بسیج همه امکانات برای تأمین نهاده‌های دامی

استاندار خراسان جنوبی بر بسیج همه امکانات برای تأمین نهاده‌های دامی استان تأکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ملانوری استاندار در جلسه بررسی وضعیت نهاده‌های دامی استان گفت: با توجه به خشکسالی‌های امسال که در بدترین وضعیت طی ۵۰ سال گذشته می‌باشد و در طول سال‌های گذشته بی سابقه بوده، نیاز است در بحث مدیریت شرایط در زمینه‌های مرتبط با اب، خاک، مرتع، کشاورزی و دامداری جلسات کارشناسی متعددی برگزار شود.

او  با تأکید بر این که برای کنترل شرایط و رفع نیاز دامداران استان باید دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار دهیم، افزود: برنامه کوتاه مدت برای مدیریت وضعیت فعلی است و در برنامه بلند مدت برای تضمین آینده کشاوری و دامداری استان برنامه ریزی می‌کنیم.

استاندار با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام شناسایی شده، علاوه بر دام‌هایی که پلاک کوبی نشده اند در استان گفت: بخش عمده‌ای از آن‌ها در مناطق با مراتع فقیر وجود دارند.

او اظهار کرد: آمار افراد شاغل در بخش‌های کشاورزی و دامپروری در شهرستان‌های مرزی استان هم بسیار قابل توجه است.

ملانوری به تأثیر پذیری این مشاغل از بیماری کرونا هم اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته و احتمال ورود ویروس هندی از مرز‌های شرقی، قطعاً اگر شرایط مدیریت نشود، وضعیت سخت تری خواهیم داشت.

استاندار با تأکید بر این که در حال حاضر چاره‌ای جز تأمین نهاده دامی به هر شکل ممکن نداریم، تصریح کرد: در قالب برنامه کوتاه مدت، بخشی از مشکل باید به شکل خروج دام برای فروش یا تعلیف حل و فصل شود که البته فروش دام باید متناسب با برنامه‌های تنظیم بازار استان باشد تا سبب کاهش عرضه گوشت در بازار نشود.

او ادامه داد: تمام دستگاه‌های دولتی، نظامی و امنیتی باید تمامی استعداد‌ها و ظرفیت حمل و نقل در اختیار خود را در اختیار این موضوع قرار دهند تا با مدیریت جهاد کشاورزی و بسیج برای انتقال نهاده‌های خریداری شده اعزام شوند.

استاندار با بیان اینکه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های روستایی و عشایری هم باید برای تأمین نهاده‌های دامی و دیگر نیاز‌های دامداران و کشاورزان برنامه ریزی کنند گفت:ذخیره سازی نیاز‌های دامداران و کشاورزان برای استفاده در شرایط بحرانی مهمترین اقدام تعاونی هاست.

ملانوری از اختصاص ۲۵۸ میلیارد تومان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و افزود: این مبلغ در قالب تسهیلات روستایی عشایری به دامداری و کشاورزی استان اختصاص می‌دهیم تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

او به تغییر شیوه‌های سنتی در کشاورزی و دامداری هم اشاره کرد و گفت: دامدار ما باید بداند که جایگزینی بز سانن و مورسیاه به جای دام‌های سنتی، بسیار مقرون به صرفه‌تر است و ۲۰ گوسفند از این نوع به اندازه ۵۰۰ رأس دام، آورده دارد.

استاندار از جهادکشاورزی خواست اصلاح نژاد دام را در دستور کار ویژه خود قرار دهد و گفت:برای توسعه کشت هیدروپونیک نیز تسهیلات ویژه‌ای با کارمزد ۴ درصد برای مناطق مرزی و با کارمزد ۶ درصد برای مناطق غیر مرزی درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.