مدیر کل ثبت احوال استان قزوین گفت: در حال حاضر برای بیش از ۹۷۷ هزار نفر در استان کارت ملی هوشمند صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، وفایی مدیر کل ثبت احوال استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: در حال حاضر برای بیش از ۹۷۷ هزار نفر در استان کارت ملی هوشمند صادر شده است و ۷۷۰ هزار نفر نیز کارت دریافت کرده اند و مشخصات افراد دریافت کننده در سامانه ثبت احوال ثبت شده است.

وفایی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار کارت ملی هوشمند در دفاتر پست باقیمانده و تعدادی کارت هوشمند نیز در حال صدور است و مردم هیچ نگرانی برای دریافت کارت هوشمند ملی نداشته باشند.

وی افزود: مردم زمانی که برای دریافت کارت هوشمند اقدام می‌کنند، اطلاعات هویتی آن‌ها در ثبت احوال ثبت می‌شود و در صورت صادر نشدن کارت، با داشتن کد پیگیری می‌توانند از خدمات دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان قزوین، در حال حاضر روند تهیه کارت ملی خام از سوی پیمانکاران تسریع شده و صدور کارت هوشمند ملی ادامه دارد، ولی به خاطر ارائه اطلاعات غلط یا تغییر آدرس و شماره تلفن متقاضیان، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار کارت ملی هوشمند در دفاتر پست و پیشخوان معطل مانده است.

وی افزود: متقاضیان اگر شماره همراهشان تغییر کرده است، تغییر شماره را به ثبت احوال اطلاع دهند تا سریعاً کارت هوشمند ملی شان را دریافت کنند.

وفایی گفت: قریب به ۶۰ هزار نفر از مردم واجد شرایط بالای ۱۵ سال، نیازمند کارت هوشمند ملی هستند و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، می‌توانند مراحل صدور کارت ملی هوشمند را طی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در حین صدور کارت ملی هوشمند، عکس متقاضی به صورت زنده دریافت می‌شود، از متقاضیان خواهشمندیم با آمادگی کامل حضور پیدا کنند.

وفایی تصریح کرد: طبق نوبت، کارت هوشمند ملی صادر می‌شود و آن دسته از افرادی که کارت آن‌ها صادر نشده است نیازی به حضور در دفاتر پست و یا پیشخوان برای دریافت کارت ندارند و از طریق پیامک، زمان تحویل کارت هوشمند ملی به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین گفت: وظیفه سازمان ثبت احوال ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور است که این پایگاه ایجاد شده است و بر اساس پروتکل‌های اجرایی میان دستگاه‌های اجرایی، این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و در صورت فراهم شدن این زیرساخت ها، دیگر نیازی به گرفتن کپی از مدارک و استفاده بیش از حد از کاغذ نیست.

وی افزود: همه اطلاعات هویتی افراد در تراشه پشت کارت ملی هوشمند قرار دارد، ولی نیازی نیست هر دستگاهی به اطلاعات هویتی افراد دست پیدا کنند.

به گفته وفایی، ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سال جاری، حذف کپی مدارک هویتی افراد است و در استان قزوین نیز این طرح به خوبی در حال پیاده سازی و اجراست.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین  با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های استفاده از کارت ملی هوشمند در تمامی دستگاه‌های اجرایی راه اندازی نشده است، تأکید کرد: در حال حاضر در برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله ثبت اسناد، بانک ها، گذرنامه و نیروی انتظامی و دفاتر ازدواج و طلاق، از طریق کارت ملی می‌توانند مراحل تأیید و تصدیق هویت افراد را انجام و اسناد رسمی مورد نیاز را صادر کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین سرشماری، در سال ۹۹ حدود ۷.۸ درصد کاهش ولادت و حدود ۳۸ درصد افزایش وفات ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین خاطرنشان کرد: این سازمان مطابق قانون، اطلاعات ولادت و وفات افراد را به موقع ثبت می‌کند و ارائه اطلاعات به روز، نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... بر عهده دارد.

وی افزود: از سال ۸۰ تا ۹۹ ولادت در کشور و هم در استان قزوین مسیر صعودی داشته است، اما از سال ۹۶ این آمار تا سال ۹۸ افزایش پیدا کرده، ولی در سال ۹۹ کاهش داشته است.

به گفته مدیر کل ثبت احوال استان قزوین، در سال گذشته از میان ۱۴۷۶۹ واقعه ثبت شده در استان قزوین، ۸۶۷۵ مورد وفات بوده است.

وی افزود: جمعیت استان قزوین در حال حاضر یک میلیون و ۳۱۷ هزار نفر است.

وفایی گفت: تحولات جمعیتی در استان قزوین خوب نیست و این استان از حیث پیری جمعیت در رده متوسط قرار دارد و جمعیت استان رو به پیری، پیش می‌رود و باید از جمعیت فعال برای دوران پیری استفاده کنیم.

وی افزود: آمار وفات، سالانه به طور طبیعی افزایش می‌یابد و در کل استان قزوین در سال ۹۹ ازدواج بیش از ۸ درصد رشد و طلاق نیز یک درصد کاهش داشته است.

سرپرست اداره کل ثبت احوال استان قزوین گفت: حدود ۱۱ خدمت در شورای عالی ثبت احوال احصاء شده است و دفاتر پیشخوان بر اساس توانمندی و زیرساخت‌های موجودشان، به درجه یک، دو و سه تقسیم شده اند تا مردم بتوانند خدمات بهتر و سریع تری را دریافت کنند.

وی افزود: مردم در صورت نارضایتی از دفاتر خدمات پیشخوان می‌توانند اعتراضات خود را به سرشماره ۲۰۰۰۷۷۰۱ ارسال کنند.

وفایی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روز پیش اولین شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی در استان صادر شده است، خاطرنشان کرد: تا به امروز حدود ۷ شناسنامه دیگر نیز صادر شده است و با توجه به اینکه متولی رسیدگی به این کار، اداره کل اتباع خارجی استانداری قزوین است، پس از تشکیل پرونده و دریافت استعلام‌ها از طریق استانداری، فرایند صدور شناسنامه در ثبت احوال آغاز می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین با بیان اینکه ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۹۵۰ سند هویتی در ثبت احوال استان قزوین وجود دارد گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۵۱ سند ولادت و ۴۸۴ هزار و ۶۹۹ سند وفات در استان قزوین، شامل همه اطلاعات سببی و نسبی افراد به صورت فیزیکی و الکترونیک نگهداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار