مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: این اداره برای مرمت مشارکتی بنای قدیمی کارخانه آرد ماشین چیان قزوین با سرمایه گذاری مشارکتی میراث فرهنگی و مالکان آمادگی دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۱۳۱۱ شمسی، اولین کارخانه آرد قزوین به همت «حاج صادق ماشین چیان» در یک بنای سه طبقه که روزگاری جزو بنا‌های بسیار معظم و باشکوه قزوین به شمار می‌آمد، راه اندازی شد.

دشت قزوین دارای گندم‌زار‌های وسیعی بود و حضور کارخانه «آرد ماشینچیان» با استفاده از ماشین‌آلات وارداتی از آلمان سبب بالا بردن توان صنعتی شهر و جذب نیرو‌های کار و نقشی موثر در زندگی مردم داشت.

تولید این کارخانه بعد از دهه ۳۰ شمسی رفته رفته کاهش پیدا کرد و بدلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی که در کشور بوجود آمده بود، کارخانه از کار بازایستاد.

این بنای تاریخی با توجه به ارزش معماری، موقعیت و فضای خاص آن قرار بود در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی به عنوان موزه، مرمت و احیا شود، اما اکنون جولان‌گاه معتادان شده است و نقطه به نقطه این مکان از آهن‌های باقیمانده‌اش گرفته تا تیر‌های چوبیِ سقف‌ها، مورد سرقت کارتن‌خواب‌ها قرار می‌گیرد.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بنای سه طبقه قدیمی کارخانه آرد ماشین چیان قزوین واقع در دروازه رشت ابتدای بلوار اسدآبادی دارای معماری خاص و ارزشمندی بوده و از آثار ثبت شده در فهرست ملی است.

خزائلی اضافه کرد: کارخانه آرد واقع در این مکان یک بنای رها شده بود که شهرداری در گذشته برای حفاظت از آن و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون تجمع معتادان، آن را دیوار کشی کرد.

 

بیشتر بخوانید:

آمادگی میراث فرهنگی قزوین برای مرمت مشارکتی کارخانه قدیمی آرد 


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.