تفسیر قرآن؛

منافقین هم رتبه چه کسانی هستند؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۷۳ سوره احزاب را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لِیُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ وَیَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا

(این عرض امانت) برای این بود که خدا مرد و زن منافق و مرد و زن مشرک همه را به قهر و عذاب گرفتار کند و از مرد و زن مؤمن (به رحمت) در گذرد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۳ سوره احزاب

تفسیر آیه ۷۳ سوره احزاب

امام صادق (ع) فرمودند: منظور از الْأَمانَةَ، ولایت امیرالمؤمنین است. توبه خداوند بر بندگان، به معنای برخوردار کردن آنان از عنایت‌های ویژه است که با حرف «عَلی» می‌آید، «یَتُوبَ اللّهُ عَلَی» و توبه بندگان، بازگشتن به سوی خدا و رو کردن به سوی اوست که همراه با «الی» می‌آید.

پیام‌های آیه ۷۳ سوره احزاب

۱- امانت الهی مسئولیّت آور است. آنکه امانت را حفظ کند، مشمول رحمت و آنکه با کفر و شرک، خیانت کند، کیفر می‌بیند. «لِیُعَذِّبَ اللّهُ الْمُنافِقِینَ ... وَ یَتُوبَ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ»


بیشتر بخوانید


۲- منافق، در ردیف مشرک است. «اَلْمُنافِقِینَ ... اَلْمُشْرِکِینَ»

۳- زن و مرد در صعود به کمالات یا سقوط در پستی ها، یکسانند. «الْمُنافِقِینَ وَ الْمُنافِقاتِ، اَلْمُشْرِکِینَ وَ الْمُشْرِکاتِ، اَلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ»

۴- گرچه خداوند مشرکان و منافقان را کیفر می‌دهد، امّا اصل در برخورد او با انسان ها، مغفرت و رحمت است. «لِیُعَذِّبَ اللّهُ الْمُنافِقِینَ ... کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن ، امانت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هم پیاله و هم پیمان داعش هستند
آخرین اخبار