شب قدر فرصتی است که خداوند در اختیار همه بندگانش قرار می‌دهد، اما همه مردم موفق به توبه نمی‌شوند.

حجت الاسلام محمد ابراهیمی پور کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: توبه نعمتی است  که از جانب خداوند تبارک وتعالی به بندگان عطاء شده است در روایتی از امام معصوم (ع) نقل شده که حضرت آدم (ع) عرض کرد: خداوندا، شیطان را به من مسلط ساختى و مثل جریان خون در رگها، پس چیزی برای من قرار ده.

او در ادامه افزود: خداوند فرمود: اى آدم، در قبال این کار این امتیاز را به تو و به فرزندانت دادم که هر کس فکر عمل بد کند به حساب اونوشته نشود، ولى اگر آن عمل بد را انجام داد فقط یک جرم حساب شود، پس اگر کسى نیت به انجام عمل خوب کرد، ولى انجام نداد، یک ثواب براى آن نیت نوشته شود و اگر آن نیت خوب را عمل کرد، ۱۰ ثواب به او  داده مى‏ شود.

حجت الاسلام ابراهیمی پور اظهار داشت: حضرت آدم (ع) عرض کرد: خداوندا، این عنایت را درباره من و فرزندانم زیادتر کن، خداوند فرمود: اگر کسى از فرزندانت گناهى را مرتکب شد و بعد از آن توبه کرد، من آن گناه را مى‏ بخشم، باز هم آن حضرت گفت: خداوندا، بیشتر از این هم عنایت فرما، خداوند فرمود: من مهلت توبه را تا دم مرگ به آن‌ها دادم، حضرت آدم (ع) عرض کرد: خداوندا، لطفت بسیار  و کافى است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه توبه نشانه رحمت و مهربانی خداوند است، اما آیا هر کسی موفق به توبه می‌شود؟ و اینکه آیا آیات و روایاتی که در مورد توبه و بخشش گناهان داریم شامل همه امت‌ها  می‌شوند یا خیر،  توبه مخصوص امت خاصی است؟، تصریح کرد:  آنچه از روایات و آیات برداشت می‌شود آن است که هر کسی موفق به توبه و استغفار نمی‌شود و توبه و استغفار توفیق می‌خواهد.

او بیان داشت: امام سجاد (ع) در دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه می‌فرمایند:  خداوندا در ماه رمضان به ما توفیق توبه عنایت فرما و همچنین در روایتی از وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) نقل شده که خداوند از صاحب خُلق وخوی بد توبه نخواسته (یعنی مادامی که دارای خُلق و خوی بد است موفق به توبه نمی‌شود)، از حضرت سوال شد چگونه است که خداوند از صاحب خُلق بد توبه نمی‌خواهد؟ پیامبر فرمودند:، زیرا هرگاه از گناهی توبه کند در گناه بزرگ تری می‌افتد.

حجت الاسلام محمد ابراهیمی پور در ادامه گفت:  عالم ربانی مرحوم سید حسین یعقوبی (ره) در کتاب سفینة الصادقین می‌فرماید: گاهی گناه آنقدر ریشه دار می‌شود که قلب تیره می‌شود و از انسان سلب توفیق می‌گردد و موفق به توبه هم نمی‌شود مثلا کسی که یک عمر با زبانش مردم را رنجانده چه طور می‌تواند به راحتی توفیق توبه  پیدا کند، پس معلوم می‌شود که توبه توفیق می‌خواهد و هرکسی این توفیق را پیدا نمی‌کند.

کارشناس مذهبی با بیان این نکته که  آیا اصل توبه و بخشش گناهان برای همه امت‌ها جعل شده باید گفت که در روایات عدیده‌ای آمده که توبه مخصوص شیعیان امیرالمومنین (ع) است، افزود: در روایتی امام محمد باقر (ع) در مورد این آیه یبدل الله سیئاتهم حسنات می‌فرمایند که خداوند گناهان شیعیان ما را تبدیل به حسنه می‌کند و در روایات بسیاری این مطلب نهفته است که تبدیل بدی به نیکی در روز قیامت مخصوص شیعیان است.

او اظهار کرد: در آیه شریفه ذکر شده  تبدیل بدی‌ها به خوبی مرحله بعد از توبه است (مثل اینکه توبه علت تبدیل سیئه به حسنه است)، امام (ع) می‌فرمایند که این تبدیل سیئه به حسنه مخصوص شیعیان ما است یعنی توبه غیر شیعیان پذیرفته نیست تا اینکه گناهانشان تبدیل به حسنه شود، در واقع غیرشیعیان توبه نمی‌کنند و توهم توبه دارند، زیرا اعمال برای اینکه مورد رضایت حضرت حق و قبولی او  قرار گیرند وبه اصطلاح به عالم بالا بروند، باید سلسه مراتبی را طی کنند به این ترتیب که  امام عصر (عج) باید امضاء کنند و مورد تایید باقی معصومین قرار گیرد تا بدست رسول خدا (ص) برسد و ایشان اعمال را عرضه می‌کنند.

حجت الاسلام ابراهیمی پور بیان داشت: وقتی شخصی معصومین (ع)  را قبول ندارد چطور توبه و استغفار او امضاء می‌شود و مورد قبول حضرت حق قرار گیرد و بدی هایش تبدیل به حسنه شود، بله اگر کسی مسلمان و شیعه شد و توفیق توبه پیدا کرد در این صورت توبه او پذیرفته است، ولی اینکه کسی شیعه نباشد و این آیات شامل او شود، امری ضروری البطلان است.

کارشناس مذهبی با اشاره به این نکته که شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان مهمترین شب‌های زندگی هر انسانی است، زیرا طبق روایات واحادیث معصومین (ع) در این شب‌ها سرنوشت زندگی انسان‌ها در طول یکسال رقم می‌خورد، تصریح کرد: شب قدر فرصتی است که خداوند در اختیار همه بندگانش قرار می‌دهد و در‌های آسمان به روی زمینیان گشوده می‌شود، نباید فرصت سوزی کنیم و به راحتی آن‌ها را از دست دهیم، خوشا به حال کسانی که این شب‌ها را درک  و توبه واقعی می‌کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.