معاون اقتصادی اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: از کل قرارداد‌های خرید و فروش اجناس حق بیمه اخذ می‌شود این در حالی است که بخش خدمات باید در این موضوع، جدا دیده شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ملیحه نوروزبیگی معاون اقتصادی اتاق تعاون خراسان رضوی در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی و در تشریح موانع کسب و کار حوزه تعاون استان گفت: ماده ۹ قانون سیاست‎‌های کلی اصل ۴۴ درباره بیمه‌ها اجرایی نمی‌شود.

او افزود: ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی نیز که در خصوص حق بیمه قراردادهاست، همین وضع را دارد؛ به طوری که از کل قرارداد‌های خرید و فروش اجناس حق بیمه اخذ می‌شود، این در حالی است که بخش خدمات باید در این موضوع، جدا دیده شود.

معاون اقتصادی اتاق تعاون خراسان رضوی ادامه داد: استفاده از بیمه اجتماعی کشاورزی برای واحد‌های کشاورزی هم موضوع دیگر مدنظر ماست؛ اینکه تکالیف تامین اجتماعی از کارگاه‌های حوزه کشاورزی برداشته شود. همچنین، اعضای هیات مدیره کارگاه‌ها دارای شخصیتی حقیقی هستند که حقوق دریافت می‌کنند و می‌توانند بیمه شوند و اسامی آن‌ها باید در لیست بیمه ثبت شود؛ اما این اتفاق نمی‌افتد.

نوروزبیگی بیان کرد: درباره بیمه مدیران در اتحادیه تعاونی‌ها هم پیشنهاد می‌شود اعضای هیات مدیره اتحادیه‌هایی که تعاونی‌های عضو آن‌ها شامل معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا سقف ۵ نفر هستند، بتوانند از این معافیت در اتحادیه‌ها برای بیمه شدن پرسنل و اعضای هیات مدیره شاغل استفاده کنند.


مشکلات مالیاتی تعاونی‌ها

او درباره مشکلات مالیاتی تعاونی‌ها تصریح کرد: یکی از نکاتی که تعاونی‌ها در اداره دارایی با آن برخورد کرده اند، بحث تعاونی‌های متعارف است. تعاونی متعارف آن گروه از تعاونی‌هایی است که در اداره کار ثبت می‌شود؛ اما اداره کل دارایی اعلام می‌کند که برای متعارف بودن تعاونی، مدارک باید ارائه گردد؛ در غیر این صورت تعاونی‌ها به عنوان متعارف شناسایی نمی‌شوند.

معاون اقتصادی اتاق تعاون خراسان رضوی درباره عدم اجرای ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم در مورد تعاونی‌های کشاورزی نیز تاکید کرد: برخی از ممیزان اعلام می‌کنند عنوان روستایی حتما در عبارت تعاونی استفاده شود تا از معافیت استفاده گردد؛ حال آنکه ماده ۸۱ این قانون، تمامی فعالیتهای کشاورزی را معاف از مالیات کرده است.

یاسر فیضی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خراسان رضوی نیز گفت: در زمینه فعالیت‌های کشاورزی مشکل بسیاری وجود دارد؛ به طور مثال، در حوزه اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان، چون نام این اتحادیه در ماده ۱۳۳ نیامده است، مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود.

او افزود: یکی از تاثیرات عدم ایفای تعهدات ارزی این است که آن صادرات را مشمول مالیات می‌کنند؛ اما در مجموعه تعاونی‌های مرزنشینان صادرات امری الزامی است و قانون گذار الزام کرده که این کار انجام شود و تعاونی‌ها بتوانند از معافیت‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که از زمان تحریم ها، چون امتیازات ترجیحی به کالا‌های مرزنشینان تعلق نگرفته، آن‌ها موفق به دریافت این معافیت نشده اند. بابت این مالیات هم اکنون پرونده‌های زیادی از اتحادیه ما در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، گشوده است.

معافیت حق بیمه تعاونیها مشروط به تأمین اعتبار از سوی دولت است

در ادامه حسین عاکفی رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: در بحث اعمال معافیت حق بیمه برای اعضای تعاونی، اگر دولت بودجه و اعتبار آن را تامین کند، مشکلی برای اجرای این قانون نداریم. در واقع، این بحث به تامین اعتبار موکول شده و تاکنون دولت تقبل هزینه‌ای در این زمینه نداشته است. از طرفی، دولت در حال برداشتن معافیت برخی کارگاه‌ها و کم کردن بار مالی خود در مباحث بیمه‌ای است. در سایر معافیت‌های بیمه‌ای نیز تامین اجتماعی هزینه‌ای انجام نمی‌دهد و دولت در حال پرداخت معافیت‌ها می‌باشد.

او افزود: در بحث قرارداد‌های خرید و فروش نیز، قرارداد‌های زیادی وجود دارد که در بحث حمل و توزیع نهاده ها، سم، کود و... است؛ در برخی از این موارد اصل کار، حمل و توزیع است و رقم قابل توجهی از ناخالص کارکرد این قرارداد‌ها را موضوع حمل و توزیع تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در قانون اعلام شده قرارداد‌های صرفا خرید و فروش که نیاز به کار اضافه نداشته باشد یا ارزش افزوده‌ای ایجاد نکند، مشمول حق بیمه نیست.

رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: در بحث کشاورزی نیز برای یک محصول نمی‌توان دو معافیت را در مراحل کاشت، داشت.


انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.