محققان دانشگاه تگزاس در مطالعه‌ای که به تازگی انجام دادند به حقایقی دست یافتند که نوید بخش موفقیت نسل بعدی واکسن‌های کرونا در محافظت از افراد است.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه‌ای که به تازگی محققان دانشگاه تگزاس انجام دادند، نویدبخش موفقیت نسل بعدی واکسن‌ها برای محافظت در برابر انواع ویروس کروناست.

تحقیقات قبلی بر روی یک گروه از آنتی بادی‌ها متمرکز بود که بارزترین قسمت پروتئین سنبله ویروس کرونا را تحت عنوان دامنه اتصال گیرنده (RBD) هدف قرار می‌داد. از آنجا که RBD بخشی از سنبله است که مستقیما به سلول‌های انسانی متصل می‌شود و ویروس را قادر می‌سازد آن‌ها را آلوده کند، به درستی فرض می‌شود که هدف اصلی سیستم ایمنی بدن باشد. اما با آزمایش نمونه‌های پلاسمای خون چهار تن از بهبودیافتگان کرونایی، محققان دریافتند بیشتر آنتی بادی‌هایی که در خون گردش می‌کنند، به طور متوسط حدود ۸۴ ٪ مناطق پروتئین سنبله ویروسی خارج از RBD را هدف قرار می‌دهند.

یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: ما دریافتیم این آنتی بادی‌ها کل سنبله، هر دو قوس و ساقه پروتئین سنبله را که کمی شبیه چتر است رنگ آمیزی می‌کنند. سیستم ایمنی بدن کل سنبله را می‌بیند و سعی می‌کند آن را خنثی کند.

بسیاری از این آنتی بادی‌های غیر RBD هدایت شده، توسط تیم شناسایی شده و با هدف قرار دادن یک منطقه در بخشی از پروتئین سنبله واقع در سایبان چتر به نام N-terminal domain (NTD) به عنوان یک سلاح قوی علیه ویروس عمل می‌کنند. این آنتی بادی‌ها ویروس را در درون سلول خنثی کرده و از آلوده شدن سایر سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

NTD همچنین بخشی از پروتئین سنبله ویروسی است که به طور مکرر جهش یافته و ایجاد نگرانی می‌کند؛ این نشان می‌دهد که یک دلیل بسیار موثر این انواع در فرار از سیستم ایمنی بدن ما این است که می‌توانند در اطراف یکی از رایج‌ترین و قوی‌ترین انواع آنتی‌بادی در سیستم دفاعی ما جهش پیدا کنند.

جیسون لاوندر یکی از محققان ارشد این مطالعه در این باره می‌گوید: یک مسابقه تکاملی تسلیحاتی بین ویروس و سیستم ایمنی بدن ما در جریان است. همه ما در حال توسعه یک پاسخ ایمنی استاندارد به این ویروس هستیم که شامل هدف قرار دادن این یک نقطه و اعمال فشار انتخابی بر روی ویروس است، سپس ویروس با تلاش برای تغییر در فشار‌های ایمنی انتخابی ما، قدرت تکاملی خود را اعمال می‌کند.

به گفته محققان سارس-کوو ۲ حدود ۴۰ درصد از آنتی بادی‌های در گردش ساقه پروتئین سنبله را هدف قرار می‌دهند، این نیز بخشی است که به نظر نمی‌رسد ویروس به راحتی تغییر دهد. این مزیتی است که سیستم ایمنی بدن ما دارد؛ همچنین این بدان معناست که واکسن‌های فعلی ما آنتی بادی‌هایی را برای هدف قرار دادن آن واحد فرعی S۲ استخراج می‌کنند که احتمالا لایه دیگری از محافظت در برابر ویروس را فراهم می‌کند. این همچنین خبر خوبی برای طراحی تقویت کننده‌های واکسن یا واکسن‌های نسل بعدی در برابر انواع نگرانی و حتی برای تولید واکسنی است که می‌تواند در برابر بیماری‌های همه گیر آینده افراد را از سویه‌های دیگر ویروس کرونا محافظت کند.


بیشتر بخوانید 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا دستگیری سازنده ویروس منحوس تروریستی کشنده کرونا در لابراتوار بیولوژیکی میکربی آمریکا واقعیت دارد یا شایعه است ؟!!! تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار