مدیرکل کانون پرورش فکری گیلان بر ضرورت گنجاندن روز قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور تاکید و گفت: ۱۵ خرداد آخرین مهلت در جشنواره بین المللی قصه‌گویی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، اسفندیار ضیایی ، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی استانی بیست‌وسومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که با همراهی حضوری و مجازی مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد فعال در عرصه‌فرهنگ برگزار شد، گفت:  قصه‌گویی به عنوان ابزار ارزشمند تربیتی بسیار با  اهمیت است و نقش کاربردی آن در ثبت و ضبط تجربه‌های ارزشمند و عبرت‌آموزی آیندگان از کارکرد‌های این هنر است.

رئیس استانی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، همه‌گیری ویروس کرونا، همدلی و مجادهدت جهادگران این عرصه را فرصتی مغتنم و موضوع محوری قصه‌های این روز‌های قصه‌گویان عنوان‌کرد و با فرآیندمحور توصیف‌کردن این حرکت فرهنگی ، افزود: باورمندی همگان به نقش تاثیرگذار قصه در پاس‌داشت گنجینه‌های فرهنگی و کاربرد آن در نظام تربیتی نیز تاکیدی بر ضرورت پرداختن به قصه و قصه‌گویی است.

ضیایی، لزوم گنجاندن این جشنواره در تقویم رسمی کشور را یک ضرورت خواند و با اشاره به نیم قرن فعالیت کانون ، گفت: بیست و سه‌سال نقش آفرینی در عرصه قصه‌گویی و پویایی روزافزون این هنر، گویای اثربخشی این حرکت فرآیندمحور است.

او هم‌چنین، برنامه‌ریزی و برگزاری نخستین جشنواره قصه‌گویی را میراث ماندگار همکاران کانون گیلان اعلام‌کرد و با اشاره به تجربه بیست‌وچهارمین دوره این رویداد فرهنگی در گیلان ، افزود: این حرکت، دست‌آوردی ماندنی است و ریشه در فرهنگ غنی استان و توان‌مندی سرمایه‌های انسانی آن دارد.

لزوم بهره‌گیری از قصه‌درمانی در روز‌های کرونایی

خدیجه‌تقی‌پور ، سرپرست معاونت فرهنگی کانون گیلان نیز قصه و قصه‌گویی را فعالیتی جذاب دانست و افزایش گستره‌ مخاطبان و بالندگی آن در سال‌های برگزاری را یک موفقیت ارزیابی‌کرد.

او ، با اشاره به نقش قصه‌درمانی و بهره‌گیری از قصه و رویکرد‌های آن،  افزود: این مهم نیازمند شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب است و استان گیلان با تکیه بر گویش‌ها، لهجه‌ها و تنوع فرهنگی چهارگوشه خود، ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون گیلان تصریح کرد: امید‌ها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی از محور‌های موضوعی این رویداد فرهنگی است.

تقی‌پور گفت:  اجرای زنده قصه‌گویی از سوی دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، زنان و مردان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها از برنامه‌های «بخش ملی» این جشنواره است.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون گیلان افزود:  برگزاری بخش‌های «بین‌الملل» و «برترین قصه‌گو‌های کشور» را دیگر برنامه‌ها این جشنواره عنوان‌کرد و با اشاره به بخش «قصه‌های ۹۰ ثانیه» با محوریت من و کرونا و هم‌چنین، دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین، گفت: این بخش از سال‌گذشته کلیدخورد و به همراه بخش پادکست، تجربه‌ای تازه در مسیر گسترش کمی و کیفی جشنواره قصه گویی  است.

تقی‌پور تصریح کرد:  ۱۵ خرداد آخرین مهلت  ثبت‌نام و ارسال آثار به  جشنواره  قصه‌گویی به نشانی wwwww.kanoonfest.ir است.

 

انتهای پیام/م.ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.