به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی دیدار رئیس مجلس با معلمان برگزیده کشوری گفت: جایگاه معلم مهمتر از پول است؛ زیرا وقتی جایگاه معلم تعریف شود مشکل حقوقی حل خواهد شد و به همین دلیل اگر سند تحول بنیادین اجرا شود، معلم در قله مینشیند.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکنون به معنای واقعی اجرا نشده است که یکی از اسناد پایین دستی آن نظام رتبه بندی معلمان به شمار میرود.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: لایحه نظام رتبه بندی معلمان که از سوی دولت ارائه شده است با سند تحول بنیادین مطابقت ندارد و حداقلها را هم رعایت نمیکند و تحولی برای معلمان ایجاد نخواهد کرد. اگر هم مجلس خواهد بود به طور کل آن را دگرگون کند، با ایراد شورای نگهبان مواجه میشود.
حاجی بابایی افزود: هر دولت و هر مجلسی که بر سر کار میآید باید نظام رتبه بندی را مصوب کنند که با قانون مدیریت خدمات کشوری متفاوت باشد و نگاه علمی به جای نگاه اداری به معلم اتفاق بیفتد.
این نماینده تصریح کرد: اگرچه در قانون تلاش کردهایم درصدی حقوق معلمان اضافه کنیم، اما به مرور زمان و با کاهش قدرت وزارتخانهها، معلمان در میزان حقوق به رتبههای پایینتر رفته اند. در نتیجه تعریف معلم باید مشخص شود.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش از اعتبارات و پول و همچنین از تعداد معلم رنج میبرد. اگر بخواهیم آموزش و پرورش مطابق با سند تحول داشته باشیم، در حال حاضر ۳۰۰ هزار معلم کمبود داریم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش کشور گفت: آموزش و پرورش معمولاً اولویت اول دولتها نبوده است. اگرچه، زحمتهای کشیده شده و هرکدام از دولتها به نوعی تلاش کردند. همچنین در انقلاب اسلامی هم انصافاً تلاشهایی در زمینه آموزش و پرورش صورت گرفته است و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست؛ جایی که تنها ۲۵ درصد دانش آموزان دختر میتوانستند درس بخوانند.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: رهبر انقلاب در سیاستهای کلی، آموزش و پرورش را مهمترین نهاد اجتماعی دانستند؛ یعنی مهمترین نهاد فرهنگی جامعه است و مولد سرمایه اجتماعی به شمار میرود. این مسئله از پیش دبستانی تا دبیرستان امری حاکمیتی است.
حاجی بابایی افزود: رهبری فرمودند دو چیز را در مورد معلم حساب نکنید؛ یکی تعداد و دیگری پول. این فرهنگ اسلامی ماست.
وی اظهار کرد: طرز تفکری که به فروش مدرسه بیندیشد، با تفکر مقام معظم رهبری هماهنگی ندارد. یک بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث خصوصیسازی مدارس مطرح شد و بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت میکردم. این مسئله رد شد. البته پیشنهاد کردند که مدارس را شوراها اداره کنند و در نهایت با اختلاف یک نفر، رأی آورد. اما پس از ابلاغ سیاستهای کلی از سوی مقام معظم رهبری این کلمه را پاک کردند.
این نماینده یادآور شد: باید همکاریهایی با صندوق توسعه ملی صورت بگیرد که پول نفت برای تولید برود و البته، بهترین تولید کشور هم آموزش و پرورش است.
حاجی بابایی اظهار کرد: امروز افتخار میکنیم که در دورههایی برای یک دانش آموز یک معلم داریم و تعداد دانش آموزان، معلمان و مدارس ما با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.
انتهای پیام/