دیگر در پیش است.

سعید رئوفی‌نسب مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان اینکه سد دز عملا خالی است، گفت: حجمی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سد دز خالی است، به همین دلیل خبر‌های خوشایندی در خصوص وضعیت آبی سد دز نداریم، اما باید واقعیت‌ها را به مردم گفت و هرچه هست را به آن‌ها نشان داد، زیرا آورد سد دز تقریبا ۴۰ درصد وضعیت نرمال و وضعیت خروجی سد نیز حدود ۴۰ درصد وضعیت نرمال است و باید گفت که به نوعی، ۶۰ درصد کمبود آب در سد دز در مقایسه با شرایط نرمال داریم.

او با اشاره به اینکه از اردیبهشت‌ماه که پیک تابستان آغاز می‌شود، قاعدتا خروجی سد دز باید حدود ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه باشد، اما در حال حاضر خروجی سد دز حدود ۹۰ تا ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه است، افزود: با توجه به وضعیت آورد سد دز در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور و حتی شاید مهرماه، تنها می‌توانیم ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی داشته باشیم.

رئوفی نسب اظهار داشت: با توجه به نیاز پایین‌دست برای مصرف آب و همچنین تولید برق، میزان خروجی سد دز باید حدود ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه باشد، اما وضعیت خشکسالی و آورد سد دز اکنون به شکلی است که در ماه‌های پیش رو تا شهریورماه و حتی مهرماه امکان رهاسازی آب با دبی بیشتر از ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه وجود ندارد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان اینکه خشکسالی که اکنون با آن مواجه شده‌ایم، تقریبا در هر بازه ۱۱ تا ۱۲ سال یک‌بار برای کشور و استان خوزستان به وجود آمده است، بیان کرد: در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۸۷ با چنین خشکسالی مواجه شدیم و اکنون نیز در سال ۱۴۰۰ به خشکسالی برخورده‌ایم و وضعیت بسیار شبیه به ۲ دوره قبل است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سد دز عملا خالی است، ادامه داد: علی‌رغم همه صرفه‌جویی‌های انجام‌شده، سد دز ۲۱ متر خالی مانده است. این ارتفاع به معنای آن است که حجمی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سد دز خالی است و در حال حاضر ارتفاع آب در سد دز ۳۳۱ متر است و تا ارتفاع ۳۱۰ متر می‌توانیم پایین برویم و امکان اینکه از این ارتفاع پایین‌تر برویم وجود ندارد. از نظر ارتفاعی می‌توانیم ۲۱ متر از آب سد که حدود یک میلیارد مترمکعب است را استفاده کنیم و حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب نیز آورد خواهیم داشت.

او گفت: حجم آب قابل برنامه‌ریزی با آوردی که به صورت متوسط داریم، حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است؛ برای این میزان آب، بر حسب آنچه برنامه‌ریزی شده به صورت متوسط ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه می‌توانیم از سد خروجی داشته باشیم در حالی که پایین‌دست برای تامین آب شرب، برق شبکه و آب کشاورزی به خروجی حدود ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه نیاز دارد.

رئوفی‌نسب تصریح کرد: مساله مهم این است که تنها نباید به ماه‌های باقی‌مانده از سال آبی نگاه کرد، زیرا نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد که در مهرماه و آبان‌ماه وضعیت بارش‌ها به چه شکل است. بر این اساس نمی‌توانیم همه ذخایر آب را رهاسازی کنیم و بعد بگوییم هیچ آبی نداریم. باید حداقل‌هایی را در سد برای خشکسالی پیش‌بینی نشده سال جاری ذخیره کنیم.

او با بیان اینکه وضعیت سد دز به بهترین شکل ممکن مدیریت شده است، گفت: بارندگی نداشتیم که اکنون با این وضعیت مواجه هستیم و با توجه به این وضعیت، همه دستورالعمل‌ها به دقت در سد اجرایی شده است، البته با شرایط فعلی تنها می‌توانیم ۴۰ درصد نیاز پایین‌دست را تامین کنیم و این ۴۰ درصد برای آب شرب پایین‌دست و باغ ها خواهد بود و امکان رهاسازی بیشتری نخواهیم داشت. سد دز آب اضافه‌ای ندارد که بخواهیم آن را نگهداری کنیم.

رئوفی‌نسب بیان داشت: آورد متوسط یک سال آبی سد دز حدود ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب است تا بتوان خروجی سد را بر روی ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه تنظیم کرد، در سال آبی ۹۷-۹۸ میزان آورد سد دز حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب بود که دو برابر حداکثر میزان طراحی‌شده برای سد زد بود اما اکنون شرایط دیگر به آن شکل نیست و وضعیت آورد سد دز بسیار نامطلوب است.

او در خصوص تولید برق در نیروگاه سد دز اظهار کرد: نیروگاه سد دز، تنها نیروگاهی است که باید در همه شرایط در مدار باشد. این نیروگاه در وضعیت پر آبی یا خشکسالی باید به صورت کامل در مدار باشد زیرا از سد دز تا خرم‌آباد و از سد دز تا اهواز، در شبکه ۲۳۰ کیلوولت هیچ نیروگاهی وجود ندارد.

رئوفی نسب افزود: پست سد دز رابط شمال و جنوب نیز است و این پست می‌تواند همه تولید خود را به شمال یا جنوب استان خوزستان انتقال دهد و تولید را تراسنفر نیز کند و بخشی را به شمال خوزستان و بخشی را به جنوب استان انتقال دهد، در وضعیت خشکسالی مانند امسال علی‌رغم اینکه آبی در سد دز نیست، اما واحدهای نیروگاهی از مدار خارج نمی‌شوند تا ولتاژ را تامین کنند و برق را از شمال دریافت و به خوزستان منتقل کنند. این واحدها به بحث انتقال برق از شمال به خوزستان کمک می‌کنند.

او با بیان اینکه نیروگاه سد دز به صورت ۲۴ ساعته در مدار خواهد بود، تصریح کرد: به طور متوسط نیروگاه دز در یک سال آبی حدود ۲.۵ میلیارد کیلووات ساعث برق تولید می‌کند و در سال‌های خشکسالی این عدد به حدود ۲ میلیارد کیلووات ساعث کاهش پیدا می‌کند، اما با وضعیتی که امسال با آن مواجه هستیم حتی امکان این میزان تولید نیز در نیروگاه سد دز وجود ندارد، اما در جبران افت ولتاژ شبکه و انتقال توان از شمال به جنوب می‌توانیم نقش موثری داشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: با شرایط خشکسالی در سد دز، تولید برق نیروگاه این سد امسال شاید کمتر از ۱.۲ میلیارد کیلووات ساعت باشد، عده‌ای می‌گویند ما آب را برای تولید برق در سد نگه‌ می‌داریم و رهاسازی نمی‌کنیم، فلسفه احداث سد این است که آب را ذخیره و برق از آن تولید کرده و سپس رهاسازی کنیم. این به معنای آن نیست که آب را ذخیره کنیم و به مردم ندهیم تا تنها برق تولید کنیم و این مساله را هم باید گفت که برق و آب هر دو برای مردم هستند.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: سد دز ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۵:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
سد دز یه سد مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا سیل میشه، یا خشکسالی، معلوم نیست چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
عقیل
۱۰:۲۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا قمر بنی هاشم، خب خشکالی شده دیگه، فکر کنم آب هم جیره بندی بشه