به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، روناک شاهویی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه از سال ۶۷ دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اقدام به پذیرش دانشجوی مامایی در مقطع کاردانی نمود، خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ دانشجوی مامایی در مقطع کارشناسی و از سال ۹۴ نیز دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مامایی مشغول به تحصیل شدند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ذکر اینکه در حال حاضر دانشکده دارای حدود ۱۱۰ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و ۲۸ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی است، افزود: گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دارای ۱۰ نفر عضو هیئت علمی و سه نفر کارشناس ارشد مامایی است که وظیفه آموزشهای نظری، عملی و بالینی دانشجویان مامایی را در دانشکده و مراکز بهداشتی و درمانی سنندج بعهده دارند.
شاهویی اضافه کرد: هم اکنون اکثریت ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان از دانش آموختههای این دانشکده هستند.
او با بیان اینکه مامایی یکی از زیرمجموعههای علوم پزشکی است که همه خدمات فارغ التحصیلان آن به حوزه سلامت باروری مرتبط میشود، گفت: فعالیتهایی شامل آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و مامایی گسترده به جامعه زنان در سنین باروری، مشاوره و راهنمایی خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت نسل، مسائل دوران بارداری و بعد از زایمان، انجام همه مراقبتهای دوران باداری، انجام زایمان و مراقبتهای بعد از زایمان و مراقبت نوزاد در بیمارستانها و منازل و یا مراکز زایمانی دیگر بر عهده این قشر تلاشگر است.
شاهویی در ادامه تشخیص زودرس بیماریهای دوران بارداری و پی بردن به موارد غیر طبیعی در مادر و جنین و نوزاد و شیرخوار، انجام فوریتهای مامایی در صورت عدم دسترسی به پزشک در مواقع اورژانس، تشخیص بیماریهای زنان و ارجاع به پزشک متخصص در صورت لزوم و پیشگیری از بیماریهای مقاربتی نظیر اچ آی وی، تامین سلامت نوجوانان با تاکید خاص بر دختران و تنظیم خانواده را از دیگر وظایف ماماها برشمرد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: فارغ التحصیلان این حرفه باید از مهارتهای ارتباطی خوب، داشتن اعتماد به نفس، صبر و حوصله، تصمیم گیری سریع و درست در شرایط بحرانی، مهارتهای کار تیمی و ابتکار عمل در کار کردن به تنهایی، آرامش در شرایط پر استرس، ارتقا سطح دانش و مهارت بر اساس دانش روز برخوردار باشند که این دانش و مهارت را در طول ۸ ترم تحصیلی کسب میکنند.
شاهویی تصریح کرد: در واقع مراقبتهای سلامت باروری بعهده ماماهاست و یکی از اصلیترین ارکان تأثیرگذار در ارتقاء سلامت جامعه هستند.
او ادامه داد: از آنجاکه ماماها در تمام مراحل زندگی زنان از کودکی و بلوغ و جوانی و بارداری تا یائسگی و حتی در دوران یائسگی به ارتقای سلامت آنان کمک میکند، بر این اساس، کشورها موظفند که استانداردهای مامایی خود را به حد مطلوب برسانند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر مادر باردار یک ماما فعالیت داشته باشد بنابراین بکارگیری تعداد بیشتری از ماماها در بیمارستانهای استان باعث میشود تا به این استاندارد نزدیکتر شویم.
شاهویی افزود: از شروع اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در دنیا ماماها هم همراه و در تیم مراقبتی دوشادوش پزشکان، پرستاران و سایر همکاران بهداشتی درمانی در مبارزه با کرونا خدمات منحصر بفردی ارائه داده اند و در بیشتر موارد با مادرانی مواجه بودند که به طور کلی مشخص نبود آیا این افراد مبتلا به کرونا هستند یا خیر لذا وظایف خطیری در اپیدمی کرونا برعهده این سبزپوشان دلاور است.
اواظهار کرد: به مناسبت روز جهانی ماما به عنوان یکی از شاغلین این حرفه فرصت را مغتنم میشمارم و از خدمات همه این عزیزان در اقصی نقاط استان در عرصههای خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی تشکر میکنم و بر دستهای مهربان و پرتلاش آنان بوسه میزنم که همواره در راستای حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان این گوهرهای گرانبهای آفرینش از خودگذشتگی و شهامت و دلسوزی نشان میدهند.
به گفته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شعار امسال وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کنفدراسیون بین المللی ماماها "استناد بر داده ها، سرمایه گذاری بر روی ماماها " نشان از اهمیت خدمات این عزیزان دارد که امیدوارم جایگاه حرفه ایی و نقش فارغ التحصیلان این رشته بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/ع