سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سطح زیر کشت محصولات بهاره امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی محمد هوشمند سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: ۲۵ درصد سطح زیرکشت امسال به روش آبیاری نوین تجهیز شده که با استفاده از این روش ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

هوشمند عمده محصول بهاره را سبزی، صیفی، گوجه فرنگی، خربزه، کدو، طالبی، مجدی (نوع خربزه محلی)، بادمجان و پیاز محلی ذکر کرد و یادآور شد: کاشت برخی محصولات تا اواسط اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.

او با اشاره به اینکه بیشتر محصولات بهاره شهرستان ارگانیگ است، پیش‌بینی کرد که در موقع برداشت محصول که از تیرماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد، ۶۵ هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه افزود: با توجه به تداوم ۲۳ سال خشکسالی و محدویت منابع آبی، کشاورزان برای تامین آب از سامانه آبیاری نوین در مزارع و باغ‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به ارزش افزوده برخی محصولات کم آب خواه تصریح کرد: کشاورزان در کشت بهاره بیشتر به توسعه کشت گیاهان دارویی توجه کنند.

هوشمند یکی از قطب‌های مهم بخش کشاورزی استان یزد را ابرکوه دانست و گفت: با استفاده بهینه از آب در تولید محصول باغی و زراعی تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به آبیاری نوین تجهیز شد.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است گفت: هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می‌کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه تولید سالانه محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه را ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت در مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می‌شود که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشور‌های حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

شایان ذکر است: ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در مدت ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار