رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: گونه‌های گیاهی کلوس و بنسرخ در حال انقراض هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گیاهان دارویی و خوراکی در سطح استان پراکنده هستند، اظهار داشت: این گیاهان دارویی عمدتا خودرو هستند و باتوجه به اینکه این گیاهان زراعی نیستند جزو منابع ژنتیکی گیاهان دارویی محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه گیاهان دارویی عمدتا با سطح تراکم پایین در سطح مراتع وجود دارند، افزود: برخی افراد از روی ناآگاهی و برخی نیز از روی سودجویی اقدام به ریشه کنی این گیاهان دارویی می‌کنند، زمانی که گیاه از ریشه درآورده شود، سال آینده توان رویش را از دست خواهد داد، بنابراین هرساله به این علت تراکم گیاهان دارویی در سطح مراتع کاهش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید


مردانی با بیان اینکه گیاهان دارویی مانند کلوس و بنسرخ در حال انقراض هستند اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی در هنگام برداشت کلوس آن را ریشه‌کن کرده اند و تنها توانستیم از این گونه در حال انقراض در منطقه سرآقاسید با مشارکت مردم محلی محافظت کنیم.

او ادامه داد: زراعی کردن و توسعه گیاهان دارویی قبل از برداشت یک راه‌حل مناسب برای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است، اگر دام زودتر از موعد مقرر و قبل از موعد بذردهی گیاهان دارویی وارد منطقه شود به گیاه آسیب وارد می‌کند و دیگر زادآوری نمی‌کند، هرساله تعدادی از گیاهان دارویی رو به انقراض می‌روند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.