احضار کاردار سفارت ترکیه از سوی عراق

بغداد کاردار سفارت ترکیه را در پی سفر غیرهماهنگ شده وزیر دفاع این کشور به خاک عراق احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آر تی، در پی سفر هماهنگ نشده وزیر دفاع ترکیه به خاک عراق، وزارت خارجه عراق کاردار سفارت این کشور را احضار کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه عراق منتشر شده، آمده است که کاردار سفارت ترکیه امروز دوشنبه احضار شد و یادداشت اعتراضی دولت عراق در خصوص محکومیت اقدام «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بخاطر حضور هماهنگ نشده وی در خاک عراق و دیدارش با نیرو‌های ترکیه داخل عراق تقدیم کاردار سفارت شد.

وزارت خارجه عراق همچنین سخنان وزیر کشور ترکیه در خصوص تصمیم این کشور برای ساخت یک پایگاه نظامی دائمی در شمال عراق را نیز محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت قاطعانه مخالف نقض پیاپی حاکمیت عراق و حاکمیت زمینی و هوایی خاک خود از سوی نیرو‌های نظامی ترکیه بوده و ادامه این رفتار با روابط دوستانه و اصل حسن همجواری و قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی مرتبط همخوانی ندارد.

وزارت خارجه عراق همچنین حضور نیرو‌های ترکیه در خاک خود را غیر قانونی خواند. در این بیانیه بر ضرورت یاددآوری این مسأله به ترکیه تاکید شده که پناه بردن به راه حل‌های نظامی یکجانبه نمی‌تواند روشی مؤثر برای حل چالش‌های امنیتی مشترک به شمار آید.
گفتنی است این اعتراض شدیداللحن در پی آن صورت می‌گیرد که حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز شنبه از پایگاه نظامی کشورش در شمال عراق بازدید کرد و در سخنانی گفت ترکیه قصد دارد تا به تروریسم خاتمه داده و صلح را برای منطقه به ارمغان آورد.

همچنین روز جمعه نیز «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه از تصمیم آنکارا برای ایجاد پایگاهی در شمال عراق به منظور تسلط بر اوضاع در نزدیکی مرز‌های جنوبی ترکیه خبر داده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار