کاهش محسوس بارندگی در بوشهر/ آبفا: صرفه‌جویی کنید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی بارش‌ها، از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: امسال با توجه به کاهش محسوس بارش‏‌ها در اقصی نقاط کشور از جمله این استان و همزمانی آن با شیوع کرونا نیاز است که مردم استان، مدیریت مصرف آب را  رعایت کنند.

او افزود: در نیمه نخست سال آبی کنونی تنها ۱۹۵ میلیمتر بارش در استان بوشهر ثبت شد که این میزان نسبت به میانگین بارش سال قبل ۳۸ درصد و بلند مدت ۱۱ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: در این شرایط با توجه به اینکه مناطق جنوبی استان، اتکای بیشتری به منابع آب زیرزمینی دارند، به طور طبیعی کم بارشی امسال بیشتر این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حمزه پور همچنین اشاره کرد: کاهش محسوس بارش‌‏ها در چند سال اخیر باعث شده تا اکنون ۲۶ دشت استان بوشهر در شرایط بحرانی، ممنوعه و غیر قابل بهره‌برداری قرار گیرد.

او در همین حال ایجاد آب شیرین‌کن‏‌ را در اولویت برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر عنوان کرد تا افزون بر کاهش وابستگی استان  به به منابع آب استان‌های همسایه، پایداری آب شبکه نیز بیش از پیش تقویت شود.


بیشتر بخوانید


به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، قبل از سال ۹۷ تنها دو آب‌شیرین‌کن در کنگان و بوشهر هر کدام با ظرفیت ۱۰ هزارمترمکعب در استان فعال بود اما از سال ۹۷ به بعد چهار طرح آب شیرین کن با ظرفیت ۱۸ هزار و ۱۰۰ مترمکعب در استان بهره‎برداری شده است.

۸ آب‌شیرین کن در حال ساخت است

حمزه پور این چهار طرح را، افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن بوشهر به میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰، کنگان به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب، راه‌اندازی آب شیرین‎کن سعدآباد به گنجایش ۲ هزار و ۵۰۰ و لاور شرقی به میزان ۶۰۰ مترمکعب عنوان کرد.

او ادامه داد: همچنین هشت آب شیرین کن در حال احداث و دو آب‌شیرین‌کن هم درحال مناقصه هستند با مجموع ظرفیت تولید ۱۱۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: طرح‌های آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار و ۱۷ هزار متر مکعب بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعب سیراف - جم امسال وارد مدار تولید خواهند شد.

او در همین حال هدررفت آب را یکی از مشکلات استان دانست و گفت: برای کمک به پایداری تامین آب آشامیدنی مردم استان، علاوه بر تمرکز بر روی ساخت آب‌شیرین‌کن‎ها کاهش هدررفت آب در شبکه نیز در اولویت قرار گرفته است زیرا سالانه میزان قابل توجهی از آب شبکه‏‌های انتقال و توزیع آب استان بوشهر به دلیل فرسودگی شبکه هدر می‌رود.

سرانه مصرف آب در بوشهر بیش از استاندارد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: بر اساس استاندارد‌های تعیین شده سرانه مصرف آب در استان ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر باید باشد، ولی اکنون این سرانه تا ۳۵۰ لیتر افزایش یافته است.

حمزه‎پور افزود: این آمار نشان می‏ دهد در کنار اقدام‏‌های صورت گرفته باید مشترکان نیز باید در مصرف بهینه آب همکاری کنند تا بتوانیم تابستان را با موفقیت سپری کنیم.

او انشعاب‌های آب غیرمجاز، مصرف آب آشامیدنی در بخش کشاورزی و دامپروری و خانه باغ‌ها را از چالش‏‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برای تامین آب آشامیدنی پایدار اعلام کرد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.