معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مجموع داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا استان ۲۱ هزارو ۱۱۶ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۴.۶ درصد رشد داشته و از این تعداد ۸۶.۶ درصد مرد و ۱۳.۴ درصد زن هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ابوذر کوثری در نشست خبری ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان با قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران ستاد انتخابات شهرستان‌ها، فرمانداری‌ها، هیات نظارت، هیات اجرایی، مراجع ذی‌صلاح و داوطلبانی که در این انتخابات مشارکت کرده‌اند اظهارداشت: از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات است و تمامی بخش‌های این ساختار سیاسی مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم در انتخابات تعیین می‌شود.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک انتخاب معنادار بوده که در سرنوشت تک تک شهروندان نقش دارد و از این جهت جزو معدود کشورهایی هستیم که دارای انتخاباتی معنادار است افزود: این انتخابات ۲ فرصت ایجاد می‌کند یک فرصت برای اعلام نظر مردم در مورد برنامه‌ها و رویه‌های موجود در زمینه‌های مختلف و اینکه آیا رضایت دارند و یا این وضعیت باید تغییر یا اصلاح شود از جهت دیگر برای نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده زیرا انتخابات عامل به بن‌بست نرسیدن و انسداد نشدن نظام خواهد بود و این نظام از طریق انتخابات مدام بازسازی و سیاست‌های خود را با مطالبات و تقاضاهای مردم هماهنگ می‌کند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت چهار اصل مهم در برگزاری این انتخابات است که قبل از شروع دستور کار برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم در این مورد اندیشیده شده است تصریح کرد: بعد از شروع دستور انتخابات در ۲۴ شهرستان و ۵۹ بخش در مجموع ۸۳ هیات اجرایی در سراسر استان تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار ثبت‌نام از داوطلبان شوراهای شهر و روستا به صورت تفکیکی بود تا از ازدحام در زمان نام نویسی جلوگیری شود و به خاطر همین موضوع ثبت نام شورای شهر در اسفند و شورای روستا فروردین انجام شد خاطر نشان کرد: کل ثبت نام‌کننده‌های سیستان و بلوچستان در شوراهای شهر یک هزار و ۵۳۰ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۷ درصد افزایش داشته و به طور متوسط برای هر کرسی شورای شهر ۵.۵ دهم درصد ثبت‌نام کننده داشتیم که در مجموع ۲۷۱ نفر برای کرسی های اصلی و ۱۶۷ نفر نیز علی البدل هستند.

کوثری با اشاره به اینکه مجموع بانوان ثبت نام شده در شورای شهر ۱۵۶ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: در انتخابات شورای شهر ۱۰ درصد مجموع ثبت‌نام‌کننده‌‎ها بانوان بودند و شهر زاهدان با ۲۸ نفر برای هر کرسی شورای شهر بالاترین تعداد داوطلبان را در سیستان و بلوچستان دارد.

وی با بیان اینکه نام نویسی با چهار روش (سه روش غیرحضوری) انجام شد تصریح کرد: ۳۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در شورای شهر به صورت الکترونیکی انجام شده و هیات اجرایی نیز کار بررسی صلاحیت‌ها را انجام داده که صلاحیت حدود ۱۱ درصد از داوطلبان حسب استعلام از مراکز چهار گانه تایید نشده است.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد داوطلبان در هیات نظارت تایید صلاحیت شدند و بقیه داوطلبانی که تایید صلاحیت نشدند شکایت‌های خود را برای هیات نظارت استان ارسال کرده اند که پرونده‌های‌شان در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه در شوراهای روستایی مجموع ثبت‌نام‌کننده ها ۱۹ هزارو ۵۸۶ نفر بوده است بیان کرد: نام نویسی در این بخش نیز ۱۴.۵ درصد افزایش داشته و برای هر کرسی ۲.۲ درصد ثبت نام کننده در شوراهای روستا بوده است، در این دوره در سه هزارو ۴۹۶ روستای واجد شرایط انتخابات شورای روستایی برگزار خواهد شد که از این تعداد ۱۲۰ روستا شورای پنج نفره و بقیه شورای سه نفره خواهند بود.

کوثری با اشاره به اینکه کرسی‌های اصلی در شورای روستا ۱۰ هزارو ۷۲۰ نفر و بانوان ثبت نام کننده ۲ هزار و ۶۶۵ نفر بوده که رشد ۱۰۹ درصدی نشان می دهد، تصریح کرد: در مجموع ۱۴ درصد داوطلبان ثبت‌نام شده برای شوراهای روستایی سیستان و بلوچستان را بانوان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه ۲۱ درصد داوطلبان شهری و ۱۹ درصد داوطلبان روستایی دارای سابقه عضویت در شوراهای شهری و روستایی هستند خاطر نشان کرد: ۵۵ درصد داوطلبان شهری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۹درصد داوطلبان روستایی دارای مدرک تحصیلی دیپلم و ۵۶.۵ درصد از داوطلبان شهری فرهنگی و کارمند و ۱۱ درصد از داوطلبان روستایی سیستان و بلوچستان کشاورز هستند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۵۲ درصد داوطلبان شهری بین ۲۵ تا ۴۰ سال و ۵۰ درصد داوطلبان روستایی بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن دارند اظهار داشت: انتخابات شوراهای اسلامی در ۵۱ شهر این استان برگزار می‌شود که شورای شهر زاهدان ۱۱ نفره (کرسی)، چهار شهر زابل، ایرانشهر، خاش و چابهار هفت نفره و بقیه شهرها دارای ۵ کرسی هستند.

وی ادامه داد: با وجودی که سیستان و بلوچستان ۳.۲ درصد جمعیت کشور را دارد اما میزان ثبت‌نام‌کنندگان آن در شورای شهر هشت درصد کل ثبت‌نام‌کنندگان کشور است و این میزان معدل خوبی برای استان محسوب می‌شود.

رییس ستاد انتخابات استان گفت: انتخابات شوراهای روستایی در سه هزارو ۴۹۶ روستا برگزار خواهد شد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: رکن اساسی توسعه در هر کشور مباحث امنیتی است و به همین دلیل در عرصه انتخابات ستاد امنیت انتخابات شکل گرفته و براساس دستورالعمل‌ها و آنچه وظایف ذاتی دستگاه‌های امنیتی بوده تدابیر لازم را برای برگزاری یک انتخابات سالم با حضور پرشور و حداکثری مردم اتخاذ کرده‌ایم.

محمدهادی مرعشی با بیان اینکه بخش امنیت انتخابات قسمتی به صورت آشکار مشهود و عده‌ای در شعب اخذ رای از صندوق‌ها صیانت می‌کنند افزود: بخش پنهان قضیه نیز اینگونه است که برای تمام موضوعات اطلس جغرافیای امنیت سیستان و بلوچستان تدوین و در ۲ حالت عادی و فوق العاده طرح‌های امنیتی تنظیم شده است.

وی خاطر نشان کرد: بین ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر نیرو برای تامین امنیت انتخابات پیش‌بینی شده که براساس قانون امنیت انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است و این نیرو می‌تواند از سایر نیروها با تایید شورای تامین برای برقراری امنیت لازم استفاده کند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امسال موضوعات کرونا کار را ویژه‌تر کرده است تصریح کرد: از آنجا که ممکن است براثر بی دقتی کاهش مشارکت اتفاق بیافتد این ویژگی نیز در طرح‌های امنیتی دیده شده است.

وی اظهار داشت: در انتخابات امنیت محورها، مرز، شعب مد نظر قرار گرفته و تلاش داریم به مانند سال‌های پیش حداکثر تامین امنیت را با کمک مردم فراهم کنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار