خانه‌های خلاق، راهی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: گسترش مفهوم زیست بوم نو آوری و خانه‌های خلاق راهی برای عبور از اقتصاد نفتی و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است.

اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به صنایع خلاق در کشور اظهار کرد: زیست بوم نوآوری ادبیات جدیدی بود که از سال ۹۳ و ۹۴ با هدف رونق به بخش فضای نوآوری در کشور گسترش یافت که بعد از تحقق این هدف اول، درمسیر توجه به صنایع خلاق قرار گرفت که در این حوزه هم به موفقیت‌های بسیار زیادی دست یافته است.

او افزود: در این جا منظور از صنایع خلاق صرفا حوزه‌هایی نیستند که با فناوری‌های پیشرفته و هایتک عجین شده باشند بلکه حوزه‌هایی نوآورانه، کارآفرینانه و اشتغال زا هستند که از ظرفیت بسیار خوب و بالقوه نیروی انسانی کشور حداکثر بهره را برای رسیدن به اهداف خود می‌برند.

قادری فر بیان کرد: حوزه‌های تحت پوشش صنایع خلاق در دنیا شامل فناوری‌های نرم و هویت ساز، صنایع گردشگری، صنایع معماری مرمت آثار باستانی، فیلم در صنعت سینما، نقاشی و هنر هستند که با تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه حمایت از صنایع خلاق در معاونت علمی کار شروع به کار کرده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی گفت: شتابدهنده‌های صنایع خلاق، محل بسیار مناسبی برای رونق بخشیدن به حوزه اقتصادی، گردشگری و میراث فرهنگی خواهند بود؛ برای مثال برای شناخته‌تر شدن میراث فرهنگی‌مان به تمام دنیا، شتابدهنده‌های صنایع خلاق با ایجاد یک فضای اقتصادی مناسب به پیشبرد این هدف کمک خواهند کرد.

او افزود: به همین دلیل با شکل‌گیری و ایجاد خانه‌های خلاق در مراکز نوآوری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی شاهد رشد و شکوفایی بیشتر آن‌ها هستیم. حمایت معاونت علم و فناوری از خانه‌های خلاق سبب شده است تا در سال‌های اخیر دانشجویان بسیار زیادی برای کار در حوزه‌های هنر موسیقی سینما و تئاتر و مد لباس که از موضوعات بسیار مهم در بخش صنایع خلاق است، مشغول به کار شوند و با تبدیل ایده‌هایشان در خانه‌های خلاق به کسب و کار‌های نوآورانه، رونق ببخشند.

او در خصوص اهمیت گسترش مفهوم زیست بوم نوآوری در هر کشوری تصریح کرد: یکی از راه‌های تقویت جریان نوآوری در هر زمینه‌ای توسعه مفهوم زیست بوم نوآوری، پلتفرم شرکت‌های دانش بنیان و شتابدهنده‌های تخصصی است که درحوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز با عنوان صنایع خلاق، شناخته می‌شوند که با هدف حمایت از استعداد‌های برترجوانان و صاحبان ایده در بخش‌های مختلف شکل گرفته است.

قادری فر بیان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از افراد بر این باور بوده اند که برای داشتن یک اقتصاد دانش بنیان باید به فناوری‌های پیشرفته و هایتک دست پیدا کرد، اما امروزه تنها با گسترش طیف وسیعی از فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که الزاماً با فناوری‌های پیشرفته و هایتک عجین نبوده، اما به شدت اشتغال زا و ارزش آفرین برای اقتصاد کشورهستند، زمینه‌ بسیار خوبی را برای قرار گرفتن در مسیر اقتصاد دانش بنیان فراهم کرده اند.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی در نهایت تصریح کرد: معاونت علم و فناوری با ایجاد مراکز نوآوری خانه‌های خلاق و همچنین ایجاد کارخانه‌های نوآوری که محلی برای توسعه کسب و کار هستند، سعی در حمایت از جوانان نخبه و کارآفرین کشور دارد تا از این طریق به اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ نوآوری در کشور سرعت بیشتری ببخشد و همچنین به کمک نخبگان و جوانان کارآفرین میتوان از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانایی محور و دانش بنیان که تنها از مسیر نوآوری و فناوری میسر خواهد شد، رسید.


بیشتر بخوانید


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار