تابستان امسال روی خودش را زودتر نشان داده است و لازم است در بحران کم آبی استفاده درست از کولر و سرویس کردن کولر را یاد بگیریم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال فصل گرما زودتر خود را نشان داده است. از سویی به دلیل بارندگی‌های اندک در فصل زمستان، شاهد کم‌آبی و بحران آب هستیم. برای همین کولر‌های آبی روشن شده‌اند.

کولر‌هایی که‌گاه به دلیل رعایت نکردن برخی موارد به دستگاه اسراف آب تبدیل می‌شوند و از سوی دیگر کار خود را که سرمایش خانه است، نمی‌توانند به درستی انجام دهند.

۱‌ـ ناودان و شیلنگ آب: ناودان‌ها، آب کولر را به‌طور مناسب بر روی پوشال‌ها توزیع می‌کند. اگر بخشی از آن دچار گرفتگی باشد، قسمت‌هایی از پوشال خشک می‌ماند و راندمان کولر پایین می‌آید. آب از طریق چند شیلنگ بر روی ناودان‌ها می‌ریزد. پس بد نیست مسدود نبودن و سلامت آن شیلنگ‌ها را کنترل کنید.

۲‌ـ تعویض پوشال‌ها: هوایی که از کولر به درون خانه می‌آید، پیش از هر چیز از فیلتر پوشال رد می‌شود. اگر این فیلتر مرطوب و تمیز باشد، هوای خنک و سرد وارد خانه می‌شود و اگر پر از رسوب و کثیف باشد، هوای کم، بد بو و گرم وارد خانه می‌شود.

۳‌ـ تراز کردن کولر: اگر کولر به یک سمت کج باشد، ممکن است سطح آب در قسمت پمپ پایین بیاید و سبب خراب شدن پمپ شود یا موجب عمل نکردن شناور شود و آب از کولر سرریز شود.

۴‌ـ تنظیم شناور: شناور همیشه باید به‌گونه‌ای تنظیم باشد که وقتی سطح آب به یک‌بند انگشت پایین‌تر از لبه «شیر سرریز» برسد، آب را قطع کند. محل اتصال شیلنگ آب به شناور هم از قسمت‌هایی است که زیاد نشتی پیدا می‌کند. با کمی نوار تفلون آن را عایق کنید تا خیالتان راحت شود.


بیشتر بخوانید


۵‌ـ کف کولر و شیر سرریز: یکی از اصلی‌ترین علت‌های چکه آب از کولر، پوسیدگی کف کولر یا خراب شدن واشر مربوط به شیر سرریز است. تعویض واشر شیر سرریز کار آسانی است، ولی اگر کف کولر پوسیدگی دارد باید با قیر، رنگ عایق یا ایزوگام آن را پوشاند که کمی سخت است.

۶‌ـ سرویس پمپ و توری: آب برخی محدوده‌ها مانند تهرانسر، املاح زیاد دارد که خیلی زود اطراف پمپ آب و توری مربوط به آن را می‌گیرد. پس ماهانه به آن سر بزنید و رسوب‌های دور آن را بتراشید.

۷‌ـ نصب سایبان: بخش زیادی از رطوبت پوشال‌های کولر بر اثر تابش مستقیم نور خورشید، بیهوده تبخیر می‌شوند، نصب یک سایبان بر روی کولر که از تابش مستقیم نور خورشید به بدنه جلوگیری کند و از هر سو یک‌متر بالای کولر را بپوشاند، موجب می‌شود دمای خانه تا ۵ درجه خنک‌تر شود.

۸‌ـ بررسی تسمه: تسمه کولر با گذشت زمان خشک و از هم می‌پاشد. پاره شدن تسمه کولر ممکن است به سوخت موتور کولر منتهی شود، شل یا سفت بودن تسمه در راندمان کولر تأثیر دارد.

۹‌ـ روغن‌کاری یاتاقان: یاتاقان کولر محفظه‌ای دارد که باید به‌صورت ماهانه آن را پر از روغن کرد. روغن‌کاری یاتاقان و تنظیم بودن تسمه هزینه برق آن را تا ٢٠‌درصد کاهش می‌دهد.

۱۰‌ـ خاک‌گیری پره‌ها: پره فن داخل کولر با گذشت زمان خاک می‌گیرد. این موضوع سبب کم شدن قدرت دمندگی هوا و فشار آمدن به موتور کولر می‌شود.

منبع:همشهری آنلاین

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.