دامپزشکی لرستان در خصوص احتمال شیوع تب کریمه کنگو هشدار داد

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: باتوجه به کشتارغیرمجاز دام در برخی مناطق استان و فرارسیدن فصل گرم، شیوع بیماری تب کریمه کنگو استان را تهدید می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،مصطفی زبردست،مدیرکل دامپزشکی لرستان  اظهار کرد: باتوجه به فرا رسیدن فصل بهار و روز‌های گرم سال و همچنین ازدیاد میزان زاد و ولد حشرات و کنه ها، برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان ودام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شیوع پیدا خواهد کرد.

او  افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به خصوص دام‌های اهلی و نشخوارکنندگان است.

او  تصریح کرد: این بیماری هیچ نشانه بالینی در دام ندارد، اما در انسان با تب و درد عضلانی، تهوع و خونریزی گسترده در سطح بدن قابل تشخیص است و عمدتا در افرادی که با دام‌ها در ارتباط هستند از قبیل قصابان، چوبداران، سلاخان، دامداران و دامپزشکان مشاهده می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تنها راه جلوگیری از این بیماری در جمعیت انسانی رعایت پوشش حفاظت فردی توسط افرادی که بادام‌ها در ارتباط هستند و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در معابر وخارج از محوطه کشتارگاه‌های دام است که در صورت مشاهده با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.

زبردست افزود: انجام عملیات مبارزه‌ای با جمعیت حشرات ناقل بیماری، جداسازی محل نگهداری دام از مجاورت با محل زندگی انسان ها. رعایت فرآیند پیش سرد در کشتارگاه‌های دام، جلوگیری از له کردن و جدا سازی کنه‌های روی بدن دام‌های اهلی با دست و نگهداری گوشت حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال از راه‌های پیشگیری برای بروز و شیوع این بیماری است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.