حاجی بابایی:

جایگاه معلم از پول مهم‌تر است/ آموزش و پرورش اولویت اول دولت‌ها نبوده است

رئیس کمیسیون برنامه بودجه گفت: جایگاه معلم مهمتر از پول است؛ زیرا وقتی جایگاه معلم تعریف شود مشکل حقوقی حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی دیدار رئیس مجلس با معلمان برگزیده کشوری گفت: جایگاه معلم مهمتر از پول است؛ زیرا وقتی جایگاه معلم تعریف شود مشکل حقوقی حل خواهد شد و به همین دلیل اگر سند تحول بنیادین اجرا شود، معلم در قله می‌نشیند.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکنون به معنای واقعی اجرا نشده است که یکی از اسناد پایین دستی آن نظام رتبه بندی معلمان به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: لایحه نظام رتبه بندی معلمان که از سوی دولت ارائه شده است با سند تحول بنیادین مطابقت ندارد و حداقل‌ها را هم رعایت نمی‌کند و تحولی برای معلمان ایجاد نخواهد کرد. اگر هم مجلس خواهد بود به طور کل آن را دگرگون کند، با ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شود.

حاجی بابایی افزود: هر دولت و هر مجلسی که بر سر کار می‌آید باید نظام رتبه بندی را مصوب کنند که با قانون مدیریت خدمات کشوری متفاوت باشد و نگاه علمی به جای نگاه اداری به معلم اتفاق بیفتد.

این نماینده تصریح کرد: اگرچه در قانون تلاش کرده‌ایم درصدی حقوق معلمان اضافه کنیم، اما به مرور زمان و با کاهش قدرت وزارتخانه‌ها، معلمان در میزان حقوق به رتبه‌های پایین‌تر رفته اند. در نتیجه تعریف معلم باید مشخص شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش از اعتبارات و پول و همچنین از تعداد معلم رنج می‌برد. اگر بخواهیم آموزش و پرورش مطابق با سند تحول داشته باشیم، در حال حاضر ۳۰۰ هزار معلم کمبود داریم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش کشور گفت: آموزش و پرورش معمولاً اولویت اول دولت‌ها نبوده است. اگرچه، زحمت‌های کشیده شده و هرکدام از دولت‌ها به نوعی تلاش کردند. همچنین در انقلاب اسلامی هم انصافاً تلاش‌هایی در زمینه آموزش و پرورش صورت گرفته است و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست؛ جایی که تنها ۲۵ درصد دانش آموزان دختر می‌توانستند درس بخوانند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: رهبر انقلاب در سیاست‌های کلی، آموزش و پرورش را مهمترین نهاد اجتماعی دانستند؛ یعنی مهمترین نهاد فرهنگی جامعه است و مولد سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود. این مسئله از پیش دبستانی تا دبیرستان امری حاکمیتی است.

حاجی بابایی افزود: رهبری فرمودند دو چیز را در مورد معلم حساب نکنید؛ یکی تعداد و دیگری پول. این فرهنگ اسلامی ماست.

وی اظهار کرد: طرز تفکری که به فروش مدرسه بیندیشد، با تفکر مقام معظم رهبری هماهنگی ندارد. یک بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث خصوصی‌سازی مدارس مطرح شد و بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت می‌کردم. این مسئله رد شد. البته پیشنهاد کردند که مدارس را شورا‌ها اداره کنند و در نهایت با اختلاف یک نفر، رأی آورد. اما پس از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری این کلمه را پاک کردند.

این نماینده یادآور شد: باید همکاری‌هایی با صندوق توسعه ملی صورت بگیرد که پول نفت برای تولید برود و البته، بهترین تولید کشور هم آموزش و پرورش است.

حاجی بابایی اظهار کرد: امروز افتخار می‌کنیم که در دوره‌هایی برای یک دانش آموز یک معلم داریم و تعداد دانش آموزان، معلمان و مدارس ما با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
جایگاهشون اینه که تو اولویت واکسن باشن
آخرین اخبار