رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: وزارت خارجه فرافکنی نکند، مهمترین مسئولیت وزارت خارجه اجرایی کردن سیاست‌های مصوب است.

علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست‌های خارجی کشور گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری نباید موجب فرافکنی در مسئولیت‌های که بر عهده وزارت امور خارجه است شود.

وی افزود: سیاست‌های کلان کشور در مجمع تشخیص مصلحت ثبت و به تصویب مقام معظم رهبری می‌رسد وظیفه شورای عالی امنیت ملی هم که متشکل از روسای قوای سه گانه، وزارت امور خارجه و دستگاه‌های سیاسی و امنیتی کشور است تصویب سیاست‌های عملیاتی اینکه پس از تائید مقام معظم رهبری وزارت امور خارجه باید اجرا کند‌.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه مهمترین مسئولیت وزارت خارجه اجرایی کردن سیاست‌های مصوب است، ادامه داد: وزارت خارجه باید پاسخگوی اجرا نشدن و یا اجرای ضعیف برخی از مصوباتی که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده با تدابیری که رهبر معظم انقلاب صادر کرده اند باشد.

افشار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد امید نداشتن به کشور‌های غربی بخصوص آمریکا برای انجام تعهدات گفت: وزارت خارجه باید بر اساس نگرانی مقام معظم رهبری دقت بیشتری انجام می‌داد که خدای نکرده در نرمش قهرمانانه‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود کشور دچار خسارات نشود.

وی با اشاره به ابلاغ ملاحظات مقام معظم رهبری در مورد برجام که از جمله مرحله‌ای شدن اجرای مصوبات برجام بود تصریح کرد: متاسفانه وزارت خارجه توجهی به این ملاحظات نکرد و قبل از اینکه آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد و این یکی از اشتباهات سیاست‌های مصوب در مورد برجام بود.

وی خاطر نشان کرد: رهبری همواره در مورد محدود نبودن تعاملات کشور به غرب و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و کشور‌های شرقی بخصوصی چین و روسیه تاکید داشتند، ولی متاسفاته وزارت خارجه همچنان بدنبال تقویت ارتباط با کشور‌های غربی به فرصت سوزی مشغول است.

وی با اشاره به اینکه نباید هیچ امیدی به بازگشت کشور‌های غربی به کشور داشت گفت: رفت و آمد با کشور‌های غربی، خسارت‌های فراوانی بدنبال داشته است.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حل مشکلات کشور بیان کرد: حل مسائل و مشکلات کشور نباید به حل مسئله برجام و روابط با غرب گره زده شود. متاسفانه توجه به داخل وبرنامه ریزی بدون در نظر گرفتن برجام در سیاست‌های راهبردی دولت دیده نمی‌شود.

افشار با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویکرد‌های وزارت امور خارجه هر کشور دیپلماسی عمومی است گفت: متاسفانه دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه کشور مان منحصر به سخنگوی وزارت خارجه شده است.

افشار با تاکید بر اینکه توسعه دیپلماسی عمومی در کشور مورد غفلت واقع شده است ادامه داد: عرصه‌ها و بستر‌های متعددی برای توسعه دیپلماسی عمومی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور اشاره کرد.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه آمریکا بیشترین نفوذ را در جوامع بین المللی دارد گفت: بیشترین هزینه کرد آمریکا در دیپلماسی عمومی و روی تشکل‌های مردمی"NGO" در کشور‌های هدف و جنگ نرم در فضای مجازی و رسانه صورت می گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار