به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مجید یزدانپناه امروز (۱۲ اردیبهشت) در نشست خبری گرامیداشت هفته معلم با تشریح جزییات برگزاری امتحانات پایان سال دانشآموزان استان، اظهار کرد: بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش، با مجوز ستاد ملی کرونا تا این لحظه قرار است امتحانات پایههای نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شود که بر اساس برنامه امتحانات دانشآموزان از ۲۷ اردیبهشت آغاز و تا ۲۴ خرداد ادامه خواهد داشت. البته احتمال تغییر این زمان با توجه به اعلام وزیر آموزش و پرورش در صورت صلاحدید ستاد ملی کرونا تا بهتر شدن وضعیت کرونایی کشور وجود دارد.
او با اشاره به آمادگی کامل استان برای برگزاری امتحانات حضوری دانشآموزان پایههای نهم و دوازدهم در استان، گفت: به خانوادهها این قول را میدهیم که امتحانات حضوری دانشآموزان با رعایت کامل فاصله گذاری فیزیکی و دستورهای بهداشتی برگزار شود تا هیچ خطری سلامت دانشآموزان را تهدید نکند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به افزایش دو برابری تعداد حوزههای امتحانی برای دانشآموزان پایه دوازدهم به منظور رعایت کامل دستورهای بهداشتی گفت: در حالی که در سال قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد حوزههای امتحانی برای دانشآموزان پایه دوازدهم استان ۱۳۷ حوزه برای ۲۰ هزار دانشآموز بود، سال گذشته و امسال این حوزهها به ۱۹۴ حوزه امتحانی برای قریب ۱۹ هزار دانش آموز رسیده است. این آمادگی برای دو برابر کردن حوزههای امتحانی دانشآموزان کلاس نهمی هم در استان وجود دارد.
یزدان پناه گفت: امسال نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان پایه نهم به عهده استان است، لذا تصمیم بر این شده که سئوالات چهار درس دانشآموزان این مقطع به شکل استانی و مابقی به شکل منطقهای طرح شوند.
او ادامه داد: دروس عملی هنرجویان هنرستانها هم با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و با حضور محدود دانش آموزان به شکل حضوری برگزار خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس با اشاره به توصیفی بودن ارزشیابی دانشآموزان مقطع ابتدایی گفت: با توجه به اینکه ارزشیابی این دانشآموزان توصیفی است، لذا نگرانی زیادی برای ارزشیابی پایان سال این دانش آموزان وجود ندارد و معلمها بر اساس فعالیتهای دانشآموزان در طول سال و آزمونهایی که از آنها گرفته اند نتایج ارزشیابی پایان سال دانشآموزان را اعلام خواهند کرد.
او اضافه کرد: بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش امتحانات پایان سال دانشآموزان کلاسهای هفتم، هشتم، دهم و یازدهم از طریق شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) برگزار خواهد شد که تصمیم گیری در مورد نحوه برگزاری امتحانات این دانشآموزان به عهده معلمها است.
یزدانپناه با بیان اینکه آموزش و پرورش به هیچ عنوان حق ثبت نام و یا پیش ثبت نام دانش آموزان را تا پایان سال تحصیلی جاری ندارد، گفت: تا زمانی که دانشآموزان ارزشیابی پایان سال نشده اند امکان ثبت نام و پیش ثبت نام آنها در مدارس وجود ندارد، لذا از والدین میخواهیم همکاری کرده و اصرار به ثبت نام زودهنگام دانشآموزان در مدارس نداشته باشند.
یزدانپناه سپس با اشاره به آمادگی مدارس استان برای ثبت نام الکترونیکی دانشآموزان برای سال تحصیلی جدید، گفت: در کنار ثبت نام غیرحضوری، امکان ثبت نام حضوری هم فراهم خواهد بود، هرچند از خانوادهها تقاضا داریم تا حد امکان برای ثبت نام فرزندانش در مدارس مراجعه حضوری نداشته باشند.
او ا بیان اینکه بار ثبت نام دانشآموزان روی پایههای اول ابتدایی، هفتم و دهم است، ادامه داد: دانشآموزان میان پایه تنها در صورت تغییر مدرسه نیاز به ثبت نام برای سال تحصیلی جدید دارند.
او در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین میزان افت تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا، اظهار کرد: تنها یک راه برای مشخص شدن میزان افت تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا وجود دارد و آن هم ارزشیابی امتحانات پایان سال است که هنوز انجام نگرفته است.
او در ادامه اشارهای هم به حضور ۹۷ درصدی دانش آموزان استان در شبکه آموزش دانشآموزان (شاد) داشت و گفت: تنها سه درصد دانشآموزان استان به شاد متصل نیستند که تعدادی از آنها به دلیل نبود زیرساختهای لازم برای اتصال به اینترنت از آموزش مجازی محروم شده اند و البته بخشی هم به دلیل عدم دسترسی به تلفن همراه هوشمند یا تبلت در شاد حضور ندارند که آموزش این دست از دانشآموزان از طریق تلویزیون و درسنامهها پیگری میشود، ضمن اینکه در مواردی به ویژه در مدارس مناطق روستایی و عشایری آموزشها با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری انجام شده است.
او با بیان اینکه ابتدای سال تحصیلی حدود ۳۰ هزار دانش آموز استان به تلفن همراه هوشمند و تبلت دسترسی نداشتند، گفت: با اقداماتی که از سوی نهادهای حمایتی، خیرین و معلمین خیر صورت گرفته حدود سه هزار نفر از این افراد صاحب تلفن همراه هوشمند و یا تبلت شده اند و هم اکنون حدود ۲۷ هزار دانش آموز به دلیل مشکلات اقتصادی تلفن همراه هوشمند و یا تبلت ندارند.
او اشارهای هم به نقش مهم و اثرگذار معلمها در پیگیری روند آموزشی دانش آموزان در دوران کرونا داشت و گفت: در پاسخ به اظهارات عدهای که اعتقاد دارند معلمها در دوران کرونا تعطیل هستند میگویم هم اکنون ۹۰ درصد معلمها حاضرند به دوران قبل از شیوع کرونا و آموزش حضوری برگردند، چون خیلی بیشتر از وقتی که برای آموزش حضوری میگذاشتند به آموزش مجازی اختصاص داده اند و کارشان سختتر شده است.
یزدان پناه در ادامه در پاسخ به این سوال که سال تحصیلی آینده چگونه آغاز خواهد شد، گفت: برای اظهار نظر در این مورد خیلی زود است و باید ببینیم حال و هوای کرونا در کشور و استان در آن زمان چگونه است و تصمیمات ستاد کرونا در این خصوص چه خواهد بود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش کشور و استان، گفت: اگرچه تلاش میشود تا کمبودها از طریق اضافه کار جبران شود، اما در شرایط ایده آل باید بدون اضافه کاری معلمها کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم که البته هم اکنون در هیچ جای کشور چنین شرایطی وجود ندارد.
انتهای پیام/ز